THE RISE OF POLITICAL MORALISM AND THE REACTION OF ART AUDIENCES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46375/reecs.v3i.7953

Keywords:

Reaction to art; Art audiences; Politics.

Abstract

This paper aims to take a closer look at the reactions of the audiences to the Queermuseu exhibition, which was closed one month before the planned date due to protests and mobilizations in the social networks. I focus on the context and political and social conditions that surrounded these reactions to think about the articulation between art and social life that triggered by the discourses, opposites and in favour of the exhibition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sara Raquel Andrade Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduada em Belas Artes pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro e mestre em Sociologia pela Universidade Federal Fluminense, atualmente doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro

References

BOURDIEU, Pierre e DARBEL, Alain. “O amor pela arte: os museus de arte na Europa e seu público”. São Paulo: Ed. da Universidade de São Paulo: Zouk, 2003 (1969)

____________. Pierre “A distinção: crítica social do julgamento.” São Paulo: Edusp; Porto Alegre, RS: Zouk, 2007

BUSKIRK, Martha. The Contingent Object of Contemporary Art, Cambridge, Massachusetts, The MIT Press, 2003, p.1-155

CHICARINO, Tathiana Senne, SEGURADO, Rosemary, ARAÚJO, Rafael de Paula Aguiar, TAVARES, Luis Eduardo, MALINA, Pedro, LOBO, Denis Carneiro. Impeachment de Dilma Roussef e o debate no Twitter in Aurora: revista de arte, mídia e política, São Paulo, v.9, n.30, p. 200-224, out.2017-jan.2018

COWAN, B. 'Nosso Terreno': crise moral, política evangélica e a formação da 'Nova Direita' brasileira. Varia História, Belo Horizonte, v. 30, n. 52, pp. 101-125, 2014

HEINICH, Nathalie. 2014 “Práticas da Arte Contemporânea: Uma abordagem pragmática a um novo paradigma artístico” em Sociologia e Antropologia, vol. 04, nº 2, 2014, 373-387

_____________. Arte contemporânea exposta a rejeição: Contribuição a uma sociologia dos valores In: BOTELHO, Isaura (Org.) Revista Observatório Itaú Cultural, n. 12 (maio/agosto), – São Paulo: Itaú Cultural, 2011

MADEIRA, R. M. ; QUADROS, M. P. R. . Da direita envergonhada às bancadas evangélica e da bala: caminhos da representação política do conservadorismo no Brasil. In: ANPOCS - 41° Encontro Anual, 2017, Caxambu. Anais do 41º Encontro Anual da Anpocs, 2017

SOLANO, Esther; ORTELLADO, Pablo; MORETTO Ribeiro, Márcio 2016: o ano da polarização? / Esther Solano, Pablo Ortellado e Marcio Moretto. - São Paulo : Friedrich-Ebert-Stiftung Brasil, março de 2017. - 19 Seiten = 1,1 MB PDF-File. - (Análise / Friedrich Ebert Stiftung Brasil ; No 22) Electronic ed.: São Paulo : FES, 2017a

SOLANO, E.; ORTELLADO, P. ; MORETTO, M. . Guerras culturais e populismo antipetista nas manifestações de apoio a Lava Jato e conta a reforma da previdência. Em Debate, v. 10, p. 34, 2017b.

Published

2021-06-03

How to Cite

ANDRADE SILVA, S. R. THE RISE OF POLITICAL MORALISM AND THE REACTION OF ART AUDIENCES. Revista Encantar, [S. l.], v. 3, p. e021005, 2021. DOI: 10.46375/reecs.v3i.7953. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/7953. Acesso em: 21 nov. 2024.