INDIGENOUS LITERATURE:
FROM TEXTBOOK TO INTERCULTURAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n67.p364-382Keywords:
Indigenous Literature; Intercultural education; Law 11.645/08; Textbook.Abstract
The present article brings discussions about the choice of textbooks in Brazil, its importance and interference in the educational context, and proposes an analysis of the work approved and made available by the National Book and Didactic Material Program, from the Singular and Plural collection, from the publisher Moderna, Elementary School, final years, 6th year, in the quadrennium 2020-2023, and used by the Rondônia state government, where I teach. The objective of this study is to analyze the treatment of indigenous literature in the book, observing the texts suggested for reading, the activities proposed to the students, and the guidelines aimed at the teacher. From a methodology of bibliographic and documentary research anchored, mainly, in Silva and Costa (2018), Bonin (2008), Oliveira (2008) and Munduruku (2016), reflections are made about the effectiveness of Law 11.645/08, which speaks of the mandatory study of indigenous history and culture in basic education, through the study of indigenous literature. Among the analyses carried out, I highlight that the textbook contributes in some way to the implementation of the Law, although there are some mistakes and gaps regarding the indigenous issue, it proved to be expressive for the implementation of an intercultural education, it exposed an open space for dialogue, especially when used in a critical way.
Downloads
References
BANIWA, Gersem dos Santos Luciano.O Índio Brasileiro: o que você precisa saber sobre os povos indígenas no Brasil de hoje. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade: LACED/Museu Nacional, 2006.
BONIN, Iara Tatiana. Com quais palavras se narra a vida indígena na literatura infanto-juvenil que chega às escolas? In: SILVEIRA, Rosa Maria Hessel (Org.). Estudos culturais para professor@s. Canoas: Ulbra, 2008.
BRASIL. Lei 11.645/08 de 10 de Março de 2008. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 04 nov. 2021.
CARVALHO, Robson Santos de, FERRAREZI, Celso Junior. Oralidade na educação básica: o que saber, como ensinar. São Paulo: Parábola, 2018.
CORACINI, Maria José R. F. A memória em Derrida: uma questão de arquivo e de sobre-vida, 12/2010, Cadernos de Estudos Culturais, Vol. 2, Fac. 4, p. 125-136, Campo Grande, MS, BRASIL, 2010.
FERRAREZI Jr, Celso. CARVALHO, Robson Santos de. Produzir textos na educação básica: o que saber, como fazer. – 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
FNDE. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Ministério da Educação, 2019. Programas do Livro. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/ programas-dolivro/pnld/funcionamento. Acesso em: 29 de out. 2021.
FREITAS, Fátima e Silva de. A diversidade cultural como prática na educação. Curitiba: Ipbex, 2011.
FUNARI, Pedro Paulo, PIÑÓN, Ana. A temática indígena na escola: subsídios para os professores. – 1. ed. São Paulo: Contexto, 2016.
GONZAGA, Alvaro de Azevedo. Decolonialismo Indígena. São Paulo: Matrioska Editora, 2021.
GONZÁLES, César Augusto. Variação linguística em livros de português para o EM. In: ZILLES, Ana Maria Stahl.; FARACO, Carlos Alberto. Pedagogia da variação linguística: língua, diversidade e ensino. São Paulo: Parabóla Editorial, 2015.
HAMINE, Jacqueline; RATIER, Rodrigo; SOARES, Wellington. Livro didático: como usá-lo com equilíbrio. São Paulo, 1995. Disponível em Nova Escola: https://novaescola.org.br/conteudo/1731/livro-didatico-como-usa-lo-com-equilibrio. Acesso em: 31 out. 2021.
LDB. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. – 4ª ed. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2020.
MUNDURUKU, Daniel. Meu avó Apolinário: um mergulho no rio da (minha) memória. São Paulo: Studio Nobel, 2005.
MUNDURUKU, Daniel. Memórias de Índio: uma quase autobiografia. Porto Alegre: Edelbra, 2016.
OLIVEIRA, Teresinha Silva de. Arco, flecha, tanga e cocar... ensinando sobre índios. In: SILVEIRA, Rosa Maria Hessel. Estudos culturais para professor@s. Canoas: Ulbra, 2008.
PIRES, Suyan. O gênero na escola: representações imagéticas nos livros didáticos. In: SILVEIRA, Rosa Maria Hessel. Estudos culturais para professor@s. Canoas: Ulbra, 2008.
PNLD 2020 – Guia Digital: língua portuguesa – Ensino fundamental anos finais / Ministério da Educação – Secretária de Educação Básica SEB – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília: Ministério da Educação, 2020. Disponível em: https://pnld.nees.ufal.br/assets-pnld/guias/Guia_pnld_2020_pnld2020-lingua-portuguesa.pdf. Acesso em: 31 out. 2021.
SILVA, Giovani José da; COSTA, Anna Maria Ribeiro F. M. da. Histórias e culturas indígenas na Educação Básica (1 ed.). Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
THADEU, Victor. PNLD: tudo sobre o programa nacional do livro e do material didático, 2019. Disponível em e-docente: https://www.edocente.com.br/blog/pnld/pnld-programa-nacional-do-livro-e-material-didatico/. Acesso em: 31 out. 2021.
WAPICHANA, Cristino. MUNDURUKU, Daniel. Povos indígenas: orientações pedagógicas. Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Currículo da cidade. São Paulo: SME/COPED, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
Atualizado em 15/07/2017