Cirandar entre cirandas de escrita

Experiência de formação em rede

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p116-132

Keywords:

formação de professores, narrativa, experiência docente

Abstract

The project Cirandar: Wheels of Investigation at School is presented, headquartered at the XXXXXXXX - XXX, currently developed in partnership between universities and federal institutes and schools, especially in the southern half of the country. This project has been an annual teacher education project since 2012. Cirandar is initially reported, focusing on sharing teaching experiences in network education circles, fostered by writing experience reports, reading among peers, and rewriting these reports. The project aims to encourage dialogue and recursive writing questions of educational and pedagogical interest to the participants from the classroom. The study of experience as a way of contextualizing it in this training process is the basis for requesting an experience report. Supported by narrative research, a story was composed based on the narratives constructed by the participants. It is argued that Cirandar promotes the understanding of the classroom as a place of training, invention, study, and research focus to be shared among teachers, making itself a training experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Machado Dorneles, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora em Educação em Ciências. Professora adjunto na Escola de Química e Alimentos na Universidade Federal do Rio Grande - FURG e professora permanente no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências na FURG. 

Maria do Carmo Galiazzi, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS). Professora-titular aposentada da Universidade Federal do Rio Grande – Furg, atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde. 

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. 1. ed. bras. São Paulo: Martins Fontes, 2018.
BENJAMIN, Walter. O narrador, considerações sobre a obra de Nicolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas, v.1. 7 ed. [Trad. Sérgio Paulo Rouanet]. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BRUNER, Jerome. A Construção Narrativa da Realidade, v.1. 18 ed. [Trad. Waldemar Ferreira Netto]. pp. 1-21, 1991.
BRUNER, Jerome. Atos de significação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
CACCIAMANI, Jackson Luís Martins. Os Encontros sobre Investigação na escola: articulação entre a formação acadêmico profissional e a produção de currículo pela escrita da sala de aula. Tese (Doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde), Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2012.
CLANDININ, Jean; CONNELLY,Michael. Pesquisa Narrativa: experiência e história de pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2011.
CONTRERAS, José. Experiencia, escritura y deliberación: explorando caminos de libertad en la formación didáctica del profesorado. In: Alliaud, A; Suárez, D: El saber de la experiencia: narrativa, investigación y formación docente. Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires; Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales - CLACSO, 2011. p. 21-60.
COUGO, Alexandre Cougo de. Formação de Professores no Marco do Projeto Cirandar: miradas e escutas desde a Educação Ambiental. Tese (Doutorado em Educação Ambiental). Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2019.
AUTOR1 (2016).
AUTOR 1 (2021).
DUHALDE, Miguel. Investigación educativa y trabajo en red: debates y proyecciones. Buenos Aires, Noveduc, 2009.
FIRME, Marcia Von Fruhauf. Seminário integrado: as faces do reconhecimento do outro para professores de ciências participantes do Cirandar. Tese (Doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2017.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 50ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método, Rio de Janeiro: Vozes, 2004.
AUTOR2 (2003).
AUTOR2; XXX; XXX; XXX; (2007).
AUTOR2; XXX; XXX; XXX; (2008).
AUTOR2 (2013).
AUTOR2 (2014).
GINZBURG, Natalia. Léxico familiar. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
GUIDOTTI, Charles. A investigação desde a sala de aula de Ciências: processo de autoformação com aperfeiçoamento teórico-prático de professores no Cirandar. Tese (Doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde), Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2019.
LARROSA, Jorge. Experiência e Alteridade em Educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.19, n.2, p.04-27, jul./dez. 2011.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
LARROSA, Jorge. O ensaio e a escrita acadêmica. In: CALLAI, Cristiana; RIBETTO, Anelice. Uma escrita acadêmica outra: ensaios, experiências e invenções. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016.
LARROSA, Jorge. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
HOUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro : Objetiva, 2009.
MARQUES, Mario Osório. Escrever é preciso: o princípio da escrita. 5. ed. rev. Ijuí : Editora Unijuí, 2006.
NEUBAUER, Vanessa Steigleder. A noção de experiência vivêncial significativa na hermenêutica de Hans-Georg Gadamer. Tese (Doutorado em Filosofia), Universidade do Vale dos Sinos - UNISINOS, São Leopoldo, 2015.
PIMENTA, Selma Garrido, GHEDIN, Evandro. Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 2. ed. São Paulo Cortez, 2002.
PORTA, Luis. La expansión biográfica. Buenos Aires : Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires, 2021.
RIOS, Terezinha Azerêdo. Ética e competência. São Paulo: Cortez, 1993.
SILVA, Úrsula Rosa da. A Experiência e o pensar em Dewey e Freire: relações e influências. 30a. Reunião da ANPED, GT 17, 2011.
XXX; Autor2 (2013).
SOUSA, Robson Simplicio de. A hermenêutica filosófica no horizonte da Educação Química: O professor de Química como tradutor-intérprete de uma tradição de linguagem. 2016. Tese (Doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde) - Universidade Federal do Rio Grande - FURG, Rio Grande, 2016.
XXX; Autor2 (2017).
XXX; Autor2 (2019).
SOUZA, Moacir Langoni de. Histórias de Professores de Química em Rodas de Formação em Rede. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2011.
SUÁREZ, Daniel. A documentação narrativa de experiências pedagógicas como estratégia de pesquisa – ação - formação de docentes. In: PASSEGGI, Maria Conceição (org.); BARBOSA, Tayana (org.). Narrativas de formação e saberes biográficos. São Paulo: Ed. Paulus, 2008.
SUÁREZ, Daniel. Indagación pedagógica del mundo escolar y formación docente. La documentación narrativa de experiencias pedagógicas como estrategia de investigación-formación-acción. Revista Del IICE, v.30, p. 17-30, 2011.
SUÁREZ, Daniel; DÁVILA, Paula; ARGNANI, Augustina; CARESSA, Yanina. Documentación narrativa de experiencias pedagógicas: una propuesta de investigación-formación-acción entre docentes. In: Colección Cuadernos del Instituto de Investigación de Ciencias de la Educación, nº 6. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, 2021.
WELLS, Gordon. Action, Talk and Text: Learning and Teaching Through Inquiry, Nova York:Teachers College Press, 2001.
ZAMBRA, A. A Alegria do relato. In: GINZBURG, Natália. Léxico Familiar, São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

Published

2022-05-28

How to Cite

MACHADO DORNELES, A.; GALIAZZI, M. do C. Cirandar entre cirandas de escrita: Experiência de formação em rede . Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 66, p. 116–132, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p116-132. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13451. Acesso em: 21 nov. 2024.