INTERCULTURAL EDUCATION IN THE TEACHING OF HISTORY AND INDIGENOUS CULTURE IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n67.p341-363

Keywords:

Intercultural education. Pedagogical practices. Indigenous History and Culture.

Abstract

In this study, we aimed to analyze the transformations of the subjects after studying the History and Culture of indigenous peoples from the perspective of intercultural education within the scope of Remote Teaching implemented in Altamira-PA during the Covid-19 pandemic. The qualitative approach of this research is linked to theory-practice and thought-action, through planning and pedagogical strategies that insert contents of indigenous history and culture in a basic education class. Analyzes were carried out under the theoretical support of Walsh (2009), Fleury (2003), Grando (2007), Geertz (1989) and Baniwa (2008). Despite the limits encountered with the suspension of face-to-face activities and the challenges in the use of digital tools, we found that the intersubjective process of intercultural pedagogical practice provoked reflections capable of transposing stereotyped narratives and establishing dialogues that favored respect for ethnic-cultural diversity.

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Author Biographies

Vilma Aparecida de Pinho, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutora em Educação (2010-PPGE/UFF), Professora da Universidade Federal do Pará, atua na
Faculdade de Educação do Campus de Altamira e no PPGEDUC- Programa de Pós-Graduação
em Educação e Cultura. É coordenadora do GEABI-Grupo de Estudos Afro-brasileiros e
Indígenas UFPA/Altamira e coordenadora geral do PROCAD-Am Projeto N°
88887.200466/2018-00: Programa de Cooperação Acadêmica na Amazônia -
UFPA/PPGEDUC-UFMT/PPGE-UFAM/PPGE: políticas educacionais, linguagens e práticas
culturais na Amazônia. 

Verusa Almeida da Silva, Secretaria Municipal de Educação de Altamira - PA

Graduada em Pedagogia pela UFPA, Especialista em Linguagem e Ensino pela UFPA, Mestre
em Educação e Cultura pelo PPGEDUC/UFPA. Já atuou como professora substituta na
faculdade de educação no Campus Universitário de Altamira. Atualmente atua como
coordenadora pedagógica na rede de ensino no município de Altamira. Interessa-se por Educação
Intercultural, Decolonialidade e Relações Étnico-raciais.

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Published

2022-08-16

How to Cite

APARECIDA DE PINHO, V.; ALMEIDA DA SILVA, V.; RODRIGUES, E. INTERCULTURAL EDUCATION IN THE TEACHING OF HISTORY AND INDIGENOUS CULTURE IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 67, p. 341–363, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n67.p341-363. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/14031. Acesso em: 18 jul. 2024.