Curriculums in action during the pandemic

challenges of innovation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n64.p92-106

Keywords:

Digital technologies, Elemantary School, Teacher Training, Curriculum Integration

Abstract

In this article we present a survey that aimed to analyze the curricula produced in times of pandemic, for students in the early years of elementary school and to identify innovative aspects with the use of digital technologies (DT). It is a research of qualitative approach of the exploratory type that was carried out with teachers of Basic Education of the municipality of Araucária, in the State of Paraná. The teachers were invited to develop a lesson plan using digital technology and to answer an online questionnaire. From the data analyzed, it was possible to conclude that although the pandemic has led teachers to use digital technologies more, they need continuing education to understand that a curriculum in action to be innovative must change information transmission processes using DT and that these should be integrated into the curriculum, in which the student is active in class, whether in person or remotely.

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Author Biographies

Jacques Lima Ferreira, Universidade Federal do Paraná

Pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR). Professor colaborador da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Curitiba, Paraná, Brasil.

Glaucia da Silva Brito, Universidade Federal do Paraná

Possui graduação em Bacharelado e Licenciatura Português Inglês pela Faculdade de Educação Ciências E Letras de Cascavel (1990), mestrado em Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (1997) e doutorado em Lingüística pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002). Atualmente é professor associado IV da Universidade Federal do Paraná. Tem experiência na área de Educação e comunicação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação a distância, tecnologias na educação, formação de professores para o uso e tecnologias, ambiente virtual e aprendizagem.

Suely Scherer, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Professora associada na Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, atuando nos Programas de Pós-graduação em Educação e Educação Matemática. É doutora em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Possui pós-doutorado em Educação pela UFPR com estágio científico na Universidade de Lisboa. Desenvolve e orienta pesquisas na área de Tecnologias Educacionais e Educação a Distância, investigando questões relacionadas ao currículo escolar e cultura digital, aprendizagem e formação de professores. É líder do Getecmat - Grupo de Estudo em Tecnologia e Educação Matemática. 

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Published

2021-11-19

How to Cite

FERREIRA, J. L.; BRITO, G. da S.; SCHERER, S. Curriculums in action during the pandemic: challenges of innovation. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 30, n. 64, p. 92–106, 2021. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n64.p92-106. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11774. Acesso em: 3 jul. 2024.