O que elas dizem sobre mim, o que eu digo sobre elas: a constituição da biblioteca pessoal e a formação do professor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n17.p101-117

Keywords:

Relatos de vida, Sucesso e fracasso escolar, História da escola, Profissão docente

Abstract

In recalling my unforgettable titles, those that make up my lived library, I largely return to academic and non-academic readings taken from my graduation and whose training potential is still present today in my professional practice, research and production. I realize that the thread that links the plots of the recalled works is related to the learning of something that I consider very expensive: the “denaturalization” of the school institution concept. These are readings that allowed me to perceive the school and the teaching profession in different ways from those considered to be official and official, to understand the daily life and the vicissitudes of the public education system, especially for children from the lower classes, in a more accurate way, such as, for example, in the book “A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia” by Maria Helena Patto (1991), in a complementary and opposite way to the work “Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável” by Bernard Lahire (2008) or still Violeta Leme Fonseca's “O calvário de uma professora”(1928) to deal with the teaching profession. Such titles are added to the writings of Pierre Bourdieu (1998, 2004), which, compared to a large loom for the woven weave, allow me to understand more sharply the functioning of the educational field.

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Author Biography

Renata Cândido, Universidade Federal de São Paulo

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Departamento de Educação da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH) da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Atualmente integra o Grupo de Pesquisa 'História da Educação: Intelectuais, Instituições, Impressos" (Unifesp) e é vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas históricas sobre a escola e docência (Unifesp). 

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Published

2021-05-31

How to Cite

CÂNDIDO, R. O que elas dizem sobre mim, o que eu digo sobre elas: a constituição da biblioteca pessoal e a formação do professor. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 6, n. 17, p. 101–117, 2021. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n17.p101-117. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9772. Acesso em: 17 jul. 2024.