Designação e reescritura em textos de divulgação científica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v15i2.11527

Abstract

Abstract: This article aims to analyze the processes of designation and rewriting in the Scientific Dissemination Text aimed for children from the Semantics of Enunciation, based on the premise that the meaning of statements is inserted in the enunciation event. For this, we took as theoretical basis Guimarães (2009, 2014, 2018), Machado (2019) and Silva (2019). We discussed the proposal taking as a corpus Scientific Dissemination Texts taken from the online version of the magazine Ciência Hoje das Crianças (CHC), in which we analyzed the processes of designation and rewriting and the way they act in the construction of the meanings of the statements. In view of this, we were able to verify that the designation and the rewriting establish relations of meaning in the construction of the texts allowing the interlocutors to participate in the enunciative event through the comprehension of the statements.

KEYWORDS: Enunciation semantics; Designation; Rewriting, Scientific Dissemination.

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Author Biographies

Maria Elizete Melo de Oliveira, UFMA

Mestranda em Letras/Linguística – Linha de pesquisa Texto e Discurso. Programa de Pós-Graduação
em Letras de Bacabal. Bolsista FAPEMA.

Leonildes Lima Colaço Teixeira de Arêa Leão Leão, UFMA

Especialista e Mestranda em Letras. Universidade Federal do Maranhão, Programa de Pós-graduação
em Letras, campus III, Bacabal / Professora do Instituto Federal de Educação – Campus São João dos
Patos.

Paulo da Silva Lima Lima, UFMA

Doutor em Letras (Estudos Linguísticos)
Universidade Presbiteriana Mackenzie- UMP. Professor efetivo da Universade Federal do Maranhão-UFMA.

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Published

2021-12-17

How to Cite

MELO DE OLIVEIRA, M. E.; LEÃO, L. L. C. T. de A. L.; LIMA, P. da S. L. Designação e reescritura em textos de divulgação científica. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 221–231, 2021. DOI: 10.35499/tl.v15i2.11527. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11527. Acesso em: 23 dec. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS