African and Afro-Brazilian Literature in the Construction of Children’s Identity in Preschool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n68.p231-246

Keywords:

Negro; Identidade; Educação infantil; Contação de História.

Abstract

The objective of this article is to discuss in an interdisciplinary way - establishing a dialogue, mainly between education and sociology - the issue of storytelling and the contribution of African and Afro-Brazilian literature in the formation of the identity of black children in preschool. Therefore, it presents an experience report developed in a school in the municipality of Duque de Caxias, in Baixada Fluminense, in the state of Rio de Janeiro, which serves preschool and elementary school children. The pedagogical practice in question inserted African and Afro-Brazilian literature in the routine of an Early Childhood Education class, composed of 20 children aged five years. The experience report is mainly anchored in the assumptions of Kabengele Munanga (2009) as a basis for the theoretical discussion around the construction of black identity. For the author, the concept of identity in Brazil refers to a complex reality that involves different factors such as: historical, linguistic and psychological.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simone Ribeiro, Universidade Unigranrio

a) Literatura africana e afro-brasileira na construção da identidade da criança na pré-escola; Dossiê Temático 68 - Educação e contação de história

b) nomes de todos os autores conforme disponível na Plataforma Lattes - Simone Regina de Oliveira Ribeiro

c) endereço institucional do autor de correspondência - Rua José de Souza Herdy, 1160, Duque de Caxias, RJ

d) telefones dos autores- 21 992331763

e) email de todos os autores- monyregina@hotmail.com

f) titulação principal; Mestre em Letras e Ciências Humanas

g)instituição a que pertence(m) - Universidade Unigranrio

h) cargo que ocupa(m); Doutorando

 

i) grupo de pesquisa. Narrativas, Escrituras do Eu: Literatura, Comunicação e Sociedade

Danielle Fortuna, Unigranrio

a) Literatura africana e afro-brasileira na construção da identidade da criança na pré-escola; Dossiê temático 68 - Educação e contação de história

b) Daniele Ribeiro Fortuna

c) Endereço institucional: Rua José de Souza Herdy, 1160 - Duque de Caxias, RJ

d) Telefone

e) email de todos os autores- drfortuna@hotmail.com

f) titulação principal; Doutora em Letras

g)instituição a que pertence(m) - Universidade Unigranrio

h) cargo que ocupa(m); Docente do Programa de Pós-Graduação em Humanidades, Culturas e Artes

i) grupo de pesquisa. Narrativas, Escrituras do Eu: Literatura, Comunicação e Sociedade

Jacqueline Lima, UENF/UNESA

Título do artigo: Literatura africana e afro-brasileira na construção da identidade da criança na pré-escola / Dossiê 68 - Educação e Contação de História

b) Nome: Jacqueline de Cassia Pinheiro Lima
c) Endereço institucional: Av. Alberto Lamego, 2000. Campos dos Goytacazes. Av. Presidente Vargas, 642. Rio de Janeiro.
d) Telefone: (21)996559306
e) E-mail:  jacapili.jl@gmail.com
f) Titulação: Doutora em Sociologia
g) Instituição: UENF/UNESA
h) Cargo:  Pesquisadora Visitante/Professora

i) Grupo de pesquisa: Narrativas, Escrituras do Eu: Literatura, Comunicação e Sociedade

References

AMARAL, Arleandra Cristina Talin do. A infância pequena e a construção da identidade étnico-racial na educação infantil. 37ª Reunião Nacional da ANPED. Florianópolis, 2015. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt07-4223.pdf. Acesso em: 25 mar 2021

ARAÚJO, Jurandir de Almeida; MORAIS, Rossival Sampaio. A relevância em se trabalhar a literatura infantil afro-brasileira na educação infantil. Africanias.com. UNEB. n. 05. 2014. Disponível em: <http://www.africaniasc.uneb.br/pdfs/n_5_2014/jurandir_de_almeida_araujo.pdf>. Acesso em: 20 mar. 2021.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília : MEC, SEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9769-diretrizescurriculares-2012&category_slug=janeiro-2012-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 22 mar 2021

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#infantil#a-educacao-infantil-no-contexto-da-educacao-basica Acesso em: 14 jul 2021

BUENO, André de Godoy. Literaturas africanas e afro-brasileira no Ensino Fundamental II. 2015. ??f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

FARIA, Maria Alice. Como usar a literatura infantil em sala de aula. São Paulo: Contexto, 2010.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

LE BRETON, David. A sociologia do corpo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

LIMA, Lucineide Amorim, SOUSA, Rayron Lennon Costa, ARAÚJO, Geovana Oliveira de. A literatura africana e afro-brasileira: o viés literário e suas possibilidades para um trabalho com a diversidade. Ensino & Multiciplinaridade, São Luis, v. 2, n. 1, jan-jun. 2016.

MARIOSA, Gilmara Santos, REIS, Maria da Glória dos. A influência da literatura infantil afro-brasileira na construção das identidades das crianças. Estação Literária, Londrina, Vagão volume 8 parte A, p. 42-53, dez. 2011. Disponível em: < http://www.uel.br/pos/letras/EL/vagao/EL8AArt06.pdf>. Acesso em: 20 mar. 2017.

MUNANGA, Kabengele. Negritude – Usos e sentidos. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

MUNIZ, Luciana Soares; MARTÍNEZ, Albertina Mitjáns. A expressão da criatividade na aprendizagem da leitura e da escrita: um estudo de caso. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 41, n. 4, p. 1039-1054, out./dez. 2015.

ORTIZ, Renato. Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Brasiliense, 2006.

PERES, Fabiana Costa; MARINHEIRO, Edwylson de Lima; MOURA, Simone Moreira de. A literatura infantil na formação da identidade da criança. Revista eletrônica Pró-docencia. UEL. Ed. Nº 01, v. 1, jan-jun. 2012.

PIAGET, J. (1975). A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho, imagem e representação (Cabral, A.; Oiticica, C.M., Trad.). 2a Ed. Rio de Janeiro: Zahar; Brasília: INL. 370 p.

SISTO, Celso. Textos e pretextos sobre a arte de contar histórias. Chapecó: Argos, 2001.

VYGOTSKI, Lev Semenovich. A formação social da mente. 7 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

WALSH, Catherine. “Outros” saberes, “outras” críticas: reflexões sobre as políticas e as práticas de filosofia e decolonialidade na “outra” América. Revista X, v. 16, n. 1, p. 54-79, 2021.

Published

2022-10-26

How to Cite

RIBEIRO, S. .; FORTUNA, D.; LIMA, J. African and Afro-Brazilian Literature in the Construction of Children’s Identity in Preschool. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 68, p. 231–246, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n68.p231-246. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13992. Acesso em: 26 sep. 2024.