Trois occurrences d’amour pathologique parental?
DOI:
https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p259-266Keywords:
Psychoanalytic clinic, Education, Parental loveAbstract
Should we love children to educate them and, a fortiori, to take care of them? How to think about the practice of pedagogy and therapy with children in a way other than loving them? Some occurrences of the psychoanalytic clinic will shed light on this issue, returning to what Lacan and Winnicott can theorize about how it can be adapted or not with regard to the relationship of parents or educators with the love they have for their children. We will examine the impact that desire can have on children’s fantasy and its effects on symptom construction. Let us consider how a child can leave the place of fantasy, how he can live in a way other than having too much love, finally how to accept a mother’s «love and hate». So many issues require development and we will try to consider them through our clinic.
Downloads
References
LACAN, J. L’Angoisse, Le séminaire, Livre X. Paris: Le Seuil, 1963.
LACAN, J. Deux notes sur l'enfant. Ornicar? Revue du Champ freudien, n. 37, p. 13-14, 1986.
LACAN, J. Les écrits techniques de Freud, Le séminaire, Livre I. Paris: Le Seuil, 1975.
WINNICOTT, D. W. La Crainte de l’effondrement et autres situations cliniques. Paris: Gallimard, 2000.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
Atualizado em 15/07/2017