Monitoria de ensino e atividades remota durante a pandemia do coronavírus na disciplina vigilância em saúde: relato de experiência

Authors

Keywords:

Monitoring; COVID-19; Nursing Education; Educational technology.

Abstract

Objective: To discuss the experience of undergraduate nursing students in remote teaching monitoring during the SARS-CoV-2 pandemic at a public university. Methods: This is an experience report that describes the activities performed during monitoring, in the discipline of health surveillance with theoretical workload developed remotely with synchronous and asynchronous moments and practical activities with the community, in the 2021.2 academic period. Results: During monitoring, through the platforms used and the resources of the active methodology, the students participated in the construction of their own knowledge and the theoretical input necessary for the development of practical activities in the community. The monitors contributed to the integration of the class and sharing of new knowledge in the nursing education process. Conclusion: Monitoring was a two-way tool that provided benefits for all involved, and in the midst of the pandemic, it appropriated technological resources available to public education that promoted quality learning and continuation available for future use.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação remota emergencial: Elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede Revista de Educação a Distância. Minas Gerais, v. 7, n. 1, p. 257-275, mai. 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621/575 acesso em: 08 dez. 2021, às 19h39.

AVELAR, Juliana Maria de Paula. Desafios do docente frente ao ensino remoto na enfermagem no cenário da COVID-19. Revista de Enfermagem e Atenção à Saúde. Ribeirão Preto, v. 10, n.1, p. 1-3, jan/jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.18554/reas.v10i1.5698

BARBOSA, Joyce Ellen Pereira. Ensino, pesquisa e extensão universitária: A indissociabilidade dessa tríade como método na formação do bacharel em direito. Revista Estudantil Manus Iuris. Mossoró, v. 1, n.1. p. 38-42, mai. 2020. DOI: https://doi.org/10.21708/issn2675-8423.v1i1r9205.2020

BASTOS, Milena de Carvalho; CANAVARRO, Danielle de Andrade; CAMPOS, Luana de Moura; SCHULZ, Renata da Silva; SANTOS, Josely Bruce dos; SANTOS, Claudenice Ferreira dos. Ensino remoto emergencial na graduação em Enfermagem: relato de experiência na Covid-19. Revista Mineira de Enfermagem. Belo Horizonte, v. 24, e1335, p. 1-5, mai/ago. 2020. DOI: 10.5935/1415.2762.20200072

BASTOS, Maria Helena Camara. O ensino mútuo no Brasil (1808-1827). In: BASTOS, Maria Helena Camara; FILHO, Luciano Mendes de Faria (Orgs). A escola elementar no século XIX. Passo Fundo: Ediupf, 1999, p. 95-118.

CAMACHO, Alessandra Conceição Leite Funchal. Ensino remoto em tempos de pandemia da covid-19: novas experiências e desafios. Online Brazilian Journal of Nursing. Rio de Janeiro, v. 19, n. 4, p. 1-4, dez. 2020. Disponível em: http://fi-admin.bvsalud.org/document/view/mux3f acesso em: 08 dez. 2021, às 20h:33.

COFEN - Conselho Federal de Enfermagem. Mercado de trabalho para Enfermagem amplia áreas de atuação. 2018. Disponível em: http://www.cofen.gov.br/mercado-de-trabalho-para-enfermagem-amplia-areas-de-atuacao_65154.html acesso em: 08 dez. 2021, às 20h:35.

FRIZON, Lourdes Maria Bragagnolo. Monitoria: uma modalidade de ensino que potencializa a aprendizagem colaborativa e autorregulada. Revista Pro-Posições, Pelotas, v. 27, n. 1 (79), p. 133-153, jan./abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-7307201607908

GÓIS, Amanda Regina da Silva; ARAÚJO, Iasmin Daniele de. Ensino remoto de metodologia científica: Relato de experiência da monitoria durante a pandemia do coronavírus. Revista Enfermagem Digital Cuidado e Promoção da Saúde, Petrolina, v. 6, p. 01-06, fev/jul. 2021. DOI: 10.5935/2446-5682.20210056

