Initiation to Teaching: experiences with games
Keywords:
games, playfulness, mathematics, familyAbstract
This text aims to report activities carried out on "Family Day". A program organized by the School of Application of the Federal University of Pará, whose objective is to bring families and schools closer together. This experience occurred as one of the activities of the subproject Literacy in language and mathematics: formative experiences in the Early Years of Elementary School, which makes up the Pedagogical Residency Program. To this end, a set of workshops was organized with three mathematical games to work, in a playful way, with parents, guardians and children, moments of learning objects of mathematical knowledge. Therefore, this text describes how the activity was carried out, taking as reference the records made in the logbook and images. Methodologically, the report is supported by a descriptive approach. From experience, it is possible to affirm that the family's involvement in recreational activities allows dialogues, interactions and approaches, which can bring these family members closer together and bring them into the school and, therefore, involve them in their children's learning.
Downloads
References
ANTUNES, Celso. Jogos para a estimulação das inteligências múltiplas. Petrópolis: Vozes, 1999.
BRASIL. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, Presidência da República [1996]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 15 set. 2022.
GODOY, Arlida Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, n. 35, v.2, p. 57-63, abr. 1995.
MALUF, Ângela Maria Munhoz. Brincar: prazer e aprendizado. Petrópolis: Vozes, 2003.
MORETTI, Vanessa Dias; SOUZA, Neusa Maria Marques de. Educação matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: princípios e práticas pedagógicas. São Paulo: Cortez. 2015.
SILVEIRA, Elizangela da. O lúdico na educação infantil e anos iniciais do ensino fundamental. 2011. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental) – Associação Educacional Frei Nivaldo Liebel-Assefreni Celer Faculdades, Xaxim, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pedro Augusto Lopes Rosa, Chirlene Paulo Roldão, Flaviana da Costa Maués, Patrícia Oliveira Rodrigues, Valéria Risuenho Marques
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado nos Anais do Encontro de Ludicidade e Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam nos Anais do ELEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nos Anais do ELEM; exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nos Anais do ELEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.