Biology teaching and sexuality education

Authors

Keywords:

Educação e Sexualidade. Ensino de Biologia. Adolescência. Escola

Abstract

In this article we propose a debate about education and sexuality in the school curriculum. We understand that its exercise occurs historically from the perspective of the subjects of science/biology, due to a teaching practice centered on (in)formative and physiologist teaching about the body as a reproductive machine. In the present study, an exploratory and descriptive research was carried out, and the data presented were collected using Google Forms, in the Likert Scale format. The target audience was high school students from Colégio Estadual Berilo Vilas Boas, located in the town of São José do Jacuípe-BA. The survey was divided into two stages: the first stage involved the presentation of the respondent with the intention of qualifying the sample and the second one consisted of six questions about sexuality, which corresponded to their personal opinion. The general objective was to investigate, from the students' perception, how sexuality education is being incorporated in the school context. For that, 65 students between the ages 15 and 22 answered the survey. Based on the results, the need to advance the debates on gender and sexuality in the school environment is highlighted, opening spaces for a transversal dialogue, not being under the responsibility of the Biology and Science subjects, on the situation in which that subject can be inserted so that they become aware of all the relationships that are configured from there getting them instrumentalized so that they can somehow participate in the defense of their rights or the other subjects in the school community can act in an effective way.
Keywords: Education and Sexuality. Biology teaching. Adolescence. School

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Author Biographies

Jesiane Oliveira, Universidade do Estado da Bahia

Graduada em Licenciatura Em Ciências Com Habilitação em Biologia, UNEB Campus VII (2008) e Bacharelado em Enfermagem (2015) Especialista em Biologia Celular UEFS (2009), Gestão em Saúde UNEB, Gênero e Sexualidade (2018). Mestranda em Educação e Diversidade (MPED/UNEB) ingresso 2021 . Professora efetiva de Ciências do desde 2008 (Secretaria Municipal de Jacobina), Professora efetiva de Biologia desde 2013 (Secretaria de Educação do Estado da Bahia).

Clara Gomes Santana Santana, Universidade do Estado da Bahia - UNEB - Campus iv - Jacobina

Licenciada em Ciências Biológias - UEFS ; Professora de Biologia (SEC-BA); Especialista em Metodologias Ativas e Práticas Docentes - UniBF ;Pós; Graduanda no curso de Docência em Biologia - UNIVASF; Mestranda - UNEB/MPED; Participante do Grupo de Estudos em Educação Científica (GEEC), vinculado à Universidade do Estado da Bahia - UNEB. 

Maria Jose Souza Pinho Pinho, Universidade do Estado da Bahia - UNEB - Campus iv - Jacobina

Pos doutora em Ciências da Educação (UCA/2019). 

Doutora em Educação(UFBA/2013) . Mestre em Educação(UFBA/2009) .

 Pós-Graduada em Docência do Ensino Superior(UCAM/2003). 

Graduada em Ciências Biológicas (UCSAL/1991). 

Professora aposentada da rede Estadual de Educação, Professora Adjunta da Universidade do Estado da Bahia(UNEB, Campus VII)

Vice Coordenadora pro tempore e Professora Permanente do Mestrado Profissional em Educação e Diversidade. Sub Delegada Regional Bahia SBRASH(2020). 

Lider do Grupo de Pesquisa em Educação Científica( GEEC/CNPq/UNEB). 

do Grupo INNOVAGOGÍA no Brasil. Temas de interesse de pesquisa: Formação de professores em Gênero e Sexualidade, Educação Ambiental e Educação Científica.

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Published

2021-12-18

How to Cite

Oliveira, J., Santana, C. G. S. ., & Pinho, M. J. S. P. (2021). Biology teaching and sexuality education. Revista Multidisciplinar Do Núcleo De Pesquisa E Extensão (RevNUPE), 1(1), e202108. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/revnupe/article/view/13157

Issue

Section

Dossiê: Produção e gestão do conhecimento em sexualidades, gênero e raça/etnias