Teachers' and students' narratives in youth and adult education (EJA): reflections on working with afro-brazilian short stories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.38090/recs.vol7.n12.a19104

Keywords:

EJA, Afro-Brazilian Short Story, Pedagogical Practice, Dramatization

Abstract

This article will discuss a pedagogical work proposal using an Afro-Brazilian short story in a public school in the city of Salvador, specifically in a class from the Tempo de Aprendizagem (TAP I) program, which is part of the initial years of Youth and Adult Education (EJA). The text will highlight the objectives of the activities carried out and present the didactic situations. Through the development of the dramatization of the short story "A Vendedora de Acaçás que Ficou Rica" by Deoscóredes Maximiliano dos Santos, known as Mestre Didi, didactic situations were explored with a focus on Law 10.639/03, which establishes the obligation to teach Afro-Brazilian History and Culture in the school curriculum. The entire work began with the exploration of the Afro-Brazilian short story and provided opportunities to engage with various areas of knowledge. The didactic planning allowed discoveries for both teachers and students in EJA, and will be presented through some narratives. The didactic strategy fostered moments of mutual learning in a meaningful and enjoyable way. The formative process allowed both parties to share knowledge and expertise.

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Author Biographies

Cleide Oliveira, Secretária Municipal da Educação de Salvador - Brasil

Secretária Municipal da Educação de Salvador.

Rossival Sampaio Morais, Universidade do Vale do Taquari - Brasil

Professor e Coordenador Pedagógico da Rede Pública de ensino (SMED – Salvador), formado em Pedagogia e Letras, Graduando em Biblioteconomia, Especialista em Alfabetização e Letramento (UFBA), Mídias e Educação (UESB) e Metodologias Ativas (UNIVASF). Mestrando em Ensino pela Universidade do Vale do Taquari (UNIVATES). E-mail: ita.morais@hotmail.com.

Eliane Cadoná, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - Brasil

Pós-doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRGS, sob orientação da professora Clarice Traversini (in memorian), na linha de pesquisa Estudos Culturais em Educação. Atualmente, realiza pós-doutorado junto ao mesmo grupo de pesquisa, sob a orientação da professora Roséli Belmonte Machado, com projeto (financiado pela Fapergs) que analisa discursos de mídia sobre gênero e educação, e desenvolve trabalhos com fins de trazer à tona os estudos de gênero na educação básica, a partir de diferentes lugares de fala. Doutora em Psicologia e Mestre em Psicologia Social (PUCRS). Professora (URI - Frederico Westphalen). E-mail: eliane@uri.edu.br

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Published

2024-12-30

How to Cite

OLIVEIRA, C.; MORAIS, R. S.; CADONÁ, E. Teachers’ and students’ narratives in youth and adult education (EJA): reflections on working with afro-brazilian short stories. Revista Educação e Ciências Sociais, [S. l.], v. 7, n. 12, p. 51–70, 2024. DOI: 10.38090/recs.vol7.n12.a19104. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/cienciassociais/article/view/19104. Acesso em: 20 jan. 2025.