THE IMPORTANCE OF COOPERATIVE GAMES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES IN STUDENT SOCIAL DEVELOPMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52579/diapi.vol1.i.a9983

Keywords:

Physical Education, School, Cooperative Games

Abstract

The approach to cooperative games comprises collective actions based on affective values and human social development. In this sense, the present article is problematic: What is the importance of cooperative games in school education classes in the student's social development? Thus, the study aimed at presenting the historical process, pointing out the contributions in school physical education classes, emphasizing the importance as content of school physical education, reporting the role of the teacher in the inclusion process regarding cooperative games. In view of this, the research comes from an updated bibliographical review. The researched aspects show that the cooperative games implemented in school physical education classes influence in a positive and transforming way, taking into consideration the student as the main object to be reached with the mission of putting into practice all acquired social cooperation, regardless of the social space in which he/she is inserted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jaqueline da Silva Lima, Graduanda pelo Centro Universitário Jorge Amado

Graduanda em Educação Física. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação Física.

Jeane Rodella Assunção, Docente no Centro Universitário Jorge Amado e no Centro Universitário Maurício de Nassau

Doutora em Ciências da Educação. Docente na rede Municipal de Educação de Salvador/Bahia. Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação Física. Membro do Grupo de Pesquisa Laboratório de Tecnologias Informacionais e Inclusão Sociodigital. Membro do Grupo de Pesquisa Educação Inclusiva e Necessidades Educacionais Especiais.

References

ALMEIDA, C. J. S. Jogos Cooperativos e sua Contribuição em Situações de Vulnerabilidade Social. 1. ed. São Paulo: Phorte , 2019.

BROTTO, Fabio Otuzi. Jogos Cooperativos: O JOGO E O ESPORTE COMO , A UM EXERCICIO DE CONVIVENCIA . 4. ed. São Paulo: Palas Athena, 2013. p. 1-187.

DARIDO, Suraya Cristina; JÚNIOR, O. M. D. S. Para Ensinar Educação Física: Possibilidades de Intervenção na Escola. 7. ed. Campinas-SP: Papirus, 2013. p. 11-348.

DARIDO, Suraya Cristina; RANGEL, I. C. A. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. 2. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2019. p. 2-286.

FERNÁNDEZ-RIO, J. et al. Atividades e Jogos Cooperativos. 1. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2015. p. 1-372.

FREIRE, Paulo. PEDAGOGIA DA AUTONOMIA: saberes Necessários à Prática Educativa. 56. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018. p. 11-138.

MARCONI, M. D. A; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de Metodologia Científica . 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017. p. 148.

MEC. Base Nacional Comum Curricular - Educação é Base. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 11 out. 2020.

MENOTI, J. C. C; LIMA, J. M. D; LIMA, M. R. C. D. CONTRIBUIÇÕES DOS JOGOS COOPERATIVOS NA FORMAÇÃO DE VALORES COM CRIANÇAS DO ENSINO FUNDAMENTAL. Revistas Unoeste, UNESP- Presidente Prudente, v. 11, n. 2, p. 74-91, ago./2014. Disponível em: http://revistas.unoeste.br/index.php/ch/article/view/1184/1436. Acesso em: 20 mai. 2020.

PALMIERI, M. W. A. R. Jogos cooperativos e a promoção da cooperação na educação infantil. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 243-252, mai./2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pee/v19n2/2175-3539-pee-19-02-00243.pdf. Acesso em: 14 set. 2020.

PORTAL MEC. Parâmetros Curriculares Nacionais. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro07.pdf. Acesso em: 24 mai. 2020.

QUERINI, Marizete. Jogos Cooperativos: Nova Tendência na Educação Física Escolar. OS DESAFIOS DA ESCOLA PÚBLICA PARANAENSE NA PERSPECTIVA DO PROFESSOR PDE, Paraná, v. 2, n. 2, p. 1-48, out./2013.

RIBEIRO, M. B. P. S. A CONTRIBUIÇÃO DOS JOGOS COOPERATIVOS ENQUANTO CONTEÚDO BÁSICO DA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR. OS DESAFIOS DA ESCOLA PÚBLICA PARANAENSE NA PERSPECTIVA DO PROFESSOR PDE, Paraná, v. 1, n. 1, p. 1-21, ago./2013. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2013/2013_uepg_edfis_artigo_mauricio_bentivoglio.pdf. Acesso em: 16 set. 2020.

SANTOS, R. D. S. S. R. D. Jogos cooperativos no processo de ensino e aprendizagem na educação física. Revista Eletrônica Científica Inovação e Tecnologia , Medianeira, v. 8, n. 19, p. 1-21, nov./2017. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/recit/article/view/e-7390/pdf. Acesso em: 13 set. 2020.

SILVA, F. R. D. F. ;. E. A. P. C. D. Os jogos cooperativos na Educação Física escolar : favorecimento das relações interpessoais. ConScientiae Saúde, São Paulo, v. 12, n. 4, p. 588-597, dez./2013. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92929899013. Acesso em: 14 set. 2020.

SILVA, T. A. D. C. E; JUNIOR, A. R. P. Jogos e Brincadeiras: ações lúdicas nas escolas, ruas, hotéis, festas, parques e em família. 1. ed. Petrópolis- RJ: Vozes, 2017. p. 61.

SILVA; AL, J. K. F. D. E. Jogos cooperativos: contribuição na escola como meio socializador entre crianças do ensino fundamental. Motrivivência, Florianópolis, v. 24, n. 39, p. 195-205, nov./2012.

Published

2020-12-22

How to Cite

LIMA, J. da S. .; ASSUNÇÃO, J. R. THE IMPORTANCE OF COOPERATIVE GAMES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES IN STUDENT SOCIAL DEVELOPMENT. Diálogos e Perspectivas Interventivas, [S. l.], v. 1, p. e9983, 2020. DOI: 10.52579/diapi.vol1.i.a9983. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/dialogos/article/view/9983. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - “La gestión organizacional desde la innovación y la visión integral”