Who tells (reads) a story, increases one point: (shared) reading-training experience
DOI:
https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1164Keywords:
Training narrative, Dialogical meetings, Ways of readingAbstract
This text is configured as a training narrative composed of a narrative of the experience involving dialogues in face-to-face meetings, between two university professors, for three years. The theme is reading based on questions about why students read little, readings that involve them, supports that guide them. The dialogues included literary texts, theoretical reflections, etc. Theoretical-methodological contributions considered questions about experience (Larrosa, 1996), dialogue (Bakhtin, 2003), which impact human formation (Rose, 2001). The discussions were guided by remembered readings, brought up in the fortnightly meetings and in the interstices between them. In the wake of the training and concerns mentioned with the students, questions about the changes made such as material, technological support, etc., a University Extension Project was created organized by the invitation to shared reading, in non-“conventional” places (kiosk near the canteen of the university, public space, social institutions (nursing home, schools, etc.). The material to be read: short stories. The choice of stories was taken care of due to the diversity of possible audiences. of the devil” as an example (Assis, 1989), we learn ways of perceiving ways of reading that transgress boundaries between reading words and readings of oneself.
Downloads
References
AGUIAR, Flávio. Murmúrios no espelho. In: MACHADO de Assis. Contos. São Paulo: Ática S.A., 1995. p. 3-6.
ANDRADE, Carlos Drummond de. Flor, Telefone, Moça. In: SELETA em prosa e verso. Rio de Janeiro: L. G. O. E., 1973. p. 104–110.
ANDRADE, Mário de. O peru de natal. In: ANDRADE, Mário de. Os melhores contos. São Paulo: Global, 1988. p. 135-140.
ASSIS, Machado de. A igreja do diabo. In: ASSIS, Machado de. Histórias sem data. Rio de Janeiro: Garnier, 1989, p.15-23.
ASSIS, Machado de. Histórias sem data. Rio de Janeiro: Garnier, 1989.
ASSIS, Machado de. Conto de escola. São Paulo: Cosac Naify, 2002.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BARTHES, Roland. O prazer do texto. São Paulo: Edições 70, 1988.
BRAYNER, Flávio H. A. Como salvar a educação (e o sujeito) pela literatura: sobre Philippe Meirieu e Jorge Larrosa. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 29, p. 63-72, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/fGmmkkVZqrZCdcQWXDBLP4R/?format=pdf Acesso em: 05 jan. 2024.
CALVINO, Italo. Sete propostas para o próximo milênio. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
CHARTIER, Roger. A aventura do livro do leitor ao navegador. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo: Ed. UNESP, 1998.
D. O. LEITURA. Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, São Paulo, [19--].
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1993.
GUITRY, Sacha. O espelho. In: RIEDELl, Diaulas (org.). Maravilhas do conto francês. 3. ed. São Paulo: Cultrix, 1958. p. 319-320.
LARROSA, Jorge. La experiencia de la lectura. Barcelona: Laertes, 1996.
LEITURA: Teoria & Prática. Campinas, v. 18, n. 34, 1999.
LISPECTOR, Clarice. Felicidade Clandestina. In: LISPECTOR, Clarice. Felicidade clandestina. 8. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1994. p. 15-18.
LISPECTOR, Clarice. O primeiro beijo. In: LISPECTOR, Clarice. Felicidade clandestina. 8. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1994. p. 172-175.
LOBATO, Monteiro. Segredo de mulher. In: LOBATO, Monteiro. Fábulas. 51. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 46-47.
MEIRELLES, Cecília. Vestido preto. In: MEIRELLES, Cecília. Inéditos. Rio de Janeiro: Bloch, 1967. p. 121-123.
PENNAC, Daniel. Como um romance. Lisboa: Asa, 1998.
ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. 12. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1978.
ROSE, Nikolas. Como se deve fazer a história do eu? Tradução de Tomaz Tadeu da Silva. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 26, n. 1, 2001, p. 33-57.
UNESP. Proleitura. Assis, v. 5, n. 21, 1998.
PROUST, Marcel. Sobre a leitura. 2. ed. Campinas: Pontes, 1991.