Digital Children’s Literature

FROM BRAZILIAN PRODUCTION TO CHILDREN'S READING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p281-301

Keywords:

Children's digital literature. Literary apps. Literary reading. Early childhood education.

Abstract

The paper presents results of a doctoral research and aims to disseminate the production of children's digital literature in Brazil and discuss this new way of doing and reading literature. For this, we carried out: i) searches on publishers websites, virtual bookstores and in the 'digital children's' category of the Jabuti Award (2015-2017) and ii) analyzes three literary apps: “Little great tales of truth”, “How much butt! " and “Magic rands” in dialogue with purposeful reading actions carried out with a group of children aged 5 and 6 years old from a federal public school in Rio de Janeiro. Despite the limited space in the Brazilian publishing market for digital children's literature, the research showed that this is a powerful artistic production, whose planned collective access was able to amplify reading actions at school and contribute to the literary formation of children and teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafaela Vilela, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora e mestra em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Professora do Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Infância, linguagem e educação (GEPILE).

Patrícia Corsino, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduada em Pedagogia, mestre e doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professora Associada do Departamento de Didática da Faculdade de Educação e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. É coordenadora do Laboratório de Estudos em Linguagem, Leitura, Escrita e Educação - LEDUC e líder do Grupo de estudos e pesquisa Infância, Linguagem e Educação.

References

ADICHIE, C. O perigo da história única. São Paulo: Companhia das letras, 2019.

BENJAMIN, W. Obras escolhidas II - Rua de mão única. São Paulo: Brasiliense, 1992.

BENJAMIN, W. Obras escolhidas 1 - Magia e técnica arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1993.

CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A. Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2011, p. 171-194.

CORRERO, C. Livros digitais para crianças. In: CEALE, Glossário de Alfabetização, Leitura e Escrita. Belo Horizonte: Centro de Alfabetização, leitura e escrita. FaE, UFMG, Brasil, 2014. Disponível em: http://www.ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/livros-digitais-para-criancas Acesso em mar. 2021.

CORRERO, C.; REAL, N. Valorar la literatura infantil digital: propuesta práctica para los mediadores. In: Revista Textura – ULBRA, v. 20, n. 42, pp. 8-33, jan-abr, 2018. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/3639/2782 Acesso em mar. 2021.

FREDERICO, A. Lendo um aplicativo: dimensões da construção de sentido na leitura literária digital na primeira infância. PERSPECTIVA, v. 39, n. 1, p. 01-25, jan./mar. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/66013/45575 Acesso em mar. 2021.

FREDERICO, A. A literatura infantil digital no contexto dos Selos da Cátedra UNESCO de Leitura PUC-Rio. In: YUNES, E; MOREIRA, V. (Org.). SELO CÁTEDRA 10 Premiados 2016 - 2018. 1 ed. Rio de Janeiro: Saberes em Diálogo, 2019, p. 182-186.

GAGNEBIN, J. M. Walter Benjamin ou a história aberta. In BENJAMIN, W. Obras escolhidas 1- Magia e técnica arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1993, p. 7-20.

HAYLES, N. Katherine. Literatura eletrônica: novos horizontes para o literário. São Paulo: Global: Fundação Universidade de Passo Fundo, 2008.

JENKINS, H. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2008.

KIRCHOF, E. Como ler os textos literários na era da cultura digital? In: Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, n. 47, pp. 203- 228, jan./jun. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2316-40182016000100203&lng=en&nrm=iso&tlng=pt Acesso em mar. 2021.

KONDER, L. Walter Benjamin: o marxismo da melancolia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

MACEDO, N; SANTOS, N; FLORES, R; PEREIRA, R. Encontrar, compartilhar e transformar: reflexões sobre a pesquisa intervenção com crianças. In: PEREIRA, R. M. R.; MACEDO, N. M. R. (orgs.). Infância em Pesquisa. Rio de Janeiro: Nau, 2012, p. 87-107.

MARTÍN-BARBERO, J. Tecnicidades, identidades, alteridades: mudanças e opacidades da comunicação no novo século. In: MORAES, D. Sociedade midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad X, 2006, p. 51-79.

RAMADA PRIETO, L. Esto no va de libros: literatura infantil y juvenil digital y educación literaria. 546f. Tese (Doutorado em didática da língua e da literatura) Faculdade de Ciências da Educação, Universidade Autônoma de Barcelona, Barcelona, 2017.

SARMENTO, M. J. & PINTO, M. As crianças e a Infância: definindo conceitos delimitando o campo. In: PINTO, M. & SARMENTO, M. J. (orgs.). As Crianças: Contextos e Identidades. Braga, Portugal: Centro de Estudos da Criança, 1997.

VIGOTSKI, L. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico: livro para professores. Apresentação e comentários Ana Luiza Smolka; tradução Zóia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.

Published

2022-02-15

How to Cite

VILELA, R.; CORSINO, P. . Digital Children’s Literature: FROM BRAZILIAN PRODUCTION TO CHILDREN’S READING. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 65, p. 281–301, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p281-301. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11595. Acesso em: 21 nov. 2024.