A Performance de Contação de Histórias

A CHOREOGRAPHY OF THOUGHT ABOUT EVENTS, CHILDHOOD AND TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n68.p130-147

Keywords:

Keywords: Orality. Afroperspectivity. Performance. Storytelling. Education.

Abstract

The association between storytelling and basic education is addressed in its cosmoperceptive dimension and in reference to societies of oral tradition principle’s. The performance constitutes a concept and a methodological path to understanding the events of a playful attitude when telling stories. The methodology is coated by the epistemological field of Afroperspectivity, based on Afrocentered knowledge, conceiving this research as an event that deeply involves bodies, memories and senses. Threads of performance experiences are retrieved to analyze the hybrid nature and potential of storytelling. In the research, its given to the children the voice of their own knowledge, interested in the mysteries of life and in the magic of tales and lessons about existence: to live between play and narrative, a seriously deep invitation to a complex understanding of orality that fulfills the stories to be told. 

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Author Biographies

Thais Braz Duarte, UFBA

Mestranda  pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (UFBA). Especialista pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Infantil (PUC-RJ) e pelo Programa de Pós-Graduação no Estudodas Relações Étnico-Raciais no Ensino Básico (EREREBA - Colégio Pedro II-RJ ). Pedagóga pelo UniBF. Participante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Filosofia, Arte e Educação (FIARE).                                                                                                                                                            

 

Cilene Nascimento Canda, Federal University of Bahia

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU), docente e vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Currículo, Linguagens e Inovações Pedagógicas/Mestrado Profissional em Educação (MPED/UFBA/. Pedagoga, mestre em Educação e doutora em artes cênicas pela UFBA. Atua também como poeta, atriz, ilustradora e contadora de histórias. Vice-coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação, Didática e Ludicidade (GEPEL) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Filosofia, Arte e Educação (FIARE). Lattes CNPq: http://lattes.cnpq.br/4482133479710724. E-mail: ccanda@ufba.br

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Published

2022-10-26

How to Cite

DUARTE, T. B.; CANDA, C. N. A Performance de Contação de Histórias: A CHOREOGRAPHY OF THOUGHT ABOUT EVENTS, CHILDHOOD AND TEACHING. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 68, p. 130–147, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n68.p130-147. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/14743. Acesso em: 5 jul. 2024.