The teaching of English in Brazil: an analysis under the light of negligence

Authors

Keywords:

ensino, língua inglesa, descaso

Abstract

This text is another reflection about the teaching of English in the national setting. It approaches this issue under the light of negligence. This paper was elaborated based on the triad of neglect, the oficial one, the poor professional formation and the logistic one. It has as main goal to provoke reflection on the teacher formation, the workload with which the subject is offered, about the textbook and the high number of students in a classroom. This way, this paper analyses how the governor and the teacher, to a certain extent, act concerning the teaching/learning of English, evidencing neglection on the part of both, who seem accomplices, when they do not do enough or do nothing to change the lamentable state in which the teaching of this language is in Brazil, since there is a generation of learners with few or no ability in using this language, what might be related with the poor profressional formation, the reduced worlkoad of the subject, the improper number of students per class and incoherent textbooks far from learners’ reality.The relevance of this reflection lies on the possbility to contribute in order to draw attention and raise awareness about the need to rethink the offer of this language in brazilian schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flavius Almeida Anjos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Licenciado em Letras com inglês (UEFS). Mestre em Língua e Cultura (UFBA). Doutorando em Língua e Cultura (UFBA). Professor de Língua inglesa da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB.

References

ANJOS, F. A. Ideologia e omissão nos livros didáticos da língua inglesa. Cruz das Almas: EdUFRB, 2019.

ANJOS, F. A. Língua inglesa em foco: experiências de aprendizagem e práticas de ensino no Brasil. Cruz das Almas: EdUFRB, 2020.

ANJOS, F. A. "Passei o semestre todo estudando o verbo to be": atitudes, (des)motivação e orientação para aprender inglês de alguns bacharelandos da UFRB. Tese de Doutorado. 254 f. Universidade Federal da Bahia (UFBA). Salvador, 2018.

BARCELOS, A. M. F. Línguas (im)possíveis de se aprender inglês no Brasil: crenças sobre aprendizagem de inglês em uma narrativa. In: LIMA, D. (Org.). Inglês em escolas públicas não funciona? Uma questão, múltiplos olhares. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 147-158.

BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Língua Inglesa. Ensino. Fundamental. Terceiro e quarto ciclos. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRITISH COUNCIL, O ensino de inglês na educação pública brasileira, 1ª edição, São Paulo, 2015.

DUTRA, D. P.; OLIVEIRA, S. B. Prática reflexiva: tensões instrucionais vivenciadas pelo professor de língua inglesa. In: BARCELOS, A. M. F.; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. (Org.). Crenças e ensino de línguas: foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas, SP: Pontes, 2006, p. 177-188.

GIMENEZ, T. Ensinar a aprender ou ensinar o que aprendeu? In: LIMA, D. C. (Org.). Ensino/aprendizagem de língua inglesa: conversas com especialistas. São Paulo: Parabola Editorial, 2009, p. 107-112.

JORGE, M. L. S. Preconceito contra o ensino de língua estrangeira na rede pública. In: LIMA, D. C. de. Ensino/aprendizagem de língua inglesa: conversas com especialistas. São Paulo: Parabola Editorial, 2009, p. 161-168.

LEFFA, V. J. O professor de língua estrangeira, do corpo mole ao corpo dócil. In: FREIRE, M. M.; ABRAHAO, M. H. V.; BARCELOS, A. M. F. (Org.) Linguística Aplicada e contemporaneidade. São Paulo: ALAB/pontes, 2005, p. 203-218.

LEFFA, V. J. Criação de bodes, carnavalização e cumplicidade. Considerações sobre o fracasso da LE na escola pública. In: LIMA, D. (Org.). Inglês em escolas públicas não funciona? Uma questão, múltiplos olhares. São Paulo: Parábola, 2011, p. 15-31.

LIMA, D. C. (Org.). Inglês em escolas públicas não funciona? Uma questão, múltiplos olhares. São Paulo: Parábola, 2011.

OLIVEIRA, A. P. de. Era uma vez, um aluno que queria aprender inglês e tornar-se um professor. In: LIMA, D. C. de (Org.). Inglês em escolas públicas não funciona? Uma questão, múltiplos olhares. São Paulo: Parábola Editorial, 2011, p. 67-78.

PAIVA, V. L. M. O. Ilusão, aquisição ou participação. In: LIMA, D. (Org.). Inglês em escolas públicas não funciona? Uma questão, múltiplos olhares. São Paulo: Parabola Editorial, 2011, p. 33-46.

RAJAGOPALAN, K. Vencer barreiras e emergir das adversidades com pleno êxito, sempre com o pé no chão. In: LIMA, D. C. (Org.). Inglês em escolas públicas não funciona? Uma questão, múltiplos olhares. São Paulo: Parábola, 2011, p. 55-65.

SCHMITZ, J. R. Ensino/aprendizagem das quatro habilidades linguísticas na escola pública: Uma meta alcançável? In: LIMA, D. (Org.). Ensino e aprendizagem de língua inglesa: Conversas com especialistas. São Paulo: Parábola Editorial, 2009, p. 13-20.

SCHMITZ, J. R. Diálogo com um professor de língua inglesa sobre a carreira docente e a escola pública. In: LIMA, D. (Org.). Inglês em escolas públicas não funciona? Uma questão, múltiplos olhares. São Paulo: Parabola Editorial, 2011, p. 111-119.

Published

2024-10-21

How to Cite

ANJOS, F. A. The teaching of English in Brazil: an analysis under the light of negligence. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 14, p. e18785, 2024. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/18785. Acesso em: 28 oct. 2024.