EDUCATORS' LEARNINGS FROM A HYBRID MENTORING PROGRAM ABOUT THE ADVISING AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT PROCESSES OF MENTORS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p92-104

Keywords:

Teacher Educator, Professional Learning, Knowledge Base

Abstract

This study aims to  analyze the knowledge base about mentoring and professional development of mentors, from the perspective of educators of a Hybrid Mentoring Program (HMP). We developed exploratory research supported by the qualitative approach. The analyzed data come from narratives of three educators, also known as  tutors/TT3, who acted as mentors' trainers in the HMP. The analytical process was inspired by the techniques of content analysis. The written narratives revealed some knowledge base for mentoring constitutive elements: the writing of formative and reflective feedbacks; development of sensitive and empathetic listening; knowledge about the formative demands of mentors; reflections on how to help mentors build autonomy; knowledge about the importance of reflection and about how to promote reflective processes; as well as about the power of narrative writing in the training/research of/with teachers.

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Author Biography

Aline Maria de Medeiros Rodrigues Reali, Universidade Federal de São Carlos

Graduação em Psicologia (FFCL de Ribeirão Preto), mestrado em Educação Especial (UFSCar) e doutorado em Psicologia (Psicologia Experimental - USP). É professora titular do departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas do Centro de Educação e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Carlos e atua no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar. Foi Secretária de Educação a Distância da UFSCar (2009-2016). Tem experiência na área de Educação com ênfase em Formação de Professores. Desenvolve pesquisas sobre as seguintes temáticas: programas de apoio a professores em início de carreira, mentoria,desenvolvimento profissional da docência, aprendizagem profissional da docência, formação continuada de professores, formação de professores via Internet, base de conhecimento. Atualmente é editora da Revista Eletrônica de Educação (REVEDUC) vinculada ao PPG-Educação da UFSCar. Coordenou a pesquisa-intervenção: Desenvolvimento profissional docente de professores experientes e iniciantes: Programa Híbrido de Mentoria (PHM), financiada pela FAPESP.

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Published

2023-08-01

How to Cite

CARVALHO, B. K. R. de; REALI, A. M. de M. R. EDUCATORS’ LEARNINGS FROM A HYBRID MENTORING PROGRAM ABOUT THE ADVISING AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT PROCESSES OF MENTORS. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 71, p. 92–104, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p92-104. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16426. Acesso em: 2 jul. 2024.