GUIMARAES, Mateus Polvore de Oliveira; MAYER, Aline Fagundes; LIMA, Gabryella Londina Ribeiro; MENDONÇA, Kaio Saramago; SANTOS, Marina Moreira dos; RODRIGUES, Vinícius Yran Rocha; RAIMONDI, Gustavo Antonio. Engajamento e Protagonismo Estudantil na Promoção da Educação Médica em Tempos de Pandemia da Covid-19. Revista Brasileira de Educação Médica, Minas gerais, v. 44, n. 01, p. 1-5, ago/set. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200414

GUSSO, Hélder Lima; ARCHER, Aline Battisti; LUIZ, Fernanda Bordignon; SAHÃO, Fernanda Torres; LUCA, Gabriel Gomes; HENKLAIN, Marcelo Henrique Oliveira; PANOSSO, Mariana Gomide; KIENEN, Nádia; MELLO, Otávio Beltramello; GONÇALVES, Valquiria Maria. Ensino superior em tempos de pandemia: Diretrizes à gestão universitária. Revista Educação & Sociedade. Campinas, v. 41, e238957, p. 1-27, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/ES.238957

MCEWEN; Melanie; WILLS, Evelyn. Bases teóricas de enfermagem. Artmed, Porto Alegre. 2015.

PRADO, Cláudia; SANTIAGO, Luiz Carlos; SILVA, Jaqueline Alcântara Marcelino; PEREIRA, Irene Mari; LEONELLO, Valéria Marli; OTRENTI, Eloá; PERES, Heloisa Helena Ciqueto; LEITE, Maria Madalena Januário. Ambiente virtual de aprendizagem no ensino de Enfermagem: Relato de experiência. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 65, n. 5, p. 862-866, set/out. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672012000500022

RODRIGUES, Juliana Zenaro; RODRIGUES, Luhara Silva; SCHONHOLZER, Tatiele Estefâni; ROCHA, Izabella Chrystina; ROCHA, Elias Marcelino da. A importância da aula prática na formação do profissional de enfermagem: Um relato de experiência. Revista Panorâmica On-Line, Barra do Garças, v. 19, p. 99-110, ago./dez. 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/330675395_A_IMPORTANCIA_DA_AULA_PRATICA_NA_FORMACAO_DO_PROFISSIONAL_DE_ENFERMAGEM_um_relato_de_experiencia_IMPORTANCE_OF_CLASS_PRACTICE_IN_NURSING_COURSES_an_account_of_experience acesso em: 08 dez. 2021, às 21h:32.

SANTANA, Camila Lima Santana e; SALES, Kathia Marise Borges. Aula em casa: Educação, tecnologias digitais e pandemia COVID-19. Revista Interfaces Científicas, Aracaju, v. 10, n. 1, p. 75-92, 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p75-92

JUNIOR, Verissimo Barros dos Santos; MONTEIRO, Jean Carlos da Silva. Educação e COVID-19: As tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar, Bom Jesus da Lapa, v. 2, p. 01-15, jan./dez. 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/8583 acesso em: 08 dez. 2021, às 21h:41.

SILVA, Elmirene Santos da; SANTOS, Carmen Liêta Ressurreição dos; BARBOSA, Hayana Leal. Vigilância em saúde do trabalhador: Uma prática necessária pelos enfermeiros nas Unidades Básicas de Saúde. Revista de Saúde Coletiva da UEFS, Feira de Santana, v. 6, n. 1, p. 20-25. jan. 2016. DOI: https://doi.org/10.13102/rscdauefs.v6i1.1062

UFJF - Universidade Federal de Juiz de Fora. Instrutivo para elaboração de relato de experiência. 2016. Disponível em: https://www.ufjf.br/nutricaogv/files/2016/03/Orienta%C3%A7%C3%B5es-Elabora%C3%A7%C3%A3o-de-Relato-de-Experi%C3%AAncia.pdf acesso em: 08 dez. 2021, às 21h:47.

UNEB - Universidade do Estado da Bahia. A UNEB. 2021. Disponível em: https://portal.uneb.br/a-uneb/ acesso em: 08 dez. 2021, às 21h:55.

Published

2021-12-30

How to Cite

Silva, M., dos Santos, C. V. R. ., & Suto, C. S. S. (2021). Monitoria de ensino e atividades remota durante a pandemia do coronavírus na disciplina vigilância em saúde: relato de experiência. Revista Multidisciplinar Do Núcleo De Pesquisa E Extensão (RevNUPE), 1(1), e202112. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/revnupe/article/view/13373