Museology and Education. An exploratory study on the CONSIGO Project

Interdisciplinary Heritage Education at the Ecomuseum of Maranguape, Ceará, Brazil.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52579/diapi.vol5.i2.a20692

Keywords:

Community Museology, Popular Education, Integral cultural heritage, Interdisciplinary Heritage Education, Ecomuseum.

Abstract

The “CONSIGO'' Project, winner of the 11th Ibermuseum Education Award in 2021, is a local initiative for a public policy on heritage education in the municipality of Maranguape, Ceará, Brazil. Coordinated by the Ecomuseum of Maranguape and carried out remotely, the project is a pioneer in the launch of an mobile application in community museology for the community safeguard of cultural heritage. Thus, the exploratory study in the article in question intended to promote and analyze under the paradigm of action-reflection-action, the activities and results of the project. To this end, the methodology used elements of digital ethnography to choose data collection instruments with students and teachers from 25 public schools, which allowed the identification of evidence on the project's contributions to an interdisciplinary, popular and popularized heritage education in the municipality of Maranguape.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nádia Helena Oliveira Almeida, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto (FPCEUP)

Vínculo institucional: Doutoranda no Programa Doutoral em Ciências da Educação (PDCE) da Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto (FPCEUP); Centro de investigação e Intervenção Educativa (CIIE)/Comunidades de Práticas de Investigação: trabalho, Educação, Desenvolvimento e Movimentos Sociais  (CoPin/TEDeMoS) da Faculdade de Psicologia e ciências da Educação da Universidade do Porto; Diretoria Executiva da Associação Brasileira de Ecomuseus e Museus Comunitário (ABREMC); Diretoria da Associação Portuando (Portugal).

João Carlos Pereira Caramelo, Universidade do Porto (FPCEUP)

Professor Auxiliar na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto (FPCEUP); CIIE/Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto, Portugal; CoPIn - Comunidade de Prática de Investigação no CIIE/Trabalho, Educação, Desenvolvimento e Movimentos Sociais (Coord.); Membro do Conselho de Departamento de Ciências da Educação da FPCEUP (2010-...)Membro do Conselho Científico da FPCEUP (2015-...); Coordenador da área programática 4 - Inovação, Criatividade e Desenvolvimento Local em Educação do CIIE (2010-2014); Membro da Comissão Científica do Mestrado em Educação e Formação de Adultos; Consultor de Formação do Centro de Formação Contínua de Professores CPDF; Membro do Conselho Científico da revista Laboreal.

Maria Alexandra de Sá Dias da Costa, Universidade do Porto (FPCEUP)

Professora Auxiliar na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto (FPCEUP); CIIE/Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto, Portugal; CoPIn - Comunidade de Prática de Investigação no CIIE/Trabalho, Educação, Desenvolvimento e Movimentos Sociais (Coord.); Subdiretora da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto; Directora do Curso de Mestrado em Ensino de Artes Visuais no 3º. Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário da FPCEUP; Membro do Conselho do Departamento de Ciências da Educação da FPCEUP; Membro do Conselho do Departamento de Ciências da Educação; Membro da Comissão Executiva do Departamento Ciências da Educação.

References

Abremc. (2020). Associação Brasileira de Ecomuseus e Museus Comunitários-ABREMC: Uma organização a serviço da museologia comunitária brasileira, 2020. Rio de Janeiro.

Almeida, N. (2018). Educação Patrimonial & Criatividade: Território, Empatia e Aprendizagem nos Ecomuseus e Museus Comunitários. Dissertação Mestrado. Porto, Portugal: Faculdade de Letras da Universidade do Porto.

Ausubel, D. P. (2003). Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. (L. Teopisto, Trad.) Rio de Janeiro: Plátano.

Bardin, L. (1977). Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Bell, J. (2010). Como realizar um projecto de Investigação: um guia para a pesquisa em ciências sociais e da educação. (M. J. Cordeiro, Trad.) Lisboa: Gradiva.

Cavalcante, D. (17 de Junho de 2021). Apontamento 1 - Etnografia Digital. (N. Almeida, Entrevistador)

De Varine, H. (2012). As Raízes do Futuro: O Patrimônio a Serviço do Desenvolvimento Local. Porto Alegre: Medianiz.

Ecomuseu de Maranguape. (15 de Junho de 2021). Figura I. Exposição Virtual "Leituras de Mundo". Desenhos dos estudantes do património cultural material de Maranguape . Maranguape, Ceará, Brasil.

