Teaching textual genres or developing language competences?
Two models for teaching text production
DOI:
https://doi.org/10.35499/tl.v18i1.20328Keywords:
Didática de línguas, Gêneros textuais e ensino, Pedagogias das competênciasAbstract
In this text, we question whether learning genres is a sufficient condition for the development of language skills, a hypothesis assumed by the ISD, and we compare this approach with the BNCC's didactic theory for teaching Portuguese Language, in which the production of texts plays a role fundamental in the development of skills for social life. To do this, we selected the following analytical categories: teaching objectives, selection and progression of learning, teaching and assessment methodologies. The analyzes highlighted the existence of theoretical incompatibilities between the two perspectives, but also of compatibilities and possibilities for rapprochement between the two models.
Downloads
References
ADAM, J.-M. A linguística textual: introdução à análise textual dos discursos. Tradução de Luís Passegi et al. São Paulo: Cortez, 2008.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.
BRANDÃO, H. N. (Org.). Gêneros do discurso na escola. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRONCKART, J-P.; DOLZ, J. A noção de competência: qual é sua pertinência para o estudo da aprendizagem das ações de linguagem. In: DOLZ, J.; OLLAGNIER, E. (Org.). O enigma da competência em educação. Tradução de Cláudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2004, p. 29-46.
BRONCKART, J.-P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. 2. ed. Tradução de Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: EDUC, 2012.
CHARAUDEAU, P. Linguagem e discurso: modos de organização. Tradução de Ângela M. S. Correia et al. São Paulo: Contexto, 2008.
COLL, C.; MARTÍN, E. Aprender conteúdos e desenvolver capacidades. Tradução de Cláudia Schilling. Porto Alegre: Artmed Editora, 2004.
COLL, C. (Org.). Psicologia do ensino. Tradução de Cristina Maria de Oliveira. Porto Alegre: Artmed, 2008.
DE PIETRO, J.-F.; SCHNEUWLY, B. O modelo didático de gênero: um conceito da engenharia didática. In: NASCIMENTO, E. L. Gêneros textuais: da didática das línguas aos objetos de ensino. 2. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014, p. 50-82.
DOLZ, J.; OLLAGNIER, E. O enigma da competência em educação. Tradução de Cláudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2004.
DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita: elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (francófona). In: ROJO, R.; CORDEIRO, G. S. (Org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004, p. 41-70.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: ROJO, R.; CORDEIRO, G. S. (Org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004, p. 95-128.
ERARD, S.; SCHNEUWLY, B. La didactique de l’oral : savoirs ou compétences ?. In : BRONCKART, J.-P. ; BULEA, E. ; POULIOT, M. (Org.). Repenser l’enseignement des langues : Comment identifier et exploiter les compétences ? Villeneuve d'Ascq : Presses universitaires du Septentrion, 2005, p. 69-98.
KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (Org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.
KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 2009.
MAINGUENEAU, D. Discurso e análise do discurso. Tradução de Sírio Possenti. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (Org.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.
PERRENOUD, P. Desenvolver competências ou ensinar saberes? A escola que prepara para a vida. Tradução de Laura Solange Pereira. Porto Alegre: Penso, 2013.
ROJO, R.; CORDEIRO, G. S. (Org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.
SANTOS, M. B. Didática da língua e linguística aplicada: duas perspectivas de construção de objetos de ensino. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 16, n. 4, p. 4229-4249, dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n4p4229. Acesso em: 02 mai. 2024.
SCHNEUWLY, B. Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: ROJO, R.; CORDEIRO, G. S. (Org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004, p. 21-40.
ZABALA, A.; ARNAU, L. Como aprender e ensinar competências. Tradução de Carlos Henrique Lucas Lima. Porto Alegre: Artmed, 2010.
ZABALA, A.; ARNAU, L. Métodos para ensinar competências. Tradução de Grasielly Hanke Angeli. Porto Alegre: Penso, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autor(es) conservam os direitos de autor e concedem à Revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite a partilha do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta Revista.