Violência Contra Estudantes Com Deficiência em Situação de Inclusão na Escola Pública

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p147-166

Keywords:

Educational Inclusion, Preconception, Human Rights and Education

Abstract

This article refers to a master's research in education whose central question is the identification of causes that contribute to violence, manifested by prejudice against students with disabilities in a situation of inclusion in public schools. The theoretical-methodological framework adopted was the Critical Theory of Society and Empirical Social Research. The locus investigated was the daily life of a public school in Petrópolis/RJ, with a data collection instrument, a semi-structured interview and remote participation of four elementary school teachers due to the coronavirus pandemic. The results obtained showed that even with the limits imposed by the pandemic and the requirement of remote teaching, the public school and the teachers demonstrated the ability to resist and face violence when considering education and school inclusion based on human rights. In this scenario, teacher and student training and the experience with learning differences and their reception assume priority, envisioning emancipation and the development of sensitivity, pillars for teachers and students to become free thinkers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lívia de Lima Miranda, Universidade Federal Fluminense

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF), Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação. Membro do Grupo de Pesquisa/CNPq: ‘Políticas em Educação: Formação, Cultura e Inclusão’. Professora da Educação Básica, Petrópolis, Rio de Janeiro

Valdelúcia Alves da Costa, Universidade Federal Fluminense

Professora Titular da Universidade Federal Fluminense (UFF). Docente da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação. Líder do Grupo de Pesquisa (CNPq) ‘Políticas em Educação: Formação, Cultura e Inclusão’. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa (CNPq) ‘Estudos sobre violência escolar: bullying e preconceito’. Coordenadora do Observatório de Educação: violência, inclusão e direitos humanos (UFF).

References

ABRAMOVAY, Miriam; RUA, Maria das Graças. Violências nas escolas. Brasília, UNESCO Office. 2003. Disponível em: <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000133967_por/PDF/133967por.pdf.multi.page=5&zoom=auto,-13,533> Acesso em: 17 fev. 2020.

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 2020.

ADORNO, Theodor W. Indústria cultural e sociedade. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

ADORNO, Theodor W. Palavras e sinais: modelos críticos 2. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

BANDEIRA, Lourdes; BATISTA, Analía Soria. Preconceito e discriminação como expressões de violência. Revista Estudos Feministas, 2002. p. 119-141. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0104-026X2002000100007>. Acesso em: 20 maio 2021.

BOBBIO, Norberto. A era dos direitos. Rio de Janeiro: Campus, Elsevier, 2004.

COSTA, Valdelúcia Alves da. Formação, inclusão e educação em Direitos Humanos no Brasil: desafios e perspectivas. In: COSTA, V. A. da. VARGAS SEGURA, R. (orgs.). Direitos Humanos em Educação: formação e inclusão no Brasil e México. Niterói: Intertexto X CAPES, 2018, p. 35-55.


COSTA, Valdelúcia Alves da; LEME, Erika Souza. Educação Inclusiva no Brasil: aspectos políticos, sociais e humanos. In: COSTA, V. A. da. VARGAS SEGURA, R. (orgs.). Educação Inclusiva na América Latina: políticas, pesquisas e experiências. Niterói: Intertexto, 2016, p. 21-42.

CROCHÍK, José Leon. Fatores psicológicos e sociais associados ao bullying. Revista de Psicologia Política. São Paulo: v. 12, 2012, p. 211-229. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2012000200003> Acesso em: 10 de set. 2019.

CROCHÍK, José Leon. Preconceito e educação inclusiva. Brasília: SDH/PR, 2011.

CROCHÍK, José Leon. Preconceito, indivíduo e cultura. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2006.

CROCHICK, José Leon; CROCHICK, Nicole. Bullying, preconceito e desempenho escolar: uma nova perspectiva. São Paulo: Benjamin Editorial, 2017.

HORKHEIMER, Max.; ADORNO, Theodor. W. Dialética do Esclarecimento: fragmentos filosóficos. 1947. Disponível em: <http://antivalor.vilabol.uol.com.br> Acesso em: 10 dez. 2021.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: SCHWARCZ S.A, 2019.

MARX, Karl. & ENGELS, Friedrich. Manifesto Comunista. São Paulo: Boitempo, 2017.

ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Assembleia Geral da Organização das Nações Unidas, 1948. Disponível em: <https://nacoesunidas.org/wp-content/uploads/2018/10/DUDH.pdf> Acesso em: 07 de fev. 2020.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da educação no Brasil (1930/1973). 8ª Ed. Petrópolis: Vozes, 1986.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. Sobre o autoritarismo brasileiro. São Paulo: Cia das Letras, 2019.

SILVA, Wanda Lúcia Borsato da. Políticas públicas de educação, formação de professores e inclusão de alunos com necessidades educacionais especiais: as experiências da Rede Pública Municipal de Ensino de Petrópolis/RJ. 2013. 166f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2013.

SOUZA, Jessé. A elite do atraso. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2019.

UNESCO. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos (PNEDH). Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, 2007. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/2191-plano-nacional-pdf/file> Acesso em: 07 de out. 2019.

Published

2023-02-03

How to Cite

MIRANDA, L. de L.; COSTA, V. A. da. Violência Contra Estudantes Com Deficiência em Situação de Inclusão na Escola Pública. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 69, p. 147–166, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p147-166. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/14981. Acesso em: 21 nov. 2024.