Conditions and restrictions of the supervised internship in remote education, in the Mathematics course - degree at UFMS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.12389

Keywords:

Formação Inicial. Condições e Restrições. Estágio Supervisionado.

Abstract

The main objective of this article is to present some discussions about the conditions and restrictions, according to Chevallard, for the development of the Supervised Internship during remote learning. Therefore, we did the study of a class of the discipline Mandatory Internship II, from the Mathematics Course – Licentiate of a public university. This discipline occurred in the remote teaching model, a completely atypical situation for a discipline that seeks to insert the academic into their future professional environment. However, it was a way to deal with the social isolation imposed by the pandemic caused by Covid-19. In this way, we searched in the final reports, presented for the conclusion of this discipline, elements to analyze the conditions and restrictions for the realization of this internship discipline in the remote teaching model. These academics were from a classroom course and had to deal with these changes right at the beginning of this pandemic scenario. In our analysis, we realized how much the restrictions imposed by the remote learning model created some conditions for the development of the internship. So that, they were able to experience some experiences, such as: analysis of Political Pedagogical Projects (PPP) of schools, textbooks and, in addition, the simulation of synchronous classes via the meet platform among the academics themselves. What made it possible for them to experience the curricular component of the Supervised Internship in a totally atypical context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sonia Maria Monteiro da Silva Burigato, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Graduação em Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2003), especialização em Planejamento e Tutoria em Educação Aberta e a Distância e Mestrado em Educação pela UFMS. Doutorado sanduiche na França (CAPES/PDSE) em Educação Matemática pelo PPGEduMat/UFMS. Professora efetiva da UFMS desde 2009. Tem experiência na coordenação de curso de Licenciatura em Matemática, no ensino nas modalidades presencial e a distância. Como também, na avaliação de curso à distância. Atuando no ensino e aprendizagem com uso de software e também em ambientes virtuais, como: moodle e google classe. Professora permanente do PPGEduMat/ UFMS e desenvolve pesquisas em Didática da Matemática, com foco principalmente na Teoria das Situações Didáticas (TSD) e na Teoria dos Campos Conceituais (TCC). Um dos seus centros de interesse é o estudo do ensino e aprendizagem do conceito de limite de função. É membro do GT 14 (SBEM) - Didática da Matemática, do DDMat - Grupo de Estudos em Didática da Matemática e também do GECEMS ? Grupo de Estudo do Cálculo no Ensino Médio e Ensino Superior.

Cíntia Melo dos Santos, Universidade Federal da Grande Dourados

Professora adjunta da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Graduada em Matemática, pela UFGD em 2007, Especialização em Educação Matemática em 2009, Mestre em Educação Matemática no curso de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEDumat) pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - (UFMS) em 2013 e Doutora em Educação Matemática pela UFMS em 2019. Tem experiência em Educação Matemática com foco nas pesquisas em Didática da Matemática e em formação de professores, e é membro do grupo de pesquisa em Didática da Matemática (DDMat).

References

BURIGATO, S. M. M. S.; MONGELLI, M. C. G. Como Foi Fazer Um Curso de Licenciatura em Matemática na Modalidade a Distância: Visão dos Primeiros Formandos do Curso de Matemática da UFMS. In: ROCHA, P. G. (Org.). 10 Anos da Educação a Distância na UFMS: A Experiência das Licenciaturas. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2018, p. 251-270.

CHEVALLARD, Yves. Les processus de transposition didactique et leur théorisation. In: Contribution à l’ouvrage dirigé par G. Arsac, Y. Chevallard, J.-L. Martinand, Andrée Tiberghien (éds), La transposition didactique à l’épreuve, La Pensée sauvage, Grenoble, p. 135-180, 1994.

CHEVALLARD, Yves. La notion d’ingénieriedidactique, unconcept à refonder; Clermont-Ferrand, 16-23 août 2009a. Disponível em http://yves.chevallard.free.fr. Acesso em agosto de 2017.

CHEVALLARD , Yves. Didactique et formation des enseignants, p. 1-20, 2009b. Disponível em http://yves.chevallard.free.fr. Acesso em agosto de 2017.

CHEVALLARD , Yves. Recherches em didactique et pratiques de formation d'enseignants. février 2002. Notes pour un exposé fait à Namur, dans le cadre des Facultés universitaires Notre-Dame de laPaix, le 5 février 2002. Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/Recherches_en_didactique_et_formation.pdf. Acesso em janeiro de 2018.

CHEVALLARD , Yves. Passé et présent de la théorie anthropologique du didactique. 2007. Disponível em http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=134. Acesso em janeiro de 2018.

CIGALES, Marcelo Pinheiro; SOUZA, Rodrigo Diego. O Estágio Curricular Supervisionado em tempos de pandemia: um debate em construção. Revista Latitude, v.15, edição especial, p. 286-310, jan., 2021.

FREITAS, Maria Ester. Viver a tese é preciso! Reflexões sobre a aventura e desventuras da vida acadêmica. RAE - Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 42, n.1, p. 88-93, jan./mar. 2002.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti [et al]. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos - EduUFSCAR, 2002.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, v. 3, n. 3-4, p. 5-24, 2005/2006.

SANTOS, Cintia Melo dos. Análise da prática pedagógica de uma professora indígena voltada para a Geometria no Ensino Médio. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2013.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL (UFMS). Projeto Pedagógico do Curso (PPC) de Matemática – Licenciatura. Instituto de Matemática (INMA), Campo Grande, 2019.

Published

2021-12-07

How to Cite

Monteiro da Silva Burigato, S. M., & Santos, C. M. dos. (2021). Conditions and restrictions of the supervised internship in remote education, in the Mathematics course - degree at UFMS. Revista Baiana De Educação Matemática, 2(01), e202124. https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.12389

Issue

Section

Dossiê Temático - O Estágio Curricular Supervisionado em Matemática