Anxious students, stressed teachers

Report of a school experience

Authors

Keywords:

School, Pandemic, Psychic Suffering

Abstract

This study presents an experience report centered on Elementary School I of a private school in Salvador-BA, in the return to face-to-face activities, when the pandemic by Covid-19 was already declining. Pedagogical coordination aimed to understand and overcome the malaise that was evident among students and teachers, especially in the form of anxiety and stress, and which negatively affected the teaching and learning processes. The experience involved three movements: pedagogical coordination developed the work of listening to students and teachers, reported to the consultants and received some feedback from them. The present report was constructed from this almost daily communication, which included text messages, telephone conversations and video conferencing. It was concluded that the difficulties and sufferings of the children maintained a more direct relationship with the pandemic. In the case of teachers, the pandemic seemed only to intensify processes that were already underway and that referred to the power games at school and to the sociocultural and historical context. The focused school proved to be a favorable environment for the emergence of psychic suffering as a result of these processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gilberto Lima dos Santos, Universidade do Estado da Bahia

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia (1982), especialização em Psicologia Educacional pela PUC/MG (1997), mestrado (2007) e doutorado (2010) em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia. Atualmente é Professor Titular da Universidade do Estado da Bahia. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Educacional e Psicologia Social, atuando principalmente nos seguintes temas: infância, adolescência, velhice, educação e cidadania.

Aline Liberato, Universidade do Estado da Bahia

Mestra em Educação e Diversidade - MPED/UNEB. Pesquisadora no DIVERSO - Grupo de Pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade e no DIFEBA - Diversidade, Formação na Educação Básica e Superior - UNEB.

References

BENÍCIO, Dayane Gerusa; SOUZA, Dayse Arianne de. O impacto da superproteção no desenvolvimento psicológico da criança. Psicologia.PT, 17 fev. 2020.

CARVALHO, Tássio Mascarenhas de; SILVA, Cristiane Rodrigues da; BIANCHI, Eliane Maria Pires Giavina. Análise crítica da pesquisa narrativa. Research, Society and Development, v. 10, n. 8, e54510817743, 2021. DOI: http://dex.doi.org/10.33448/r3d-v10i8.17743

CASTRO, Susana de. O caráter anticolonial da luta contra o racismo no Brasil. Debates en Sociología, n. 52, p. 31-42, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.18800/debatesensociologia.202101.002

GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. Tradução: Raul Fiker. São Paulo: UNESP, 1991.

GIESBRECHT, Daniel Florence. A classe média brasileira e o arquétipo do preconceito de classe. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, v. 4, n. 2, p. 104-124, fev, 2020. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br

LIMA, Cássio de Almeida; LIMA, Celina Aparecida Gonçalves; OLIVEIRA, Ana Júlia Soares; SILVA, Priscylla Guimarães; FREITAS, Wesley Miranda Lourenço de; HAIKAI, Desirée Sant’Ana. Adesão ao isolamento social na pandemia de Covid-19 entre professores da educação básica de Minas Gerais, Brasil. Saúde Debate, v. 46, n. especial 1, p. 181-193, mar. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-11042022E112

LINHARES, Maria Beatriz Martins; ENUMO, Sônia Regina Fiorim. Reflexões baseadas na psicologia sobre efeitos da pandemia covid-19 no desenvolvimento infantil. Estudos de Psicologia, Campinas, n. 37, e200089, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200089

LUCAS, Lílian Schwanz.; ALVIN, Antônio; PORTO, Deisy Mendes; SILVA, Antônio Geraldo da; PINHEIRO, Mayra Isabel Correia. Impactos da pandemia de covid-19 na saúde mental de crianças e adolescentes: orientações do Departamento de Psiquiatria da Infância e Adolescência da Associação Brasileira de Psiquiatria. Debates em psiquiatria, abr./jun. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.25118/2236-918X-10-2-8

LUCYK, Viviana Patrícia Kozlowski.; GRAUPMANN, Edilene Hatschbach. Desvalorização do trabalho docente brasileiro: uma reflexão de seus aspectos históricos. Perspectivas Online: Humanas & Sociais Aplicadas, v. 7, n. 20, p. 11-27, dez. 2017. DOI: 10.25242/887672020171545

MALTA, Deborah Carvalho; GOMES, Crizian Saar; SZWARCWALD, Célia Landmann; BARROS, Marilisa Berti de Azevedo; SILVA, Alanna Gomes da; PRATES, Elton Junio Sady; MACHADO, Ísis Eloah. Distanciamento social, sentimento de tristeza e estilos de vida da população brasileira durante a pandemia de Covid-19. Saúde Debate, v. 44, n. especial 4, p. 177-190, dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-11042020E411

MEDEIROS, Elenson Gleison de Souza; VASCONCELOS, Tatiane da Rosa; LEMOS, Flávia Cristina Silveira; SOUZA, Diego Bacellar de; SILVA, Renan Mota. O negacionismo do governo brasileiro diante da pandemia da Covid-19 a partir das obras de Michel Foucault. Perspectivas em diálogo, v. 9, n. 21, p. 208-222, set./dez. 2022. Disponível em: Vista do Negacionismo do governo brasileiro diante da pandemia da Covid-19 a partir das obras de Michael Foucault (ufms.br)

MOUTINHO, Karina; DE CONTI, Luciane. Análise narrativa, construção de sentidos e identidade. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 32, n. 2, e322213, p. 1-8, abr./jun. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.15900102-3772e322213

OLIVEIRA, João Batista Araujo e; GOMES, Matheus; BARCELLOS, Thaís. A covid-19 e a volta à aulas: ouvindo as evidências. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 28, n. 108, p. 555-578, jul./set. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40362020002802885

ONU NEWS. OMS: Covid-19 causou pelo menos 14,9 milhões de mortes diretas ou indiretas, 2022. Disponível em: OMS: Covid-19 causou pelo menos 14,9 milhões de mortes diretas ou indiretas | ONU News

SALMITO, Vivian Almada Dutra; MATOS, Karla Julianne Negreiros de; LOURINHO, Lídia Andrade. A construção da queixa escolar pelo professor: uma revisão integrativa. Research, Society and Development, v. 9. n. 11, e1219119581, 6 nov. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i11.9581

SILVA, Alex Sander da. Fetichismo, alienação e educação como mercadoria. Revista Reflexão e Ação, v. 19, n. 1, p. 123-139, jan./jun. 2011.

SILVA, Micaelle Amancio da; OLIVEIRA, Aldo Gonçalves de. Relações de poder na escola: territórios de conflitos. In: VII CONGRESSO BRASILEIRO DE GEÓGRAFOS, Vitória/ES, 10 a 16 ago. 2014.

SODRÉ, Euristela Barreto; SOUSA, Lucivanda Cavalcante Borges de; CABRAL, Barbara Eleonora Bezerra. Queixa escolar: uma análise dos encaminhamentos de alunos aos serviços de saúde. Psic. da Ed., v. 52, p. 44-53, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.23925/2175-3520.2021i52p44-53

Published

2023-09-20

How to Cite

Santos, G. L. dos, & Liberato, A. A. e S. (2023). Anxious students, stressed teachers: Report of a school experience. Revista Multidisciplinar Do Núcleo De Pesquisa E Extensão (RevNUPE), 3(01), e202303. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/revnupe/article/view/17572