STRUGGLES AND TRAINING FOR OTHER TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p207-219

Keywords:

Universities. Teacher training. Teaching.

Abstract

This article shares the trajectory, started in 2016, of the Research Group XXX, its works and reflections, born from the perspective of Latin American pedagogies. Aiming to contribute to the formulation of an "other" epistemological perspective for teacher education, the project invests in the establishment of a "new institutional place" (Nóvoa, 2017, p. 1106), promoting articulation between teachers' struggles, school daily life, supervised internships, teaching, research and the decolonial principles and authors, such as Freire (1982), Fanon (2015) and Walsh (2009), as well as the Epistemologies of the South (Sousa Santos, 2007 and 2020). The experience indicates paths for a decolonial teacher education, contextualized in the struggle of Latin peoples, in collaborative research, in collective work, in an "other culture" for pedagogical relations, knowledges and places.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Graciane de Souza Rocha Volotão, Professora Supervisora Educacional na Secretaria Municipal de Educação Sao Gonçalo

PhD candidate at PPGEDU-Universidade Federal Fluminense. Master's Degree in Education from ProPed UERJ - Pedagogue - FAMATH (2001); Postgraduate in School Supervision - UCAM (2004) Postgraduate in Public Management (2015) - UCDB. Undersecretary of Teaching and Pedagogical Support in the Municipal Secretariat of Education of the Municipality of São Gonçalo (2015/2016). General Coordinator of Projects and Programs in the Municipal Secretariat of Education and Culture in São João da Barra (2017). Member of the Research Center in Instances of Socialization and Public Policy (Polis/UFF). Member of the Research Group in Evaluation Policies, Inequalities and Mathematics Education? (PADEM). Member of GESDI/Pedagogical Action Research Group Investigative Collective UERJ/FFP associated to the Center of Social Studies of the University of Coimbra (Portugal) Member of the Forum of Pedagogy of the State of Rio de Janeiro (Foperj). Conducts academic, political and social interviews through the channel https://www.youtube.com/gracianevolotao - https://orcid.org/0000-0001-9149-6854 (21) 97004-8015

 

Aldaléa Figueiredo dos Santos, Professora Supervisora Educacional na Secretaria Municipal de Educação Sao Gonçalo

Doutora em Educação na linha de pesquisa Políticas Públicas e Formação de Professores (2014) e mestrado em Línguística Aplicada ao Ensino pela UFF (1995), tendo as questões de Leitura, Literatura Infantojuvenil sob a perspectiva das Imagens e Simbolismos como seu objeto de estudo, voltado para a Formação de Professores. Atuou como professora de Língua Portuguesa e Literaturas e no Colégio Universitário Geraldo Reis - UFF implantou, coordenou, orientou e deu aulas na Sala de Leitura para alunos do primeiro ano ao nono ano do Ensino Fundamental. Lecionou na Faculdade de Educação da UFF como substitua em disciplinas de Didática e Prática de Ensino de Língua Portuguesa e Literaturas, na UNIVERSO também com Produção Textual, atuou também nas Faculdades Integradas Maria Thereza no curso de Pedagogia com as disciplinas na área de Língua Portuguesa, Linguagens, Literatura, Literatura Infanto-juvenil com projeto de Orientação de Iniciação à pesquisa e monografias de final de curso. Integrante de bancas de correção de Redação do ENADE, ENEM, ENCCEJA e CEDERJ e orientação de projetos de Pibiquinho no Colégio Universitário e nas Mostras de Iniciação à Docência da UFF. Participa dos grupos de pesquisa Leifen-UFF( Leitura, Fruição e Ensino) e do Núcleo de pesquisa CIMNE UFF( Cultura, Imaginário, Memória, Narrativa e Educação). Participou do Projeto Integração Universidade e Escola na Sala de Leitura. Aposentada no Instituto de Educação Superior do Rio de Janeiro/FAETEC. Credenciada como docente convidada da Pós Graduação Lato Senso em Letras da UFF. Atualmente leciona na Prefeitura Municipal de São Gonçalo--

References

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

DUSSEL, Enrique. Método para uma filosofia da libertação. São Paulo. Loyola, 1986.

FANON, Frantz Omar. Os condenados da terra. Lisboa, Letra Livre, 2015.

FRANCO, M. A. Pesquisa-Ação Pedagógica: práticas de empoderamento e participação. Revista de Educação Temática, Campinas, v. 18, n. 2, p. 511-513, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1982.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

GHANEM, Elie. Educação escolar e democracia no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

NÓVOA, António. “Nada substitui um bom professor: proposta para uma revolução no campo da formação do professor”. In: GATTI, B. A. et al. (Org.). Por uma política nacional de formação de professores. São Paulo: Ed. UNESP, 2011.

NÓVOA, Antônio. Firmar a posição como Professor, afirmar a profissão Docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.47, n.166, p. 1106-1133, 2017.

MOREIRA, Sueli de Lima. Escolas e Universidades em formação docente. Revista Aleph, Niterói, v. 15, n. 30, p. 165-186, 2018.

MOREIRA, Sueli de Lima. Ao Sul, um outro lugar, para a produção de conhecimento docente. Revista Cescontexto, v. 28, p. 60 - 66, 2021.
Disponível em: <https://www.ces.uc.pt/publicacoes/cescontexto/index.php?id=32363>

STRECK, Danilo Romeu. Descolonizar a participação: pautas para a pedagogia latino-americana. Educar Revista, Brasil edição especial, Curitiba, Brasil, n.2, p. 189-202, set. 2017.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal – das linhas globais e uma ecologia dos saberes. Novos Estudos – Cebrap, n. 79, nov. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-33002007000300004&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 23 abr. 2014.
SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo: afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2020.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A universidade do século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. São Paulo: Cortez, 2010.

WALSH, Catherine. 2009. “Interculturalidad crítica y pedagogía de-colonial: apuestas (des) de el in-surgir, re-existir y re-vivir”. UMSA Revista (entre palabras), v. 3. Disponível em: <https://redinterculturalidad.wordpress.com/2014/02/06/interculturalidad-critica-y-pedagogia-decolonial-catherine-walsh/>. Acesso em: 3 mar. 2020

WALSH, C., Oliveira, L. F., & Candau, V. M. Colonialidade e pedagogia decolonial: Para pensar uma educação outra. Arquivos Analíticos de Políticas educativas, 26(83), 2018. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.3874

Published

2022-05-28

How to Cite

MOREIRA, S. de L.; VOLOTÃO, G. de . S. R. .; SANTOS, A. F. dos . STRUGGLES AND TRAINING FOR OTHER TEACHERS. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 66, p. 207–219, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p207-219. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13475. Acesso em: 21 nov. 2024.