Ecomuseu de Maranguape. (01 de Maio de 2021). Figura III. Interface da APP CONSIGO. Maranguape, Ceará, Ceará.

Ecomuseu de Maranguape. (16-26 de Abril de 2021). Figura IV. Mapa de Significados. Diário de Campo 1. Inventário Etnográfico. Projeto CONSIGO. Maranguape, Ceará, Brasil.

Ecomuseu de Maranguape. (01 de Marco de 2021). Tabela I. Mapa da regionalização do património cultural de Maranguape. Maranguape, Ceará, Brasil.

Falk, J., & Dierking, L. (2000). Learning from Museums. Visitor experiences and the making of meaning. Toronto: Altamira.

Ferraz, P. C. (2019). A etnografia digital e os fundamentos da Antropologia para estudos em redes on-line. Aurora: revista de arte, mídia e política, 46-69.

Freire, P. (2018). Pedagogia do oprimido. Porto: Afrontamento.

Freire, P. (2018). Política e Educação. (A. M. Araújo Freire, Ed.) Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freitas, A. (3 de Junho de 2021). Apontamento 1 - Etnografia Digital. (N. Almeida, Entrevistador)

Geertz, C. (2008). A Interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: LCT.

Hooper-Greenhill, & E. (1998). Los museos e sus visitantes. Gijóns: Trea, S. L.

Ibermuseus. (2 de outubro de 2018). Secretaria Geral-Iberoamericana. Fonte:

Ibermusues: http://www.ibermuseos.org/pt/

Ibram. (2012). Mesa redonda sobre la importancia y el desarrollo de los museos en el mundo contemporáneo: Mesa Redonda de Santiago de Chile, 1972. (F. Nascimento, T. J, & S. A, Eds.) Brasília: Ibram.

Lorente, J. P. (2012). Manual de historia de la museología. Gijón (Asturias): Trea.

Menino Homem, P. (2013). Conservação preventiva em contextos culturais. Recursos tecnológicos para gestão de risco ambiental poluição. Ciências e Tecnologias do Património, 305-317.

Nascimento, L. (1 de Maio de 2021). Apontamento 2 - Etnografia Digital. (N. Almeida, Entrevistador)

Novak, J. D. (jan-jun de 2010). A teoria subjacente aos mapas conceituais e como elaborá-los. Praxis Educativa, pp. 9-29.

Ocampo, C. C., & Lersch, T. M. (2016). Memoria: Red de Museos Comunitarios de America. Ciudad de Oaxaca: Red de Museos Comunitarios de America.

Pelegrini, S. (2008). A gestão do patrimônio imaterial brasileiro na contemporaneidade. HISTÓRICA.

Pelegrini, S. (2008). Memórias e identidades: a patrimonialização e os usos do passado. Anos 90, 87-115.

Projeto CONSIGO. (16 de Abril de 2021). Inventário Etnográfico. Diário de Campo 1. Maranguape, Ceará, Brasil.

Secretaria da Educação Básica. (2012). Manual operacional de educação integral. Brasília: Ministério da Educação do Brasil (MEC).

Semedo, A. (2008). Museus, educação e cidadania. Museus e Sociedade (pp. 27-32). Caminha: Câmara Municipal de Caminha.

Tonet, I. (2013). Método Científico: uma abordagem ontológica. São Paulo: Instituto Lukács.

Varine, H. (19 de abril de 2015). O Fascínio do Património e dos Museus. 145-166. (A. Carvalho, Entrevistador) Cadernos de Sociomuseologia.

Vasconcelos, G. (10 de Junho de 2021). Apontamento 1 - Etnografia Digital. (N. Almeida, Entrevistador)

Vasconcelos, G. (24 de Junho de 2021). Apontamento 1 - Etnografia Digital. (N. Almeida, Entrevistador)

Published

2024-08-22

How to Cite

OLIVEIRA ALMEIDA, N. H.; PEREIRA CARAMELO, J. C.; DE SÁ DIAS DA COSTA, M. A. Museology and Education. An exploratory study on the CONSIGO Project: Interdisciplinary Heritage Education at the Ecomuseum of Maranguape, Ceará, Brazil. Diálogos e Perspectivas Interventivas, [S. l.], v. 5, n. 2, p. e20692 , 2024. DOI: 10.52579/diapi.vol5.i2.a20692. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/dialogos/article/view/20692. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Diálogo Interdisciplinar em diferentes espaços da vida: Desafios e perspectivas