Music teachers in basic education: writings of the self, resistance and empowerment from the perspective of musicbiography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1162

Keywords:

Escritas de si, Professores de música, Musicobiografização

Abstract

The aim of this work is to bring out, through the self-writings of music teachers, a performative dimension of narratives with other modes of resistance and empowerment from the perspective of musicobiography. The dubious interpretations of the norms established in Article 26, paragraph 6 of Law 9.394/96 (LDB) still cause resistance from professionals who work with the subject of Art, since the law makes no mention of the specificity of the area of undergraduate courses. In this way, the law favors, albeit in a veiled way, professional arrangements being negotiated within basic education schools. The theme of the X CIPA - "Insubordination of (auto)biographical research: democracy, narratives and other ways of life" - led me to reflect on the not-so-democratic issue of music teachers being able to work in their field of art teaching in basic education. There is still a pressing need to resist when it comes to professionalization in the area of training. Empowerment happens in the resistance, in the choices that art teachers make by negotiating the power relations between the artistic modalities to be worked on in the Art subject. My argument is that this empowerment is strengthened in the confrontations, in knowing how to write about oneself as someone who shows and demonstrates, musically, how they got to this path of recognition by reaching the lived with strategies used in the negotiations of common interests and in the unique ways of empowering themselves. Self-writing is a formative device, but also an epistemopolitical bet that, with its sources and questions, elucidates a professional trajectory in the representation of the self carried out by its achievements and effects arising from the processes of musicobiography evidenced in the ways of acting and becoming agents, protagonists of their professional life stories with music.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Delmary Vasconcelos de Abreu, Universidade de Brasília

Pós-doutora em Educação na linha de pesquisa: Cultura Escrita, Linguagens e Aprendizagens pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel); doutorado em Música pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), na linha Educação Musical. Atua como docente nos cursos de licenciatura em Música presencial e a distância, no Programa de Pós-Graduação em Música (PPGMUS) da Universidade de Brasília (UnB) e no Mestrado Profissional (Prof-Artes) dessa mesma instituição. Coordena o Grupo de Pesquisa Educação Musical e Autobiografia, registrado no Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) desde 2013. Atualmente, é coordenadora do PPGMUS da UnB e bolsista do CNPq – PQ2.

References

ABREU, Delmary Vasconcelos. Musicobiografização: prática automedial em educação musical. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 8, n. 23, p. 1-19, 2023. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16523. Acesso em: 3 mar. 2024.

ABREU, Delmary Vasconcelos. História de vida e sua representatividade no campo da educação musical: um estudo com dois educadores musicais do Distrito Federal. Revista Intermeio, Campo Grande, v. 23, n. 45, p. 207-227, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/intm/article/view/5080/3774. Acesso em: 3 mar. 2024.

ABREU, Delmary Vasconcelos. Narrativas de profissionalização docente em música: uma epistemologia política na perspectiva da Teoria Ator-Rede. Revista Abem, Londrina, v. 23, n. 34, p. 125-137, 2015. Disponível em: https://revistaabem.abem.mus.br/revistaabem/article/view/527. Acesso em: 3 mar. 2024.

ABREU, Delmary Vasconcelos. Tornar-se professor de música na educação básica: um estudo a partir de narrativas de professores. 2011. Tese (Doutorado em Música) –Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011. Disponível em:

https://lume.ufrgs.br/handle/10183/31430. Acesso em: 3 mar. 2024.

BRASIL. Lei n° 13.278, de 2 de maio de 2016. Altera o § 6º do art. 26 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que fixa as diretrizes e bases da educação nacional, referente ao ensino da arte. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 3 maio 2016. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13278.htm. Acesso em: 24 jan. 2023.

DELORY-MOMBERGER, Christine; BOURGUIGNON, Jean-Claude. Medialidades biográficas, práticas de si e do mundo. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 8, n. 23, p. 1-9, 2023. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/19443. Acesso em: 24 fev. 2023.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 51, p. 523-740, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5JPSdp5W75LB3cZW9C3Bk9c/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 3 mar. 2024.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, Hubert; RABINOW, Paul. Michel Foucault: uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 231-249.

GOHN, Maria. Empoderamento e participação da comunidade em políticas sociais. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 20-31, 2004.

LATOUR, Bruno. Ciência em ação: como seguir cien- tistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: Ed. UnESP, 2000.

LATOUR, Bruno. Reagregando o social. Tradução Gilson Cesár Cardoso de Sousa. Salvador: Edufba; São Paulo: Edusc, 2012.

NÓVOA, António. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: Instituto de Educação EDUCA, 2009. Disponível em: https://rosaurasoligo.files.wordpress.com/2017/04/antc3b3nio-nc3b3voa-professores-imagens-do-futuro-presente.pdf. Acesso em: 3 mar. 2024.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Enfoques narrati- vos en la investigación educativa brasileña. Revista Paradigma, Ribeirão Preto, v. 41, p. 57-79, 2020. Disponível em: http://revistaparadigma.online/ ojs/index.php/pa- radigma/article/view/929. Acesso em: 3 mar. 2024.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 67-86, 2016. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/roteiro/v41n1/2177-6059-roteiro-41-1-00067.pdf. Acesso em: 3 mar. 2024.

PASSEGGI, Maria da Conceição. A mediação biográfica: acompanhar adultos em processos-projeto de si. [S. l.: s. n.], 2015. Disponível em: https://portaldoenvelhecimento.com.br/mediacao-biografica-acompanhar-adultos-em-processos-projetos-de-si/ Acesso em: 23 jan. 2023.

SANTOS, Leandro Francisco. Projetos de bandas escolares no Distrito Federal: um estudo com documentação narrativa na perspectiva da teoria ator-rede. 2019. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2019. Disponível em:

http://icts.unb.br/jspui/handle/10482/37070. Acesso em: 3 mar. 2024.

SUAREZ, Daniel H. Los docentes escriben para investigar e formarse. La red de documentación narrativa em Argentina. Revista Trayectoria, Buenos Aires, n. 3, p. 1-13, 2015. Disponível em: https://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/trayectoria/article/view/332. Acesso em: 3 mar. 2024

VASCONCELLOS, Eduardo Mourão. O poder que brota da dor e da opressão: empowerment, sua história, teoria e estratégias. São Paulo: Paulus, 2003.

Published

2024-06-28

How to Cite

ABREU, D. V. de. Music teachers in basic education: writings of the self, resistance and empowerment from the perspective of musicbiography. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 9, n. 24, p. e1162, 2024. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1162. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/20511. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Insubordinações da pesquisa (auto)biográfica