STRUGGLES AND TRAINING FOR OTHER TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p207-219Keywords:
Universities. Teacher training. Teaching.Abstract
This article shares the trajectory, started in 2016, of the Research Group XXX, its works and reflections, born from the perspective of Latin American pedagogies. Aiming to contribute to the formulation of an "other" epistemological perspective for teacher education, the project invests in the establishment of a "new institutional place" (Nóvoa, 2017, p. 1106), promoting articulation between teachers' struggles, school daily life, supervised internships, teaching, research and the decolonial principles and authors, such as Freire (1982), Fanon (2015) and Walsh (2009), as well as the Epistemologies of the South (Sousa Santos, 2007 and 2020). The experience indicates paths for a decolonial teacher education, contextualized in the struggle of Latin peoples, in collaborative research, in collective work, in an "other culture" for pedagogical relations, knowledges and places.
Downloads
References
DUSSEL, Enrique. Método para uma filosofia da libertação. São Paulo. Loyola, 1986.
FANON, Frantz Omar. Os condenados da terra. Lisboa, Letra Livre, 2015.
FRANCO, M. A. Pesquisa-Ação Pedagógica: práticas de empoderamento e participação. Revista de Educação Temática, Campinas, v. 18, n. 2, p. 511-513, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1982.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. São Paulo: Paz e Terra, 2006.
GHANEM, Elie. Educação escolar e democracia no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
NÓVOA, António. “Nada substitui um bom professor: proposta para uma revolução no campo da formação do professor”. In: GATTI, B. A. et al. (Org.). Por uma política nacional de formação de professores. São Paulo: Ed. UNESP, 2011.
NÓVOA, Antônio. Firmar a posição como Professor, afirmar a profissão Docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.47, n.166, p. 1106-1133, 2017.
MOREIRA, Sueli de Lima. Escolas e Universidades em formação docente. Revista Aleph, Niterói, v. 15, n. 30, p. 165-186, 2018.
MOREIRA, Sueli de Lima. Ao Sul, um outro lugar, para a produção de conhecimento docente. Revista Cescontexto, v. 28, p. 60 - 66, 2021.
Disponível em: <https://www.ces.uc.pt/publicacoes/cescontexto/index.php?id=32363>
STRECK, Danilo Romeu. Descolonizar a participação: pautas para a pedagogia latino-americana. Educar Revista, Brasil edição especial, Curitiba, Brasil, n.2, p. 189-202, set. 2017.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal – das linhas globais e uma ecologia dos saberes. Novos Estudos – Cebrap, n. 79, nov. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-33002007000300004&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 23 abr. 2014.
SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo: afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2020.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A universidade do século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. São Paulo: Cortez, 2010.
WALSH, Catherine. 2009. “Interculturalidad crítica y pedagogía de-colonial: apuestas (des) de el in-surgir, re-existir y re-vivir”. UMSA Revista (entre palabras), v. 3. Disponível em: <https://redinterculturalidad.wordpress.com/2014/02/06/interculturalidad-critica-y-pedagogia-decolonial-catherine-walsh/>. Acesso em: 3 mar. 2020
WALSH, C., Oliveira, L. F., & Candau, V. M. Colonialidade e pedagogia decolonial: Para pensar uma educação outra. Arquivos Analíticos de Políticas educativas, 26(83), 2018. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.3874
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
Atualizado em 15/07/2017