Gender, Sexuality And School: What Has Been Researched And Who Researches In Basic Education?

Authors

Keywords:

Gender, Sexuality, School, Systematic Review

Abstract

This work will deal with a discussion about gender and sexuality issues in the context of education involving active pedagogical practice that offers spaces for emancipatory reflections related to school phenomena, from the informative nature attached to the problematization of gender and sexuality. This study presents a systematic review of the literature in order to map scientific production on gender and sexuality at school from 2015 to 2021. It is based on articles, theses and dissertation of the Education area.  This research has resulted in 12 productions (2 articles, 9 dissertations and 1 thesis) published and obtained from the repository databases of CAPES and SCIELO. The actions reviewed found that most of the works that have been produced intent to report or describe that in the daily schools, there is a fundamental importance in school pedagogical action to implement the mainstreaming of the gender and sexuality theme at school. Thus, the researches mapped and marked by the feminine production, the UFPE presents a greater number of productions by institution, to the Southeast region. It presents the greater sum of works produced with thematic, the most of the productions were carried out by teachers and the most had as subjects of your research teachers from Basic Education. It highlights the need to advance the debates on gender and sexuality in the school environment and invest in teacher training aiming to transform heterosexual and binaristic patterns present in schools, aiming to promote a culture of violence prevention in the school environment.

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Author Biographies

Clara Gomes Santana, Universidade Estadual da Bahia

Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Feira de Santana (2019). Realizou Intercâmbio Acadêmico na Universidade do Minho, em Portugal, durante Fevereiro/2017 à Agosto/2017. Professora efetiva de Ciências Biológicas -Colégio Estadual Berilo Vilas Boas. Pós graduada em Metodologias Ativas e Prática Docente; e Metodologia da Interdisciplinaridade. Aluna externa do Programa de Pós-Graduação em Informação e Comunicação em Saúde (FIOCRUZ), na disciplina Mídia e Deficiências: aportes socio-antropológicos. Pós graduanda do curso de Especialização Docência em Biologia na Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF).

Franciele Reis Messias, UNEB/Campus XIV Conceição do Coité

Mestranda em Educação e Diversidade na Universidade do Estado da Bahia - UNEB/Campos XIV Conceição do Coité. Bolsista pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia - FAPESB. Psicóloga - CRP 16/6187, pela Faculdade Pitágoras de Linhares (2018) e pedagoga pela Universidade Norte do Paraná (2012). Especialista em Gestão Escolar com habilitação em administração, supervisão, orientação e inspeção escolar, pela Faculdade Capixaba de Nova Venécia (2013) e especialista em Educação profissional integrada à Educação Básica na modalidade EJA, pelo Instituto Federal do Espirito Santo - IFES (2015). Experiência profissional na área de Educação atuando como professora de educação básica, pedagoga e coordenadora escolar. Atuação como psicoterapeuta clínica com adolescentes, jovens e adultos. Participante do Grupo de pesquisa Formação, Experiência e Linguagens - FEL/CNPq, vinculado à Universidade do Estado da Bahia - UNEB/ Campos XIV Conceição do Coité. Temas de estudos: 1. Psicologia e Educação; 2. Escola, diversidade e políticas educacionais; 3. Identidade, performatividade, sexualidade e gênero.

Maria José Souza Pinho, UNEB/Campus VII - Senhor do Bonfim

Pos doutora em Ciências da Educação (UCA/2019). Doutora em Educação(UFBA/2013) . Mestre em Educação(UFBA/2009) . Pós-Graduada em Docência do Ensino Superior(UCAM/2003). Graduada em Ciências Biológicas (UCSAL/1991). Professora aposentada da rede Estadual de Educação, Professora Adjunta da Universidade do Estado da Bahia(UNEB, Campus VII), Leciona as disciplinas Prática Pedagógica, Estágio Supervisionado, Gênero, Sexualidade e Educação e Educação Ambiental . Vice Coordenadora pro tempore e Professora Permanente do Mestrado Profissional em Educação e Diversidade. Sub Delegada Regional Bahia SBRASH(2020). Lider do Grupo de Pesquisa em Educação Científica( GEEC/CNPq/UNEB). Coordenadora do Grupo INNOVAGOGÍA no Brasil. Temas de interesse de pesquisa: Formação de professores em Gênero e Sexualidade, Educação Ambiental e Educação Científica. 

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Published

2021-12-18

How to Cite

Santana, C. G., Messias, F. R., & Pinho, M. J. S. . (2021). Gender, Sexuality And School: What Has Been Researched And Who Researches In Basic Education?. Revista Multidisciplinar Do Núcleo De Pesquisa E Extensão (RevNUPE), 1(1), e202106. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/revnupe/article/view/13059

Issue

Section

Dossiê: Produção e gestão do conhecimento em sexualidades, gênero e raça/etnias