A charge em sala de aula: práticas de letramento com vistas à criticidade dos estudantes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v15i2.11412

Abstract

This article is an excerpt from a critical multimodal literacy practice, resulting from a Master’s research, conducted with 9th-grade students in a public institution in Ceará. In this work, we aimed to analyze one of the stages of literacy practice which focused on the reading of various cartoons about drought in Northeast. For the theoretical basis, we used contributions from Maringoni (1996), Romualdo (2000) and Miani (2012) for questions regarding the discursive genre of cartoons and Soares (1998), Kleiman (2005), Street (2012, 2014) and Rojo (2012) for literacies. Based on an action research (THIOLLENT, 2011), with qualitative and interpretative approach, the investigation found that the reading of cartoons, supported by multisemiotics aspects, could collaborate to the comprehension (and possible descontruction) of the peculiar image of people from the Northeast within the context of drought.

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Author Biographies

Adriana dos Santos Pereira, Universidade Estadual do Ceará

Professora de Língua Portuguesa da Secretaria de Educação (SEDUC/CE). Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Ceará (POSLA/UECE).

José Roberto Alves Barbosa, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Professor da Universidade Federal Rural do Semi-Árido
(UFERSA/Caraúbas), no Departamento de Linguagens e Ciências Humanas (DLCH). Doutor em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

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Published

2021-12-17

How to Cite

PEREIRA, A. dos S.; BARBOSA, J. R. A. . A charge em sala de aula: práticas de letramento com vistas à criticidade dos estudantes. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 136–151, 2021. DOI: 10.35499/tl.v15i2.11412. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11412. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS