Senses of innovation in its relationship with Education and technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n64.p19-35

Keywords:

innovation, Technologies, Education

Abstract

In this article we seek to understand the meaning of the term innovation and its relationship with Education and Technologies. The study was oriented towards surveying the opinions of teachers in an on-line survey, based on the survey methodology, distributed via WhatsApp. The valid responses of 19 public higher education teachers were analyzed and categorized. The methodological proposal was inspired by emerging qualitative approaches, such as grounded theory. Based on the analysis of the categories, we sought the thought of theorists who would deepen the aspects pointed out by the teachers. We prioritize updated publications on the meaning of innovation, innovation in education, the relationship of innovation with technologies and the future of innovation in education. This process led us to verify the different meanings that the term innovation has assumed in different periods up to the present moment, with its consequences, inequalities and inconstancies. In the end, we understand that Innovation is a social and human process of change for the creation of new realities, guided by the needs, availability and contexts of each period. Those emerging technologies can generate changes in education. Changes conditioned to the political action of inclusion and changes in all educational instances to overcome inequalities to train citizens who are aware and integrated into current and future social and economic contexts.

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Author Biographies

Mary Valda Souza Sales, Bahia State University

Pós-Doutora em Educação e Tecnologia (Universidade de Coimbra/CEIS20), Doutora em Educação (UFBA), Mestre em Educação e Contemporaneidade (UNEB), Especialista em Metodologia do Ensino Superior e em Supervisão Escolar/Empresarial (FEBA), Licenciada em Pedagogia (UCSal). É pesquisadora nas áreas de educação a distância, currículo, formação de professores, tecnologia da informação e comunicação, mediação e autoria, com ênfase nas abordagens metodológicas. Tem experiência com gestão e construção de sistemas de EAD, produção de material didático e elaboração de cursos, além de formação de formadores e gestão pedagógica de cursos. Atualmente é Professora Titular do Departamento de Educação (DEDC I), Universidade do Estado da Bahia (UNEB), líder do Grupo de Pesquisa FORTEC, atuando na Graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade (PPGEduC)

Vani Moreira Kenski, Universidade de São Paulo (USP)

Mestre e Doutora em Educação. Licenciada em Pedagogia e Geografia. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de São Paulo (USP). Diretora da SITE Educacional Ltda. Criadora e ex-Coordenadora do Curso de PósGraduação em Design Instrucional do SENAC/SP e da UFJF. Ex-professora da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)e da Universidade de Brasília (UnB). Autora de livros e artigos sobre educação e tecnologias. São Paulo/SP, Brasil

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Published

2021-11-19

How to Cite

SALES, M. V. S.; KENSKI, V. M. Senses of innovation in its relationship with Education and technologies. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 30, n. 64, p. 19–35, 2021. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n64.p19-35. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/12852. Acesso em: 30 jun. 2024.