African and Afro-Brazilian Literature in the Construction of Children’s Identity in Preschool
DOI:
https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n68.p231-246Keywords:
Negro; Identidade; Educação infantil; Contação de História.Abstract
The objective of this article is to discuss in an interdisciplinary way - establishing a dialogue, mainly between education and sociology - the issue of storytelling and the contribution of African and Afro-Brazilian literature in the formation of the identity of black children in preschool. Therefore, it presents an experience report developed in a school in the municipality of Duque de Caxias, in Baixada Fluminense, in the state of Rio de Janeiro, which serves preschool and elementary school children. The pedagogical practice in question inserted African and Afro-Brazilian literature in the routine of an Early Childhood Education class, composed of 20 children aged five years. The experience report is mainly anchored in the assumptions of Kabengele Munanga (2009) as a basis for the theoretical discussion around the construction of black identity. For the author, the concept of identity in Brazil refers to a complex reality that involves different factors such as: historical, linguistic and psychological.
Downloads
References
ARAÚJO, Jurandir de Almeida; MORAIS, Rossival Sampaio. A relevância em se trabalhar a literatura infantil afro-brasileira na educação infantil. Africanias.com. UNEB. n. 05. 2014. Disponível em: <http://www.africaniasc.uneb.br/pdfs/n_5_2014/jurandir_de_almeida_araujo.pdf>. Acesso em: 20 mar. 2021.
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília : MEC, SEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9769-diretrizescurriculares-2012&category_slug=janeiro-2012-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 22 mar 2021
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#infantil#a-educacao-infantil-no-contexto-da-educacao-basica Acesso em: 14 jul 2021
BUENO, André de Godoy. Literaturas africanas e afro-brasileira no Ensino Fundamental II. 2015. ??f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
FARIA, Maria Alice. Como usar a literatura infantil em sala de aula. São Paulo: Contexto, 2010.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.
LE BRETON, David. A sociologia do corpo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
LIMA, Lucineide Amorim, SOUSA, Rayron Lennon Costa, ARAÚJO, Geovana Oliveira de. A literatura africana e afro-brasileira: o viés literário e suas possibilidades para um trabalho com a diversidade. Ensino & Multiciplinaridade, São Luis, v. 2, n. 1, jan-jun. 2016.
MARIOSA, Gilmara Santos, REIS, Maria da Glória dos. A influência da literatura infantil afro-brasileira na construção das identidades das crianças. Estação Literária, Londrina, Vagão volume 8 parte A, p. 42-53, dez. 2011. Disponível em: < http://www.uel.br/pos/letras/EL/vagao/EL8AArt06.pdf>. Acesso em: 20 mar. 2017.
MUNANGA, Kabengele. Negritude – Usos e sentidos. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
MUNIZ, Luciana Soares; MARTÍNEZ, Albertina Mitjáns. A expressão da criatividade na aprendizagem da leitura e da escrita: um estudo de caso. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 41, n. 4, p. 1039-1054, out./dez. 2015.
ORTIZ, Renato. Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Brasiliense, 2006.
PERES, Fabiana Costa; MARINHEIRO, Edwylson de Lima; MOURA, Simone Moreira de. A literatura infantil na formação da identidade da criança. Revista eletrônica Pró-docencia. UEL. Ed. Nº 01, v. 1, jan-jun. 2012.
PIAGET, J. (1975). A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho, imagem e representação (Cabral, A.; Oiticica, C.M., Trad.). 2a Ed. Rio de Janeiro: Zahar; Brasília: INL. 370 p.
SISTO, Celso. Textos e pretextos sobre a arte de contar histórias. Chapecó: Argos, 2001.
VYGOTSKI, Lev Semenovich. A formação social da mente. 7 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
WALSH, Catherine. “Outros” saberes, “outras” críticas: reflexões sobre as políticas e as práticas de filosofia e decolonialidade na “outra” América. Revista X, v. 16, n. 1, p. 54-79, 2021.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
Atualizado em 15/07/2017