The erasure of pronominal variation in a Portuguese as an Additional Language textbook

o apagamento da variação pronominal em um material didático de Português como Língua Adicional

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v18i2.21591

Abstract

This article aims to elucidate for the teacher of Portuguese as an Additional Language the different worldviews and perspectives on language, as well as their practical implications for teaching, based on language samples from the textbook "Ponto de Encontro." It specifically focuses on the teaching of third-person direct object anaphoric reference, highlighting how and why the external factors of linguistic variation (LV) are deliberately obscured. Methodologically, this is a qualitative-interpretative study based on document analysis and Corpus Linguistics. The analysis of the textbook is conducted from a Sociolinguistic perspective to demonstrate the erasure of diamesic, diaphasic, and diastratic variations of pronouns in the textbook. Finally, we conducted searches in the Portuguese database of the Sketch Engine tool to analyze and contrast the language samples extracted from the textbook. We conclude that the textbook intentionally denies LV in the third-person direct object anaphoric reference due to its adherence to the European normative standard, which is perceived to have the social prestige necessary to lead students to more successful professional and academic lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dener Martins de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina

Doutorando em Estudos da Linguagem pelo Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem (PPGEL)
da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Mestre em Letras Estrangeiras Modernas pelo programa
de Mestrado Profissional em Letras Estrangeiras Modernas (MEPLEM), da UEL, e docente de Língua
Inglesa do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal do Paraná (IFPR) – Câmpus Londrina.

References

ALI, M. S. Gramática Secundária da Língua Portuguesa. 3º ed. São Paulo, Melhoramentos, 1964.

BECHARA, E. Moderna gramática portuguesa. 37.ed. Rio de Janeiro: Nova. Fronteira, 2009.

BAGNO, M. Dramática da Língua Portuguesa: Tradição gramatical, mídia e exclusão social. São Paulo: Loyola, 2001.

BAGNO, M. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.

CAMACHO, R. G. Sociolinguística - parte II. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. (org.). Introdução à Linguística: domínios e fronteira. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 49-75.

CARVALHO, O. L. S. Variação Linguística e ensino: Uma análise dos livros didáticos de português como segunda língua. In: BAGNO, M. Linguística da norma. São Paulo: Edições Loyola, 2002. pp. 267-289.

CARVALHO, O. L. S; BAGNO, M. (orgs.). Dicionários escolares: políticas, formas & usos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

CASTILHO, A. T. Nova gramática do português brasileiro. São Paulo: Contexto, 2010.

CEZARIO, M.; VOTRE, S. Sociolinguística. In: MARTELOTTA, M. (org.). Manual de Linguística. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2018. p. 141-155.

COELHO, I. L. et al. Sociolinguística. Florianópolis: LLV/ CCE/UFSC, 2010. Disponível em: <https://ppglin.posgrad.ufsc.br/files/2013/04/Sociolingu%C3%ADstica_UFSC.pdf> . Acesso em: 21 ago 2024.

COUTINHO, V. A. Variação linguística no ensino de português brasileiro como língua estrangeira: pronomes objeto direto de 3ª pessoa. 2016. 96f., Dissertação (Mestrado em Linguística) — Universidade de Brasília, Brasília, 2016.

DUARTE, M. E. L. Clítico acusativo, pronome lexical e categoria vazia no português do Brasil. In: TARALLO, F. (org.). Fotografias sociolingüísticas. Campinas: Editora da Unicamp, 1989, p. 19-34.

FARACO, C. A. O Brasil entre a norma culta e a norma curta. In: LAGARES, X. C.; BAGNO, M. (org.). Políticas da norma e conflitos linguísticos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 259-275.

GALVES, C. A gramática do português brasileiro. In: Línguas e Instrumentos Linguísticos, Campinas, SP, v. 1, n. 1, p. 79–96, 1998.

JOUËT-PASTRÉ, C. M. C. et al. Ponto de Encontro: Portuguese as a world language. 2 ed. Estados Unidos da América: Pearson, 2013.

MARTINS, M. A.; VIEIRA, S. R.; TAVARES, M. A. Ensino de português e sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2014.

MISTURINI, F. W. O livro didático de português para estrangeiros: reflexões e análises a partir da sociolinguística. 2015. 109 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2015.

OTHERO, G. A.; SCHWANKE, C. Retomadas anafóricas de objeto direto em português brasileiro escrito. Revista de Estudos da Linguagem, v. 26, n. 1, 2018.

PIVETTA, V. Objeto direto anafórico no português brasileiro: uma discussão sobre a importância dos traços semântico-pragmáticos – animacidade/especificidade vs. gênero semântico. Dissertação de mestrado, UFRGS, 2015.

REY, A. Usos, julgamentos e prescrições linguísticas. In: BAGNO, M. (Org.). Norma linguística. São Paulo: Loyola, 2001. p. 113-140.

RODRIGUES, C. S. O português do brasil em materiais didáticos para estrangeiros: Um estudo das variações linguísticas e socioculturais. 2021. 135f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará, Marabá, 2021.

SCHOFFEN, J. R.; MARTINS, A. F. Políticas linguísticas e definição de parâmetros para o ensino de português como língua adicional: perspectivas portuguesa e brasileira. Revista virtual de estudos da linguagem - ReVEL. Novo Hamburgo, RS, v. 14, n. 26, p. 271-306, 2016.

SNICHELOTTO, C. A. R.; REIS, A. P. (2021). A dimensão externa da variação linguística em um livro didático de português brasileiro como língua não materna. Scripta, 25(53), 330-362. Disponível em: <https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p330-362>. Acesso em: 21 ago. 2024.

TARALLO, F. Relativization strategies in Brazilian Portuguese. Tese de Doutorado. University of Pennsylvania, 1983.

VIRGULINO, C. G. C. Ponto de encontro? um estudo sobre a norma em um mecanismo de política linguística para a difusão do “português global”. 2020. 95f, Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2020.

Published

2024-12-31

How to Cite

MARTINS DE OLIVEIRA, D. The erasure of pronominal variation in a Portuguese as an Additional Language textbook: o apagamento da variação pronominal em um material didático de Português como Língua Adicional. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 256–270, 2024. DOI: 10.35499/tl.v18i2.21591. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/21591. Acesso em: 21 jan. 2025.

Issue

Section

ARTIGOS