FUNDAMENTAL MOTOR PATTERNS OF CHILDREN OF A BAIAN SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52579/diapi.vol1.i.a10164

Keywords:

Motor patterns, Motor development, Child education

Abstract

The aim of this study was to describe the frequency of the fundamental motor movement patterns of children enrolled in early childhood education in a school in a city in rural Bahia. The children were submitted to motor assessment tests that were filmed and analyzed. The sample consisted of 50 early childhood education students, of both sexes, 20 with four years old and 30 with five years old. The fundamental motor skills of catching, kicking and jumping horizontally were assessed in accordance with the expected development patterns for each age. The results showed a delay in the motor development of the children investigated since the participants should be in the elementary stage of movement development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábio Thomaz Melo, Docente na Universidade do Estado da Bahia

Mestre em Ciências da Educação. Integrante do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação, Cultura e Saúde.

Kleonara Santos Oliveira, Mestranda em Ensino, Linguagem e Sociedade pela Universidade do Estado da Bahia

Licenciada em Pedagogia. Integrante do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação, Cultura e Saúde; do Núcleo de Pesquisa e Extensão Educacional Paulo Freire. Coordenadora do Grupo de estudos e pesquisa em Neurodesenvolvimento e Inclusão. 

Angelo Maurício de Amorim, Docente na Universidade do Estado da Bahia

Doutor em Educação Física. Líder do Grupo de Estudos Pesquisa e Extensão em Educação, Cultura e Saúde.

Claudio Bispo de Almeida, Doutorando em Enfermagem e Saúde pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Mestre em Educação Física. Integrante do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação Cultura e Saúde.

Ricardo Franklin de Freitas Mussi, Docente no Programa de Pós-Graduação em Ensino, Linguagem e Sociedade da Universidade do Estado da Bahia

Doutor em Educação Física. Integrante do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação, Cultura e Saúde (GEPEECS/CNPq).

References

FARIAS, A. L. P.; MAIA, D. F.; OLIVEIRA, M. A. T. Lúdico e a afetividade no processo ensino aprendizagem. Cenas Educacionais, v.2, n.2, p.25-41, 2019.

FERNANDES, L.B.G. et al. O contributo da Educação Física para o desenvolvimento motor: uma revisão sistemática. Gymnasium, v.2, n.2, p.1-6, 2017.

FONSECA, F. R.; BELTRAME, T. S.; TKAC, C. M. Relação entre o Nível de Desenvolvimento Motor e Variáveis do Contexto de Desenvolvimento de Crianças. Revista da Educação Física/UEM, v.19, n.2, p.183-194, 2008.

GALLAHUE, D. L.; OZMUN, J. C.; GOODWAY, J. D. Compreendendo o Desenvolvimento Motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. 7. ed. Porto Alegre: ARTMED, 2013. 487p.

ISAYAMA, H. F.; GALLARDO, J. S. P. Desenvolvimento Motor: Análise dos Estudos Brasileiros sobre Habilidades Motoras Fundamentais. Revista da Educação Física/UEM, v.9 n.1, p.75-82, 1998.

LOPES, V. P.; MAIA, J. A. R. Períodos críticos ou sensíveis: revisitar um tema polêmico à luz da investigação empírica. Revista Paulista de Educação Física, v.14, n.2, p.40-128, 2000.

MAIA, D. F.; FARIAS, A. L. P.; OLIVEIRA, M. A. T. Jogos e brincadeiras nas aulas de educação física para o desenvolvimento da criança. Cenas Educacionais, v. 3, p.e8623, 2020.

MARQUES, et al. Desenvolvimento motor: padrões motores fundamentais de movimento em crianças de 4 e 5 anos de idade. Lecturas Educación Física y Deportes, v.18, n.186, 2013.

OLIVEIRA, G. C. Psicomotricidade e reeducação num enfoque psicopedagógico. 20. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

OLIVEIRA, J. A. Padrões motores fundamentais: implicações e aplicações na educação física infantil. Interação, v.6, n.6, p.37-42, 2002.

PAIM, M. C. C. Desenvolvimento motor de crianças pré-escolares entre 5 e 6 anos. Lecturas: Educación Física y Deportes, v.8, n.58, 2003.

PALMA, L.; GUARÍGLIA, D. A.; MARQUES, I. Análise do desenvolvimento motor de crianças em diferentes classes sociais. Coleção Pesquisa em Educação Física, v. 15, n. 2, p. 35-43, 2016.

PERROTTI, A. C.; MANOEL, E. J. Uma visão epigenética do desenvolvimento motor. Revista. Brasileira de. Ciência e Movimento, v.9, n.4, p.77-82, 2001.

RISSI, J. B. D.; TEIXEIRA-ARROYO, C. Efeito de um circuito de atividades psicomotoras no desenvolvimento motor de crianças de 3 a 6 anos. Educação Física UNIFAFIBE, v.6, n.1, p.43-55, 2018.

TANI, G. et al. Educação física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo, Editora da Universidade de São Paulo, 1988.

VALENTINI, N. C. Percepções de competências de desenvolvimento motor de meninos e meninas: um estudo transversal. Movimento, v.8, n.2, p.51-62, 2002.

WALLON, H. Do ato do pensamento – Ensaio de psicologia comparada. Lisboa: Moraes, 1979.

Published

2020-12-29

How to Cite

MELO, F. T.; OLIVEIRA, K. S. .; AMORIM, A. M. de; ALMEIDA, C. B. de; MUSSI, R. F. de F. FUNDAMENTAL MOTOR PATTERNS OF CHILDREN OF A BAIAN SCHOOL. Diálogos e Perspectivas Interventivas, [S. l.], v. 1, p. e10164, 2020. DOI: 10.52579/diapi.vol1.i.a10164. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/dialogos/article/view/10164. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - “La gestión organizacional desde la innovación y la visión integral”