INTERCULTURAL EDUCATION IN THE TEACHING OF HISTORY AND INDIGENOUS CULTURE IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n67.p341-363

Keywords:

Intercultural education. Pedagogical practices. Indigenous History and Culture.

Abstract

In this study, we aimed to analyze the transformations of the subjects after studying the History and Culture of indigenous peoples from the perspective of intercultural education within the scope of Remote Teaching implemented in Altamira-PA during the Covid-19 pandemic. The qualitative approach of this research is linked to theory-practice and thought-action, through planning and pedagogical strategies that insert contents of indigenous history and culture in a basic education class. Analyzes were carried out under the theoretical support of Walsh (2009), Fleury (2003), Grando (2007), Geertz (1989) and Baniwa (2008). Despite the limits encountered with the suspension of face-to-face activities and the challenges in the use of digital tools, we found that the intersubjective process of intercultural pedagogical practice provoked reflections capable of transposing stereotyped narratives and establishing dialogues that favored respect for ethnic-cultural diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vilma Aparecida de Pinho, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutora em Educação (2010-PPGE/UFF), Professora da Universidade Federal do Pará, atua na
Faculdade de Educação do Campus de Altamira e no PPGEDUC- Programa de Pós-Graduação
em Educação e Cultura. É coordenadora do GEABI-Grupo de Estudos Afro-brasileiros e
Indígenas UFPA/Altamira e coordenadora geral do PROCAD-Am Projeto N°
88887.200466/2018-00: Programa de Cooperação Acadêmica na Amazônia -
UFPA/PPGEDUC-UFMT/PPGE-UFAM/PPGE: políticas educacionais, linguagens e práticas
culturais na Amazônia. 

Verusa Almeida da Silva, Secretaria Municipal de Educação de Altamira - PA

Graduada em Pedagogia pela UFPA, Especialista em Linguagem e Ensino pela UFPA, Mestre
em Educação e Cultura pelo PPGEDUC/UFPA. Já atuou como professora substituta na
faculdade de educação no Campus Universitário de Altamira. Atualmente atua como
coordenadora pedagógica na rede de ensino no município de Altamira. Interessa-se por Educação
Intercultural, Decolonialidade e Relações Étnico-raciais.

References

BANIWA, Gersem Luciano. Antropologia colonial no caminho da antropologia indígena. Novos Olhares Sociais, v. 2, n. 1, p. 22-40, 2019.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 18 de set. 2017.
CONTRERAS, José. Enseñanza, curriculum y professorado: introdución crítica a la didáctica. Madri: Akal, 1990.
COSTA, Wanderleia Dalla; DIEZ, Carmem Lucia Fornari. Face a face com o outro: uma alternativa ética para a educação. In: CECHETTI, Elcio; POZZER, Adecir. (Org.). Educação e diversidade cultural: tensões, desafios e perspectivas. 1. ed. Blumenau: EDIFURB, 2014.
D’AMBRÓSIO, U. Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. 5. ed. Minas Gerais: Autêntica Editora, 2001.
ELIAS, Nobert. A sociedade dos Indivíduos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.
FREGE, Gottlob. Lógica e Filosofia da Linguagem. Tradução Paulo Alcoforado. 2. ed. São Paulo: EDUSP, 2009.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.
GRANDO, Beleni Salete. Corpo, Educação e Cultura: tradições e saberes da cultura mato-grossense. Cáceres: UNEMAT, 2007.
MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira. Poder local e a gestão municipal no contexto de Altamira-Pará. Belém, 2007. 310 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGED, Universidade Federal do Pará, 2007.
PAULINO, Alice Dias. Entre imagens e autoimagens: a construção psicossocial da (s) identidades (s). In: CECCHETTI, E; POZZER, A. (Orgs.). Educação e diversidade cultural: desafios e perspectivas. Blumenau: Edifurb, 2014.
SIDEKUM, Antonio. Alteridade e Interculturalidade. In: SIDEKUM, A. (Org.). Alteridade e Multiculturalismo. Ijuí: Unijuí, 2003.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-Ação. São Paulo: Cortez, 2011.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/ v31n3/a09v31n3.pdf. Acesso em 30 nov. 2020
WALSH, Catherine. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas, v. 7, p. 12-43, 2009.

Published

2022-08-16

How to Cite

APARECIDA DE PINHO, V.; ALMEIDA DA SILVA, V.; RODRIGUES, E. INTERCULTURAL EDUCATION IN THE TEACHING OF HISTORY AND INDIGENOUS CULTURE IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 67, p. 341–363, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n67.p341-363. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/14031. Acesso em: 21 nov. 2024.