English language in public schools: representations of future teachers

Authors

  • Flávia Cristina Martins Oliveira Centro de Estudos e Acompanhamento Psicanalítico e Psicopedagógico

Keywords:

English language, Public school, Social representations

Abstract

The demand for the knowledge of English language has been increasing very much. English is considered the contemporary global language, it is a tool highly needed to communicate among peoples. On the opposite way of this need, the teaching of English has not shown much efficiency in regular schools in Brazil, mainly in the public field. There is a great number of factors that may be mentioned to justify this deficit, such as didactic material, short weekly time for the classes, poor formation of teachers, the discredit of this discipline for the internal and external community and the laws that always regulated the teaching of modern foreign language in Brazil. Because of this, it is important to know the social representations of future teachers who will teach in this context. The goal of this research is to find out the social representations of Letter students about the teaching of English in public schools. The specific goals are to find out the representations of the participants about a) their own learning English experience in the basic school; b) the reasons to be studying Letters; c) what their representation of public school is and d) the efficiency of teaching English in public schools. The results show that their representations are objected and anchored on words such as repetition, shallow, devaluation, basic, faulty, disorganized. About the pedagogic work when the students graduate, the participants object and anchor their representations on a researcher-teacher attitude, mentioning capacitation, updating, qualification, engagement and compromise as tools to support an efficient professional posture in the public context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flávia Cristina Martins Oliveira, Centro de Estudos e Acompanhamento Psicanalítico e Psicopedagógico

Mestra em Língua e Cultura pela Universidade Federal da Bahia (UFBA); Especialista em Língua Inglesa e Gestão Escolar pela UNITAU/SP; Aluna de especialização em Psicanálise Clínica pelo CEAPP/BA; Professora de Língua Inglesa pela UNITAU/SP. Pesquisadora na área de Representações sociais, Psicanálise e Educação e Formação de Professores de Língua Inglesa.

References

ABRIC, J. Pratiques sociales et représentations. Paris: Press Universitaires de France, 1994.

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Linguística aplicada, ensino de línguas e comunicação. 3ª ed. Campinas, São Paulo: Pontes, 2009.

ASSIS-PETERSON, A. A.; COX, M. I. P. Inglês em tempos de globalização: para além do bem e do mal. Caleidoscópio. v. 5, nº 1. p. 5-14. São Leopoldo, jan./abr. 2007.

BASSO, E. A. Quando a crença faz a diferença. In: BARCELOS, A. M. F; ABRAHÃO, M.H. V. Crenças e ensino de línguas: Foco no professor, no aluno e na formação de professores. São Paulo, Campinas: Pontes Editora, 2006. p. 65-85.

BRASIL. Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. Resolução: nº 01/85. São Paulo, 1985.

BRASIL. Senado Federal. Lei de diretrizes e bases da educação nacional: nº 4024/61. Brasília, 1961.

BRASIL. Senado Federal. Lei de diretrizes e bases da educação nacional: nº 5692/71. Brasília, 1971.

BRASIL. Senado Federal. Lei de diretrizes e bases da educação nacional: nº 9394/96. Brasília, 1996.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais – língua estrangeira moderna. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais – ensino médio. Brasília, DF: MEC/SEF, 2000.

BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio. Brasília, DF: MEC/SEF, 2006.

DOTTA, L. T. Representações sociais do ser professor. Campinas, São Paulo: Alínea, 2006.

DURKHEIM, E. As Regras do método sociológico. Pensadores. São Paulo: Abril, 1978.

MINAYO, M. C. S. O Conceito de Representações Sociais dentro da Sociologia Clássica. In: Textos em representações sociais. 3º ed. Petrópolis: Vozes, 1999. p. 89 -111.

MOITA LOPES, L. P. da (Org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. 2ª ed. São Paulo: Parábola, 2008.

MOSCOVICI, S. A Representação social da psicanálise. Trad. por Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

MOSCOVICI, S. Representações sociais: Investigações em Psicologia Social. Trad. Pedrinho A. Guareschi. 6ª ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

NÓBREGA, S. M. O que é representação social. Curso de Doutorado em Psicologia Social; EHESS. 1990.

ORNELLAS, M. L. S. Representações sociais: Letras Imagéticas. Salvador (BA): Quarteto Editora. 2011.

PAIVA, V.L.M.O. A LDB e a legislação vigente sobre o ensino e a formação de professor de língua inglesa. In: STEVENS, C.M.T; CUNHA, M. J. (Org.) Caminhos e colheitas: ensino e pesquisa na área de inglês no Brasil. Brasília: UnB, 2003. p.53- 84. Disponível em: <http://www.veramenezes.com/ensino.htm> Acesso em: 05 nov 2013.

Published

2017-07-22

How to Cite

OLIVEIRA, F. C. M. English language in public schools: representations of future teachers. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 7, n. 1, p. 36–48, 2017. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/3436. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

FREE SECTION