Proposal for teacher training: valuing the cultural context, diversity, and life stories of EJA students in the city of Manaus

Authors

  • Maria Olindina Andrade de Oliveira Secretaria Municipal de Educação de Manaus - Brasil
  • Carla de Souza Santos Gonçalves Secretaria Estadual de Educação do Estado do Amazonas / Secretaria Municipal de Educação de Manaus - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.38090/recs.vol7.n12.a19070

Keywords:

Continuing education, EJA, Diversity, Life stories, Cultural context

Abstract

The aim of this article is to report on an ongoing training program, carried out in an EJA (Youth and Adult School) school in the city of Manaus, the methodology of which is based on a research carried out with teachers and students, thus seeking to meet their specific specificities. The elements that guided this proposal were the principles of andragogy, respect for diversity, working with life stories and the sociocultural context in which the school is located, as well as the use of oral history. This work resulted in the development of a training project, designed to meet the demands of teachers, and a learning project, built and implemented with the school's students of the school. Another important aspect is that this training is part of the Postgraduate course in Project Management and Teacher Training/UEA/Semed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Olindina Andrade de Oliveira, Secretaria Municipal de Educação de Manaus - Brasil

Possui mestrado em História pela Universidade Federal do Amazonas (2010). Atualmente é professor, Secretaria Estadual de Educação do Estado do Amazonas e Secretaria Municipal de Educação de Manaus.

Carla de Souza Santos Gonçalves, Secretaria Estadual de Educação do Estado do Amazonas / Secretaria Municipal de Educação de Manaus - Brasil

Mestre em Ciência da Educação/UNIDA-PY; Especialista em Gestão e Docência do Ensino Superior/UNICEL; Licenciada em Educação Artística/UFAM, atua com formação de professores desde 1999 na Secretaria Municipal de Educação de Manaus. Atualmente, trabalha como formadora no Projeto Oficina de Formação em Serviço/OFS que faz parte do Laboratório de Ensino, Pesquisa e Experiências Transdisciplinares em Educação/LEPETE, da Universidade do Estado do Amazonas. 

References

ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2013.

CARREIRO, Heloísa Josiele Santos et al. Memórias e narrativas: experiências com a leitura e a escrita. In: ALMEIDA, Adriana de (org.). A Educação de Jovens e Adultos entre texto e contextos: trabalho, cultura e experiência. CRV: Curitiba, 2021.

MUNHOZ, Antonio Siemsen. Andragogia: a educação de jovens e adultos em ambientes virtuais. Curitiba: InterSaberes, 2017.

OLIVEIRA, Maria Olindina Andrade de; GONÇALVES, Carla de Souza Santos. Proposta de formação específica para EJA: uma experiência numa escola de Manaus. In: DICKMANN, Ivan (org.). Esperançar: criar e recriar a educação. Veranópolis: Diálogo Freiriano, 2023.

OLIVEIRA, Maria Olindina Andrade de; SILVA, Therêncio Corrêa da. A sindemia e os desafios na formação de professores em uma escola de EJA, na cidade de Manaus. In: DICKMANN, Ivan (org.). Educar: práticas, reflexões e partilhas. Veranópolis: Diálogo Freiriano, 2022.

PORTELLI, Alessandro. História oral como arte da escuta. São Paulo: Letras e Voz, 2016.

Published

2024-12-30

How to Cite

DE OLIVEIRA, M. O. A.; GONÇALVES, C. de S. S. Proposal for teacher training: valuing the cultural context, diversity, and life stories of EJA students in the city of Manaus. Revista Educação e Ciências Sociais, [S. l.], v. 7, n. 12, p. 89–108, 2024. DOI: 10.38090/recs.vol7.n12.a19070. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/cienciassociais/article/view/19070. Acesso em: 20 jan. 2025.