INTERCULTURALITY AND POPULAR CULTURE

OVERCOMING FOLKLORIZATION IN SCHOOL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n67.p308-324

Keywords:

Popular Culture, Folklore, Intercultural Education

Abstract

In this text, resulting from an extensive literature survey and bibliographic research, we first analyze the historically established relationships between popular culture and the school environment. For this purpose, we carried out a reflection on the historical processes and academic production that helped to support the imaginary that sees popular culture as primitive, archaic and even barbaric, conceptions that reach the school space and make certain cultural practices to be approached in a picturesque and stereotyped way in the school “folkloric” calendar. Subsequently, we advocate the need to re-signify this mentality and present how intercultural perspectives of education help in the construction of pedagogical practices that value cultural diversity, opening space for knowledge, ways of sociability, ways of relating to biodiversity present in popular cultures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Albert Alan de Sousa Cordeiro, Universidade Federal do Amapá

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Belém (PA), Brasil

References

ABIB, Pedro Rodolpho Jungers. Culturas populares e a luta decolonial. In: Anais do Encontro de estudos multidisciplinares em cultura. Salvador Bahia, 2019.

AMARAL, Amadeu. Tradições Populares. 2 ed. São Paulo: HUCITEC, 1976.

ANDRADE, Mario de. Aspectos do folclore brasileiro. São Paulo: Global Editora, 2019.

AYALA, Marcos; AYALA, Maria Ignês. Cultura popular no Brasil. São Paulo: Ática, 1987.

BASTIDE, Roger. Sociologia do Folclore Brasileiro. São Paulo: Anhembi, 1959.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Viver de criar cultura, cultura popular, arte e educação. In: SILVA, René Marc da Costa (org). Cultura popular e educação: salto para o futuro. Brasília: SEED/MEC, 2008.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é folclore? São Paulo: Brasiliense, 2014 (Coleção Primeiros Passos; 60).

CAMPOS, Judas Tadeu. Festas juninas nas escolas: lições de preconceitos. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 28, n. 99, p. 589-606, maio/ago. 2007.

CANDAU, Vera (org). Didática crítica intercultural: aproximações. Petrópolis-RJ: Vozes, 2012.

CANDAU, Vera. Interculturalidade e educação escolar. in CANDAU, Vera (org). Reinventar a escola. Petrópolis-RJ: Vozes, 2013.

CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. 4 ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

CARNEIRO, Edson. A Sabedoria Popular. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago. Ciências sociais, violência epistêmica e o problema da “invenção do outro”. In LANDER, Edgardo. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires, Argentina: CLACSO, 2005. (Colección Sur Sur).

CAVALCANTI, Maria Laura. Entendendo o folclore. In: SILVA, René Marc da Costa (org). Cultura popular e educação: salto para o futuro. Brasília: SEED/MEC, 2008.

CORTELLA, M.S. A escola e o conhecimento: fundamentos epistemológicos e políticos. São Paulo: Instituto Paulo Freire; Cortez, 1998.

FERNANDES, Florestan. O folclore em questão. São Paulo: HUCITEC, 1978.

FLEURI, Reinaldo. Educação Intercultural e formação de educadores. João Pessoa: CCTA, 2018.

FOLLIET, Joseph. O povo e a cultura: culturas em debate. Rio de Janeiro: Forense, 1968.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 71 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

LANDER, Edgardo. Ciências sociais: saberes coloniais e eurocêntricos. In LANDER, Edgardo (org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires, Argentina: CLACSO, 2005.

LIMA, Rossini Tavares de. A ciência do folclore. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

MARTIN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 6 ed. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2009.

ORTIZ, Renato. Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Editora brasiliense, 1985.

PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. Entre América e Abya Yala – tensões de territorialidades. Revista Desenvolvimento e Meio Ambiente, n. 20, p. 25-30, jul./dez. 2009.

RODRIGUEZ, Mario. O fortalecimento da comunidade: estratégias educativas, comunicativas e culturais. in MOUJÁN, Inés; CARVALHO, Elson; VENÂNCIO, Dernival (orgs). Pedagogias de(s)coloniais: Saberes e Fazeres. Goiânia: Econuvem, 2020.

ROMERO, Silvio. História da literatura brasileira. Etudes Critiques de Littérature, pág. 275, Paris, 1876.

SAINTYVES, Pierre. Manuel de folklore. Paris: Ed. Emily Nourry, 1936.

SANTIAGO, Mylene; AKKARI, Abdeljalil; MARQUES, Luciana (orgs). Educação Intercultural: desafios e possibilidades. Petrópolis-RJ: Vozes, 2013.

SHIVA, Vandana. Monoculturas da Mente. São Paulo: Gaia, 2003.

SILVA, René Marc da Costa. Cultura popular, linguagens artísticas e educação. In: SILVA, René Marc da Costa (org). Cultura popular e educação: salto para o futuro. Brasília: SEED/MEC, 2008.

STRECK, Danilo; ADAMS, Telmo; MORETTI, Cheron. Pensamento pedagógico em nossa América: uma introdução. In: STRECK, Danilo (org). Fontes da pedagogia latino-americana: uma antologia. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

TYLOR, Edward Burnett. A ciência da cultura. In: Celso Castro (org.). Evolucionismo cultural. Textos de Morgan, Tylor e Fraser. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2009.

Published

2022-08-16 — Updated on 2023-05-24

Versions

How to Cite

CORDEIRO, A. A. de S. INTERCULTURALITY AND POPULAR CULTURE : OVERCOMING FOLKLORIZATION IN SCHOOL EDUCATION. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 67, p. 308–324, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n67.p308-324. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13929. Acesso em: 24 nov. 2024.