Otome games como literatura digital

Uma proposta de análise

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v18i2.21700

Abstract

In this article, we will elaborate a proposal of an encounter between electronic literature and the category of games called otome games. The player finds in otome games characteristics such as: “easy” controls, options of romantic characters mainly male and heterosexual, and an art style that is similar with those of manga and anime. In order to illustrate it, we will use the game Tengoku Struggle –Strayside–, by Otomate, published by Aksys Games in 2024. In this work, the main character, Rin Enma, through receiving a mission of capturing Hell’s runaways, needs the help of four prisoners. That is how she unlocks their routes in order to achieve a romance with one of them. It is through this game that we will achieve our main objective: forge a relation between electronic literature and otome games, which will be accomplished through our specific objectives: 1) to briefly define what this category of games is; 2) to summarize what electronic literature is; 3) to analyze The Warp and Weft of Memory (2022), by Renée Turner, and the game, in order to compare their hypertextual characteristics. We conclude that it is possible for research in e-lit focused on otome games yield works.

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Author Biographies

Eduarda Dorne Hepp, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagem pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Possui Licenciatura em Letras - Língua e Literaturas de Língua Inglesa (2020), pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT/Rondonópolis). 

Vinícius Carvalho Pereira, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Doutor e Mestre em Ciência da Literatura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Bacharel e Licenciado em Letras Português-Inglês pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor Associado II do Departamento de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT). Estágio pós-doutoral na Universidade de Nottingham (UoN), no Reino Unido.

Mariana Bolfarine, Universidade Federal de Rondonópolis (UFR) e Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem (PPGEL) da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Mariana Bolfarine é doutora pela Universidade de São Paulo (2015), com estágio doutoral na Universidade Nacional da Irlanda, Maynooth (2013-2014). Leciona na Universidade Federal de Rondonópolis (UFR) e no Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem (PPGEL) da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). É pesquisadora e vice-coordenadora da Cátedra de Estudos Irlandeses W.B. Yeats (FFLCH-USP) e presidente da Associação Brasileira de Estudos Irlandeses (ABEI). Pesquisa literatura e diáspora e é especialista em Estudos Irlandeses, em especial na vida e obra do revolucionário irlandês Roger Casement.

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Published

2024-12-31

How to Cite

DORNE HEPP, E.; CARVALHO PEREIRA, V.; BOLFARINE, M. Otome games como literatura digital: Uma proposta de análise. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 155–171, 2024. DOI: 10.35499/tl.v18i2.21700. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/21700. Acesso em: 21 jan. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO