Anxious students, stressed teachers
Report of a school experience
Keywords:
School, Pandemic, Psychic SufferingAbstract
This study presents an experience report centered on Elementary School I of a private school in Salvador-BA, in the return to face-to-face activities, when the pandemic by Covid-19 was already declining. Pedagogical coordination aimed to understand and overcome the malaise that was evident among students and teachers, especially in the form of anxiety and stress, and which negatively affected the teaching and learning processes. The experience involved three movements: pedagogical coordination developed the work of listening to students and teachers, reported to the consultants and received some feedback from them. The present report was constructed from this almost daily communication, which included text messages, telephone conversations and video conferencing. It was concluded that the difficulties and sufferings of the children maintained a more direct relationship with the pandemic. In the case of teachers, the pandemic seemed only to intensify processes that were already underway and that referred to the power games at school and to the sociocultural and historical context. The focused school proved to be a favorable environment for the emergence of psychic suffering as a result of these processes.
Downloads
References
BENÍCIO, Dayane Gerusa; SOUZA, Dayse Arianne de. O impacto da superproteção no desenvolvimento psicológico da criança. Psicologia.PT, 17 fev. 2020.
CARVALHO, Tássio Mascarenhas de; SILVA, Cristiane Rodrigues da; BIANCHI, Eliane Maria Pires Giavina. Análise crítica da pesquisa narrativa. Research, Society and Development, v. 10, n. 8, e54510817743, 2021. DOI: http://dex.doi.org/10.33448/r3d-v10i8.17743
CASTRO, Susana de. O caráter anticolonial da luta contra o racismo no Brasil. Debates en Sociología, n. 52, p. 31-42, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.18800/debatesensociologia.202101.002
GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. Tradução: Raul Fiker. São Paulo: UNESP, 1991.
GIESBRECHT, Daniel Florence. A classe média brasileira e o arquétipo do preconceito de classe. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, v. 4, n. 2, p. 104-124, fev, 2020. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br
LIMA, Cássio de Almeida; LIMA, Celina Aparecida Gonçalves; OLIVEIRA, Ana Júlia Soares; SILVA, Priscylla Guimarães; FREITAS, Wesley Miranda Lourenço de; HAIKAI, Desirée Sant’Ana. Adesão ao isolamento social na pandemia de Covid-19 entre professores da educação básica de Minas Gerais, Brasil. Saúde Debate, v. 46, n. especial 1, p. 181-193, mar. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-11042022E112
LINHARES, Maria Beatriz Martins; ENUMO, Sônia Regina Fiorim. Reflexões baseadas na psicologia sobre efeitos da pandemia covid-19 no desenvolvimento infantil. Estudos de Psicologia, Campinas, n. 37, e200089, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200089
LUCAS, Lílian Schwanz.; ALVIN, Antônio; PORTO, Deisy Mendes; SILVA, Antônio Geraldo da; PINHEIRO, Mayra Isabel Correia. Impactos da pandemia de covid-19 na saúde mental de crianças e adolescentes: orientações do Departamento de Psiquiatria da Infância e Adolescência da Associação Brasileira de Psiquiatria. Debates em psiquiatria, abr./jun. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.25118/2236-918X-10-2-8
LUCYK, Viviana Patrícia Kozlowski.; GRAUPMANN, Edilene Hatschbach. Desvalorização do trabalho docente brasileiro: uma reflexão de seus aspectos históricos. Perspectivas Online: Humanas & Sociais Aplicadas, v. 7, n. 20, p. 11-27, dez. 2017. DOI: 10.25242/887672020171545
MALTA, Deborah Carvalho; GOMES, Crizian Saar; SZWARCWALD, Célia Landmann; BARROS, Marilisa Berti de Azevedo; SILVA, Alanna Gomes da; PRATES, Elton Junio Sady; MACHADO, Ísis Eloah. Distanciamento social, sentimento de tristeza e estilos de vida da população brasileira durante a pandemia de Covid-19. Saúde Debate, v. 44, n. especial 4, p. 177-190, dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-11042020E411
MEDEIROS, Elenson Gleison de Souza; VASCONCELOS, Tatiane da Rosa; LEMOS, Flávia Cristina Silveira; SOUZA, Diego Bacellar de; SILVA, Renan Mota. O negacionismo do governo brasileiro diante da pandemia da Covid-19 a partir das obras de Michel Foucault. Perspectivas em diálogo, v. 9, n. 21, p. 208-222, set./dez. 2022. Disponível em: Vista do Negacionismo do governo brasileiro diante da pandemia da Covid-19 a partir das obras de Michael Foucault (ufms.br)
MOUTINHO, Karina; DE CONTI, Luciane. Análise narrativa, construção de sentidos e identidade. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 32, n. 2, e322213, p. 1-8, abr./jun. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.15900102-3772e322213
OLIVEIRA, João Batista Araujo e; GOMES, Matheus; BARCELLOS, Thaís. A covid-19 e a volta à aulas: ouvindo as evidências. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 28, n. 108, p. 555-578, jul./set. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40362020002802885
ONU NEWS. OMS: Covid-19 causou pelo menos 14,9 milhões de mortes diretas ou indiretas, 2022. Disponível em: OMS: Covid-19 causou pelo menos 14,9 milhões de mortes diretas ou indiretas | ONU News
SALMITO, Vivian Almada Dutra; MATOS, Karla Julianne Negreiros de; LOURINHO, Lídia Andrade. A construção da queixa escolar pelo professor: uma revisão integrativa. Research, Society and Development, v. 9. n. 11, e1219119581, 6 nov. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i11.9581
SILVA, Alex Sander da. Fetichismo, alienação e educação como mercadoria. Revista Reflexão e Ação, v. 19, n. 1, p. 123-139, jan./jun. 2011.
SILVA, Micaelle Amancio da; OLIVEIRA, Aldo Gonçalves de. Relações de poder na escola: territórios de conflitos. In: VII CONGRESSO BRASILEIRO DE GEÓGRAFOS, Vitória/ES, 10 a 16 ago. 2014.
SODRÉ, Euristela Barreto; SOUSA, Lucivanda Cavalcante Borges de; CABRAL, Barbara Eleonora Bezerra. Queixa escolar: uma análise dos encaminhamentos de alunos aos serviços de saúde. Psic. da Ed., v. 52, p. 44-53, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.23925/2175-3520.2021i52p44-53
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Gilberto Lima, Aline Liberato
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado na Revista Multidisciplinar do Núcleo de Pesquisa e Extensão (RevNUPE), fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam na RevNUPE concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial na RevNUPE.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.