Supervised Internship in the training of Mathematics teachers, in the distance modality: reflexes of the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.12367

Keywords:

Remote Teaching. Pedagogical Architecture. Distance Education. Mathematics teacher training.

Abstract

In this text, we present the results of a study carried out through a qualitative research of the case study type, whose objective was to analyze the changes that occurred in the curricular component of Supervised Internship, in the Licentiate Degree in Mathematics, in the distance modality, at the University Federal de Uberlândia, in the context of the COVID 19 pandemic. We based on the conceptualization of pedagogical models known as Pedagogical Architecture to analyze the data generated in the study, organized by four aspects: organizational, instructional or content, methodological and technological. We highlight the following points as results: (i) strengthening in the teacher trainer/supervisory teacher/trainee relationship; (ii) a change in the supervising teacher's attitude; (iii) the student-intern being the center of interactions; (iv) greater diffusion of technology. These points help us to reaffirm that the curricular internship is a space where it privileges the learning of the future teaching profession.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Helber; BORBA, Marcelo de Carvalho. As pesquisas sobre a licenciatura em Matemática na Universidade Aberta do Brasil. Perspectivas da educação matemática, v. 8, n. 16, 2015.

BEHAR, Patrícia Alejandra. (org.). Modelos pedagógicos para a educação a distância. Porto Alegre: Artmed, 2009.

BEHAR, Patrícia Alejandra; BERNARDI, Maira; SILVA, Ketia Kellen Araújo. Arquiteturas Pedagógicas para a Educação a Distância: a construção e validação de um objeto de aprendizagem. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 7, n. 1, 2009.

BEHAR, Patrícia Alejandra. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. Jornal da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 6 jul. 2020. Disponível em: < https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/ >. Acesso em: 21 jul. 2021

BRASIL. Decreto n° 9.057/2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 2017a. Disponível em: < https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/20238603/do1-2017-05-26-decreto-n-9-057-de-25-de-maio-de-2017-20238503 >. Acesso em: 21 jul. 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017b. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf >. Acesso em: 21 jul. 2021.

BRASIL. Lei 10.172/200. Plano Nacional de Educação. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 2001.

BRASIL. Plano Nacional de Educação (2014-2024). Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 2014.

BRASIL, Decreto Legislativo nº6 de 2020. Reconhece para os fins do art.65 da lei complementar nº101, de 4 de maio de 2000, a ocorrência do estado de calamidade pública, nos termos da solicitação do Presidente da República encaminhada por meio da Mensagem nº 93, de 18 de março de 2020. Brasília, DF: Congresso Nacional, 2020. Disponível em: <https://legis.senado.leg.br/norma/31993957/publicacao/31994188 >. Acesso em: 24 jul. 2021.

CANTONI, Jaqueline; ROCHEMBACH, Eduarda Souza; CHIAPIONOTO, Mayara; LAUXEN, Ademar Antonio. Estágio Curricular Supervisionado: perspectivas e desafios de constituir-se educador em tempos de pandemia. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 4, n. 3, p. 369-385, 2021.

GOLDENBERG, Miriam. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 10 ed. Rio de Janeiro: Record, 2007.

LITTO, Fredric. Aprendizagem a distância. São Paulo: Imprensa Oficial de São Paulo, 2010.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986

MINAS GERAIS. Documento orientador regime especial de atividades não presenciais versão 2, julho 2020. Disponível em: < https://www2.educacao.mg.gov.br/images/stories/2020/INSPECAO_ESCOLAR/DOCUMENTO_ORIENTADOR_REGIME_ESPECIAL_DE_ATIVIDADES_N%C3%83O_PRESENCIAIS_Vers%C3%A3o_2.pdf >. Acesso em: 20 jul. 2021.

MINAS GERAIS. Planos de Estudos Tutorados, 2021. Disponível em: <https://estudeemcasa.educacao.mg.gov.br/pets/ens-fund-anos-iniciais-2021>. Acesso em: 21 jul. 2021

MINAS GERAIS. Resolução SEE nº 4.310 de 17 de abril de 2020 e as recomendações das autoridades responsáveis pelas medidas de afastamento social por causa da pandemia COVID-19. Disponível em: < https://www2.educacao.mg.gov.br/images/stories/2020/INSPE CAO_ESCOLAR/BoletimJunho/Documento_Orientador__REANP.pdf > . Acesso em: 23 jul. 2021.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Principais mensagens e ações para prevenção e controle do COVID-19 nas escolas, 2020. Disponível em: < https://www.who.int/publications/m/item/key-messages-and-actions-for-covid-19-prevention-and-control-in-schools >. Acesso em: 21 jul. 2021.

PENTEADO, Miriam Godoy; SKOVSMOSE, Ole. Desafios da reflexão em educação matemática crítica. Campinas: Papirus, p. 41-50, 2008.

SOUZA, Ivanete dos Santos de; FERREIRA, Rodrigo dos Santos. Algumas reflexões sobre a formação inicial do professor de matemática: vivências do estágio supervisionado. Ensino da Matemática em Debate, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 127-141, 2018.

SOUZA, Ester Maria de Figueiredo Souza. FERREIRA, Lúcia Gracia. Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado nos cursos de licenciatura no cenário da Pandemia COVID 19. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 13, n. 32, p. 85, 2020.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Editora Vozes Limitada, 2012.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA (UFU). Faculdade de Matemática. Projeto Político Pedagógico (PPC). Licenciatura em Matemática à Distância PARFOR. Uberlândia, MG, 2017.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA(UFU). Resolução nº 8/2020. Disponível em: < http://www.reitoria.ufu.br/Resolucoes/resolucaoCONGRAD-2020-8.pdf >. Acesso em: 21 jul. 2021.

ZABEL, Marília.; ALMEIDA, Helber Rangel Formiga Leite. Um retrato da formação online do professor de Matemática. In: BORBA, M. C.; ALMEIDA, H. R. F. L. (Orgs.). As Licenciaturas em Matemática da Universidade Aberta do Brasil (UAB): uma visão a partir da utilização das Tecnologias Digitais. São Paulo: Editora Livraria de Física, 2015. p.29-47

Published

2021-12-07

How to Cite

Araújo, H. M. C., Marin, D., & Souza Junior, A. J. de . (2021). Supervised Internship in the training of Mathematics teachers, in the distance modality: reflexes of the pandemic. Revista Baiana De Educação Matemática, 2(01), e202132. https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.12367

Issue

Section

Dossiê Temático - O Estágio Curricular Supervisionado em Matemática