Exposições colaborativas com os povos indígenas

possibilidades e desafios para a educação socioambiental no Museu de História Natural

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n67.p194-213

Keywords:

museum; socio-environmental education; collaborative exhibition; indigenous environmental knowledge.

Abstract

This article discusses the limitations and possibilities of collaborative and ethnographic exhibitions for the development of educational and socio-environmental discourse in natural history museums. To this end, an exhibition with indigenous participation developed in the Museu Paraense Emílio Goeldi is analyzed. The methodology used was qualitative. The data was collected through the analysis of documents and through a semi-structured interview. The analysis of the exhibition showed the presence of antagonistic models of communication, depending on the public considered, western or indigenous. On the other hand, socio-environmental emergencies were identified in the exhibition. Finally, it is possible to affirm that collaborative exhibitions carried out with indigenous participation offer great possibilities for the development of an educational and socio-environmental expository discourse in natural history museums.

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Author Biographies

Ana Claudia dos Santos da Silva, Museu Paraense Emílio Goeldi

Doutora em Ciências Sócio ambiental pelo Núcleo de Altos Estudos Amazônico/ Universidade Federal do Pará. Chefe do Serviço de Educação do Museu Paraense Emílio Goeldi. Belém(PA).

Adriele de Fátima de Lima Barbosa, Museu Paraense Emílio Goeldi

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Pará. Bolsista de Progra-ma de Capacitação Institucional – Museu Paraense Emílio Goeldi. Belém(PA), Brasil.

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Published

2022-08-16

How to Cite

RODRIGUEZ, I. B.; SILVA, A. C. dos S. da .; BARBOSA, A. de F. de L. Exposições colaborativas com os povos indígenas: possibilidades e desafios para a educação socioambiental no Museu de História Natural. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 67, p. 194–213, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n67.p194-213. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13997. Acesso em: 23 nov. 2024.