The relation between teacher training and digital technologies

a study in Portuguese Secondary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p302-317

Keywords:

Teacher Training, Secondary Education, Portugal, Digital Technologies

Abstract

Digital competences are fundamental for full citizenship and school is the place where these competences can be developed. To this end, it is necessary that teachers have adequate training to be able to pedagogically integrate technology into their practices. The quantitative study presented here, focuses on cross-referencing the results of the self-assessment questionnaire on teachers' digital competences - DigCompEdu CheckIn - applied to 219 Portuguese teachers, who responded to a second questionnaire on their initial training in the use of technology. The results show the almost non-existence of preparation for the integration of technology in school and that it is the interest for more training that has empowered teachers to what is still an average level of digital competence -B1, Integrator- which characterises teachers as having some experience but needing more training to feel more able to integrate technology into innovative teaching practices.

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Author Biographies

Sara Dias-Trindade, Universidade de Coimbra

Doutora em História - Didática pela Universidade de Coimbra e pós-doutora em Tecnologias Educacionais e da Comunicação pela mesma Universidade. Possui Mestrado em História Econômica e Social Contemporânea e Licenciatura em História. É Professora no Departamento de História, Estudos Europeus, Arqueologia e Artes da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra. Investigadora no Grupo Humanidades Digitais e no Núcleo de Estudos em Pedagogia no Ensino Superior do Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX (CEIS20-UC) da Universidade de Coimbra. É também investigadora na Unidade Móvel de Investigação em Estudos do Local da Universidade Aberta.

António Gomes Ferreira, Universidade de Coimbra

Doutor em Ciências da Educação pela Universidade de Coimbra. Professor da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. Líder do Grupo de Políticas e Organizações Educativas e Dinâmicas Educacionais do CEIS20 - GRUPOEDE, coordenador do Mestrado em Gestão da Formação e Administração Educacional da Universidade de Coimbra, coordenador do Doutorado em Ciências da Educação da Universidade de Coimbra.

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Published

2022-02-15

How to Cite

DIAS-TRINDADE, S.; FERREIRA, A. G. The relation between teacher training and digital technologies: a study in Portuguese Secondary Education. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 65, p. 302–317, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p302-317. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11742. Acesso em: 22 dec. 2024.