EDUCATION AND SCHOOL DAILY LIFE: TEACHERS' CHALLENGES IN THE CONSTRUCTION OF INTERCULTURAL PEDAGOGICAL PRACTICES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52579/diapi.vol3.i.a15334

Keywords:

Interculturality, Difference, Equality, School

Abstract

This article aims to address the challenges faced by teachers in the construction of intercultural pedagogical practices from the perspective of everyday school life. Regarding the method, it is a qualitative research, of an exploratory nature, involving a bibliographic survey, having as reference material already published, consisting mainly of books, scientific articles from periodicals available on the Internet. The theoretical framework used is based on Candau (2008, 2010, 2011 and 2016). When working on the relationship between these three vertices - school routine, challenges for teachers and intercultural pedagogical practices - we realized the need to articulate equality policies and identity policies, which have been a fundamental concern of both government bodies and social movements, non-governmental organizations government agencies and other civil society actors, while we understand, however, that, within the scope of school education, it is possible to detect a feeling of powerlessness, as we do not know how to deal positively with these issues. Within this perspective, it is perceived the difficulty of delving into the problem of interculturality, understanding that it is the school's challenge to work with diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonieta da Paixão Santos, Secretaria Municipal de Educação de Igrapiúna

Especialista em Metodologia do Ensino da Geografia pela Faculdade Regional de Filosofia, Ciências e letras de Candeias - FAC.

References

CANDAU, Vera Maria. Reinventar a escola. Petrópolis. Rio de Janeiro, Vozes, 2000.

CANDAU, V. M. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. REV. BRAS. EDUC. 13 (37) • ABR 2008. DISPONÍVEL EM < HTTPS://WWW.SCIELO.BR/J/RBEDU/A/5SZSVWMVGSVPKGNWC67BJTC/?LANG=PT > ACESSADO EM 06 DE SETEMBRO DE 2022.

CANDAU, Vera Maria (Org.). Reinventar a escola. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, v.11, n.2, pp.240-255, Jul/Dez 2011 Disponível em < www.curriculosemfronteiras.org> Acessado em 11 de setembro de 2022.

CANDAU, VERA MARIA FERRÃO; OLIVEIRA, LUIZ FERNANDES DE. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no brasil. educ. REV. 26 (1). ABR 2010 DISPONÍVEL EM HTTPS://WWW.SCIELO.BR/J/EDUR/A/TXXBBM6FWLJYH9G9TQVQP4V/?LANG=PT ACESSADO EM 10 DE SETEMBRO DE 2022.

CANDAU, Vera Maria. Educação em direitos humanos e diferenças culturais: questões e buscas. Revista Múltiplas Leituras, v.2, n. 1, p. 65-82, jan. / jun. 2009. Disponível em < https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/ML/article/viewFile/328/326 > Acessado em 07 de setembro de 2022

CANDAU. Vera Maria Ferrão. Cotidiano escolar e práticas interculturais. Cadernos de Pesquisa v.46 n.161 p.802-820 jul./set. 2016. Disponível em <https://www.scielo.br/j/cp/a/GKr96xZ95tpC6shxGzhRDrG/?lang=pt&format=pdf> Acessado em 14 de setembro de 2022

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GRILLO, Marlene. O professor e a docência: o encontro com o aluno. In: ENRICONE, D. (Org.) Ser professor. 4. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, p. 73- 89, 2004.

LERNER, Delia. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artmed, 2007.

OLIVEIRA, Cassiane de Nazaré da Silva. Comenius e a educação para todos. Disponível em < https://www.fernandosantiago.com.br/comenius.pdf > Acessado em 06 de setembro de 2022.

SANTOS, Boaventura de Souza. Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitanismo multicultural. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

SANTOS, Boaventura de Sousa (Org.). Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitismo multicultural. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

SANTOS, Boaventura de Souza. Se Deus fosse um ativista de direitos humanos. São Paulo: Cortez, 2013

SANTOS, Boaventura Sousa. Modernidade, identidade e a cultura de fronteira. Tempo Social: Revista de Sociologia, São Paulo, v. 5, n. 1-2, p. 31-52, 1993.

SANTOS, Boaventura Souza. Estado e sociedade na semiperiferia do sistema mundial: o caso português. Disponível em < http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/pdfs/Estado_e_sociedade_Analise_Social.PDF > Acessado em 07 de setembro de 2022.

Published

2022-10-13

How to Cite

SANTOS, A. da P. EDUCATION AND SCHOOL DAILY LIFE: TEACHERS’ CHALLENGES IN THE CONSTRUCTION OF INTERCULTURAL PEDAGOGICAL PRACTICES. Diálogos e Perspectivas Interventivas, [S. l.], v. 3, p. e15334, 2022. DOI: 10.52579/diapi.vol3.i.a15334. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/dialogos/article/view/15334. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático EDUCAÇÃO E CIDADANIA: REFLEXÕES E PRÁTICAS PEDAGÓGICAS