Essays on a new school form in rural education: experience of the Caminhos do Saber Itinerant School in Parana

Authors

Keywords:

School Form; Pedagogical practices; Itinerant School; Field Education.

Abstract

The text presents essays on a new school form, based on the experience of the Itinerant School Caminhos do Saber, located in the Maila Sabrina camp, in the state of Parana, Brazil, and seeks to understand advances and challenges for the consolidation of a school that responds to the interests peasants of the Landless Rural Workers Movement (MST). It also dialogues with the pedagogical practice built and consolidated in schools in the countryside of Parana, identified in the continuing education of educators of the School to Land Program, corresponding to experiences that seek to break with the school form consolidated in capitalism and that meet the interests of workers, peasants, among other marginalized and excluded populations by this mode of production. Furthermore, it articulates the principles of Rural Education, the pedagogical practices of peasant schools and the consolidated experience in the itinerant school. This article is the result of a participatory research and its authors work in the school as educators, dedicating themselves to the themes of rural schools and, in particular, of itinerant schools. Finally, it presents possible strategies for the consolidation of a school organization that points to the overcoming of the capitalist school form within schools or that, at least, points to some elements while still living under the aegis of this system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Cristina Hammel, UFFS

Universidade Federal da Fronteira Sul, Brasil

Roberto Soares de Melo Silva, Escola Itinerante Caminhos do Saber

Escola Itinerante Caminhos do Saber, Brasil

References

ALMEIDA, Rosemeire Aparecida de. (Re)criação do campesinato, identidade e distinção: a luta pela terra e o habitus de classe. São Paulo: Editora UNESP, 2006.

ARROYO, Miguel Gonzáles. Currículo, território em disputa. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2011.

CALDART, Roseli Salete. Pilares fundantes de uma nova forma escolar. In: 5º SEMINÁRIO NACIONAL DAS LICENCIATURAS EM EDUCAÇÃO DO CAMPO, 2015, Laranjeiras do Sul. Caderno de Estudos. Laranjeiras do Sul, 2015. p. 149-160.

CALDART, Roseli Salete. Caminhos para a transformação da escola: reflexões desde práticas da Licenciatura em Educação do Campo. São Paulo: Expressão Popular, 2010.

CALDART, Roseli Salete. Princípios da educação no MST. In: ITERRA. MST, Dossiê escola. 1. ed. Caderno de Educação, Veranópolis, n. 13, Edição Especial, p. 159-179. 2005.

CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. (orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.

FREITAS, Luiz Carlos. Os empresários e a política educacional: como o proclamado direito à educação de qualidade é negado na prática pelos reformadores empresariais. In: 5º SEMINÁRIO NACIONAL DAS LICENCIATURAS EM EDUCAÇÃO DO CAMPO, 2015, Laranjeiras do Sul. Caderno de Estudos. Laranjeiras do Sul, 2015. p. 66-80.

FREITAS, Luiz Carlos. Avaliação para além da “forma escola”. Revista Educação: Teoria e Prática. Rio Claro, v. 20, n. 35, p. 89-99, jul./dez. 2010. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/4086/3294. Acesso em: 17 jun. 2020.

FREITAS, Luiz Carlos. Ciclos, seriação e avaliação: confronto de lógicas. São Paulo: Moderna, 2003.

GEHRKE, Marcos. Organização do Trabalho Pedagógico da Escola do Campo: um olhar a partir dos movimentos sociais. In MIRANDA, Sonia Guariza; SCHWENDLER, Sonia Fátima. Educação do Campo em movimento: teoria e prática cotidiana. Curitiba: Editora UFPR, 2010.

ALENTEJANO, Paulo; CORDEIRO, Tássia. 80 mil escolas fechadas no campo brasileiro em 21 anos: levantamento atualizado com base nos dados do INEP mostra que quase 4 mil escolas rurais são fechadas por ano. MST Notícias, 28 nov. 2019. Disponível em: https://mst.org.br/2019/11/28/80-mil-escolas-fechadas-no-campo-brasileiro-em-21-anos/. Acesso em: 02 ago. 2021.

MARTINS. José de Souza. Educação e culturas nas lutas do campo. In: Coletânea CBE. Sociedade civil e educação, Campinas: Papirus/Cedes; São Paulo: ANDE/ANPEd, 1992.

MANACORDA, Mário Alighiero. História da Educação: da antiguidade aos nossos dias. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

MELO NETO, João Cabral de. O MST e a escola: concepção de educação e de matriz formativa. In: II ENCONTRO NACIONAL DE EDUCADORAS E EDUCADORES DA REFORMA AGRARIA – II ENERA, MST, 2014. Textos para Estudos e Debate. Boletim de Educação, nº 12, Edição Especial. São Paulo: Expressão Popular, 2014. p. 101-113.

SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 8. ed. Campinas,

SP: Autores Associados, 2003.

SILVA, Maria do Socorro. As práticas pedagógicas das escolas do campo: a escola na vida e a vida na escola. 2009. 464f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação. Universidade Federal de Pernambuco. Recife.

VINCENT, Guy; LAHIRE, Bernard; THIN, Daniel. Sobre a história e a teoria da forma escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 33, p. 7-47, jun. 2001. Disponível em: http://www.guyvincent.fr/2019/04/23/sobre-a-historia-e-a-teoria-da-forma-escolar/. Acesso em: 06 jan. 2020.

Published

2022-10-17

How to Cite

Hammel, A. C., & Silva, R. S. de M. . (2022). Essays on a new school form in rural education: experience of the Caminhos do Saber Itinerant School in Parana. Revista Multidisciplinar Do Núcleo De Pesquisa E Extensão (RevNUPE), 2(2), e202208v2. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/revnupe/article/view/13968

Issue

Section

Dossiê: Ed. do Campo nas Escolas, nos Movimentos Sociais e nas Universidades