Cultura, morte e vida na metáfora da formação do nacionalismo guineense, em Ndani de Abdulai Sila e Vita de Flora Gomes

Authors

  • JONH JEFFERSON DO NASCIMENTO ALVES Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v15i2.10659

Abstract

Abstract: The present study deals with the narrative of the nation as a collective representation, focusing on the culture of the Guinean people. The text allows the encounter between colonial discourses, prejudices and traumatic effects on African identity, asking how much nationalist projects and dreams in Guinea-Bissau were really achieved and how the past contributed to contemporary artistic and literary productions. In this sense, we used the fictional works A Ultima Tragédia (1995), a novel by Abdulai Sila e Nha Fala (2002), a film by Flora Gomes, as voices of a complex and current society, whose productions specifically address the attempted construction of a national identity based on culture, history and the dichotomies of life and symbolic deaths in post-colonial contexts.

Keywords: Culture; Identity; Nationalism; Post-colonialism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

REFERÊNCIAS

A Morte Simbólica como processo de transformação. Disponível em: https://maitriinstitutodepsicologia.com/2019/12/02/a-morte-simbolica-como-processo-de-transformacao/. Acesso em: 02/11/2020 às 21h.

ANDERSON, Benedict. Comunidades Imaginadas: Reflexão sobre a origem e a difusão do nacionalismo. Tradução: Denise Bottman. São Paulo: Companhia das Letras, 1983.

APPIAH, Kwame Anthony. Na casa de meu pai. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

AUGEL, Moema Parente. A nova literatura da Guiné-Bissau. Bissau: INEP, 1998.

AUGEL, Moema Parente. O desafio do escombro: a literatura guineense e a narração da nação. 2005. 387 f. Tese (Doutorado em Literatura Portuguesa) Faculdade de Letras, Universidade Federal de Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.

AUGEL, Moema Parente. O discurso literário dos anos noventa: revelando os arquivos do silêncio. In: AUGEL, Moema Parente. O desafio do escombro: nação, identidades e póscolonialismo na literatura da Guiné-Bissau. Rio de Janeiro: Garamond, 2009, p. 290-309.

BAKHTIN, M. M. A Cultura popular na idade média e no renascimento: o contexto de Françóis Rabelais. Trad. Yara Frateschi. 4. ed. São Paulo: Hucitec, 1987.

BHABHA, Homi. Narration and narration. London: Rouledge, 1990.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Trad. de Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis, Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.

CALBUCCI, Eduardo. Saramago: um roteiro para os romances. São Paulo: Ateliê Editorial, 1999.

CARELLI, F. “Cantam pretos, dançam brancos: coreografia da colonização em Nha Fala, de Flora Gomes”. Literartes, Revista Científica do grupo de pesquisa A Produção Literária e Cultural para Crianças e Jovens, São Paulo, vol.1, n.1, 2012.

CASSORLA, R. M. S. Do suicídio: estudos brasileiros. Campinas: Editora: Papirus, 1991.

CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. 1ª edição. Lisboa, Livraria Sá da Costa Editora, 1978.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de Símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, figuras, cores, números. Trad. de Vera da Costa e Silva. [et al]. 23. ed. Rio de Janeiro: José Olympio 2009.

CISNEROS, A. & ESCUDÉ, C. 2000. Historia general de las relaciones exteriores de la Republica Argentina. Buenos Aires : GELCARI.

HALL, Stuart. Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

KOVÁCS, Maria. Júlia. (1996). A morte em vida. In.: Bromberg. M. H. P. Vida e morte: laços de existência. São Paulo: Casa do Psicólogo.

NHA Fala. Diretor: Flora Gomes. Produtores: Luís Galvão Teles, Jani Thiltges, Serge Zeitoun. Roteiro: Flora Gomes. Produção: Fado Filmes - Portugal, Les Films de Mai França, Samsa Films - Luxemburgo, 2002, DVD. (90 min).

ORLANDI, Eni P. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. Campinas: Ed. Da Unicamp, 2002

PAPALAIA & OLDS, 2006. A morte e o morrer. Disponível em: https://www.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/esporte/a-morte-e-o-morrer/54018. Acesso em: 01/11/2020 às 15:30h.

PAPALIA, D. E.; OLDS, S. W.; FELDMAN, R. D. Desenvolvimento humano. 8. ed. Porto Alegre, Artmed, 2006.

RENAN, Ernest. “Qu’est-ce qu’une nation? Conférence faite en Sorbonne, le 11 mars 1882”. In: ______. Oeuvres complètes. Tome I. Paris: Calmann-Lévy Éditeurs, 1947, p. 887-906.

RIBEIRO, G. R. “Nha Fala, uma festa do tradicional com o moderno”. Revista África e Africanidades, Rio de Janeiro, ano 3, n.9, maio 2010, www.africaeafricanidades.com/ documentos/Nha_fala.pdf, 03/05/2010.

SCHWARZ, José Carlos. cf. AUGEL, Moema Parente. Ora di kanta tchiga. José Carlos Schwarz e o Cobiana Djazz. Bissau: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisa (INEP), 1997b (Série literária, Colecção Kebur, vol. 6).

SILA, Abdulai. A Última Tragédia. Kusimon, 1995.

SILA, Abdulai. A Última Tragédia. In: SILA, Abdulai. Mistida (Trilogia). Praia: Instituto Camões, 2002, p. 17-169.

VALANDRO, Letícia. A difícil Mistida guineense nação e identidade da Guiné-Bissau através da trilogia de Abdulai Sila. 2011. 133 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas Portuguesas e Luso-Africanas). Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

Published

2021-12-22

How to Cite

DO NASCIMENTO ALVES, J. J. Cultura, morte e vida na metáfora da formação do nacionalismo guineense, em Ndani de Abdulai Sila e Vita de Flora Gomes. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 290–304, 2021. DOI: 10.35499/tl.v15i2.10659. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/10659. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS