INCLUSIVE EDUCATION, THE PEDAGOGICAL RESIDENCE PROGRAM AND THE PANDEMIC:

reflections on the practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n74.p51-66

Keywords:

Exclusion, Inclusion, Initial formation

Abstract

This article presents and discusses the experiences proposed by undergraduate students of Teaching Degree in Pedagogy, within the scope of the Pedagogical Residence Program (PRP), during the Pandemic (Covid-19) period. Therefore, we sought to apprehend the limits and possibilities of inclusive experiences lived in the PRP, based on critical collaboration. The research starts from critical collaboration, with a focus on initial interviews, with 14 (fourteen) undergraduate students from a public institution in the Northeast of Brazil, carried out in December 2021, with thematic content analysis. The results point to the different practices developed in the PRP field school, with the planning of adapted practices and others without specific adaptations, aimed at the target audience of Special Education (PAEE) students, as well as presenting the solo work and accountability process of the teacher and student about the participation in the proposed experiences, which implied looking at the limits and possibilities of the practices.    

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samara Cavalcanti da Silva, Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)

Estudiante de doctorado en Educación en la Universidad Federal de Alagoas (UFAL). Maestría en Educación (UFPE). Profesor de la Universidad Estatal de Alagoas (UNEAL). São João/Pernambuco/Brasil. Correo electrónico: samara.melo@uneal.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8902-1507. Dirección: Rodovia AL-115, km 03. Palmeira dos Índios - AL. Fone: (87)996020441.

Neiza de Lourdes Frederico Fumes, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

PhD in Sports Sciences and Physical Education - University of Porto/Portugal. Full Professor at the Institute of Physical Education and Sport and the Graduate Program in Education of UFAL. Maceió/Alagoas/Brazil. E-mail: neiza.fumes@iefe.ufal.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1913-4784. Address: Av. Lourival Melo Mota, S/N, Tabuleiro do Martins, Maceió - AL. Fone: (82)999837373.

References

BOCK, A. M. B. et al. Psicologia sócio-histórica: contribuições à leitura de questões sociais. São Paulo: EDUC: PIPEq, 2022.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1998.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Básica 2021: notas estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2022. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_escolar_2021.pdf.pdf (inep.gov.br)>. Acesso em: 13 de set. 2022.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a lei brasileira de inclusão da pessoa com deficiência (estatuto da pessoa com deficiência). Brasília, 2015. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm>. Acesso em: 16 jan. 2017.

BRASIL. Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020a. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus responsável pelo surto de 2019. Disponível em: < http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-13.979-de-6-de-fevereiro-de-2020-242078735>. Acesso em: 15 de jul. de 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília, DF, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes de Base da Educação Nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm>. Acesso em: 06 de mar. de 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Inclusão: Revista da Educação Especial, Brasília, v. 4, n. 1, p.7-17, jan./jun. 2008. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/revinclusao5.pdf>. Acesso em: 20 nov. 2015.

BRASIL. Parecer n. 05, de 28 de abril de 2020b, publicado no DOU de 01 de jun. de 2020. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 21 mar. 2020.

BRASIL. Portaria nº 38, de 28 de fevereiro de 2018. Institui o Programa de Residência

Pedagógica. Diário Oficial da União, Brasília, 2018. Disponível em: <https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/28022018-portaria-n-38-institui-rp-pdf>. Acesso em: 30 out. 2020.

CIPRIANI, F. M.; MORIERA, A. F. B.; CARIRUS, A. C. Atuação Docente na Educação Básica em Tempo de Pandemia. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 46, n. 2, e105199, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/tqLcF8PZfsBxsyF3ZKpyM9N/?format=pdf&lang=pt>. Acesso realizado em: 07 out. 2022.

DUDH, Assembleia Geral da ONU. "Declaração Universal dos Direitos Humanos" (217 [III] A). Paris, 1948.

FUMES, N. L. F.; CARMO, B. C. M. Deficiência, educação e pandemia: a desigualdade revelada. Maceió, AL: EDUFAL, 2021.

LIBERALI, F. C.; MAGALHÃES, M. C. C. Formação de professores e pesquisadores: Argumentando e compartilhando significados. In: TELLES, João A. (Org.). Formação inicial e continuada de professores de língua: Dimensões e ações na pesquisa e na prática. 01 ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2009, v. 01, p. 43-66.

MAGALHÃES, R. C. S. Pandemia de covid-19, ensino remoto e a potencialização das desigualdades educacionais. História, Ciências, Saúde. Manguinhos, Rio de Janeiro, v.28, n.4, out.-dez. 2021, p.1263-1267 2020. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/hcsm/a/PsyyZM3qmWPBQcBMm5zjGQh/?format=pdf&lang=pt>. Acesso realizado em: 07 out. 2022.

MATOS, N. S. D. et al. BNCC e a política de educação especial na perspectiva da educação inclusiva: análise à luz da teoria histórico-cultural e da pedagogia. In: MALANCHEN, J; MATOS, N. S. D.; ORSO, P. J. (Org.). A pedagogia histórico-crítica, as políticas educacionais e a base nacional comum curricular. Campinas, SP: Editora Autores Associados, 2020.

MINAYO, M. C. S. (Org.) Pesquisa social. Teoria, método e criatividade. 34. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

SANTOS, B. S. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020a.

SANTOS, B. S. Brasil tiene dos problemas de salud pública: la pandemia y el presidente Jair Bolsonaro. Pensar la Pandemia. Observatório social del coronavírus, n. 7, 2020b. Disponível em: https://www.clacso.org.ar/biblioteca_pandemia/detalle.php?id_libro=2020. Acesso em: 15 jun. 2020.

SAVIANI, D. Crise estrutural, conjuntura nacional, coronavírus e educação – o desmonte da educação nacional. Revista Exitus, [S. l.], v. 10, n. 1, p. e020063, 2020. DOI: 10.24065/2237-9460.2020v10n1ID1463. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1463. Acesso em: 30 ago. 2022.

SAVIANI, D.; GALVÃO, A. C. Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Revista Universidade e Escola. Ano XXXI, nº 67 - janeiro/2021.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2013.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SOUZA, F. F.; DAINEZ, D. Educação Especial e Inclusiva em tempos de pandemia: o lugar de escola e as condições do ensino remoto emergencial. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2016303, p. 1-15, 2020 Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/pdf/praxeduc/v15/1809-4309-praxeduc-15-e2016303.pdf>. Acesso realizado em: 06 out. 2022.

UNICEF, Fundo das Nações Unidas para a Infância. Cenário da Exclusão Escolar no Brasil. Um alerta sobre os impactos da pandemia da COVID-19 na Educação. Centro de Estudos e Pesquisas em Educação e Ações Comunitárias – CENPEC, Abr. 2021. Disponível em: <https://www.unicef.org/brazil/media/14026/file/cenario-da-exclusao-escolar-no-brasil.pdf>. Acesso realizado em 08 out. 2022.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VIGOTSKI, L. S. Fundamentos de defectologia. In: VIGOTSKI, L. S. Obras completas. Tomo cinco. Havana: Editorial Pueblo y Educación, 1997.

Published

2024-06-05

How to Cite

SILVA, S. C. da; FUMES, N. de L. F. INCLUSIVE EDUCATION, THE PEDAGOGICAL RESIDENCE PROGRAM AND THE PANDEMIC:: reflections on the practices. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 33, n. 74, p. 51–66, 2024. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n74.p51-66. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16476. Acesso em: 21 nov. 2024.