Teaching textual genres or developing language competences?

Two models for teaching text production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v18i1.20328

Keywords:

Didática de línguas, Gêneros textuais e ensino, Pedagogias das competências

Abstract

In this text, we question whether learning genres is a sufficient condition for the development of language skills, a hypothesis assumed by the ISD, and we compare this approach with the BNCC's didactic theory for teaching Portuguese Language, in which the production of texts plays a role fundamental in the development of skills for social life. To do this, we selected the following analytical categories: teaching objectives, selection and progression of learning, teaching and assessment methodologies. The analyzes highlighted the existence of theoretical incompatibilities between the two perspectives, but also of compatibilities and possibilities for rapprochement between the two models.

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Author Biographies

Marcos Bispo, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Docente na Universidade do Estado da Bahia, Colegiado de Letras Campus II – Alagoinhas. Professor Permanente do Mestrado Profissional em Letras – UNEB – Campus V. Líder do Grupo de Estudos sobre Formação de Professores Profissionais – FORPPROF.

 

Fernanda Maria Almeida dos Santos, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Professora Associada I de Língua Portuguesa do Instituto de Letras da Universidade Federal da Bahia (UFBA) - Área de Língua Portuguesa. Docente do Mestrado Profissional em Letras (Profletras/UFBA). É doutora em Língua e Cultura e mestre em Letras e Linguística pela Universidade Federal da Bahia (UFBA e Graduada em Letras Vernáculas pela Universidade do Estado da Bahia/ Campus V.

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Published

2024-06-09

How to Cite

BISPO, M.; SANTOS, F. M. A. dos. Teaching textual genres or developing language competences? Two models for teaching text production. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 87–105, 2024. DOI: 10.35499/tl.v18i1.20328. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/20328. Acesso em: 28 jun. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO