Self-narratives in (auto) biographical research with youth

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1161

Keywords:

(Auto)biographical research, Self-narratives, Sociology of Youth, Youths

Abstract

The aim of this paper is to present the contributions and specificities of self-narratives for studies among young people in the field of education, based on the theoretical and methodological assumptions of (auto)biographical research. We are aware that we did not cover all the dimensions of the multiple areas of studies with narratives. However, this text focuses on how the narrative of the self is conceived and used in studies among young people by two authors who are a reference for the Sociology of Youth in Brazil. They are Pais (2001), a Portuguese social scientist, and Feixa (2018), a Spanish social anthropologist; as well as those developed from the perspective of (auto)biographical research, according to French researcher Delory-Momberger (2012, 2014, 2021, 2022), Brazilian researcher Souza (2006, 2014) and Brazilian researcher Passeggi (2020, 2021). In the analysis, we focused on questions raised in the analysis of a biographical research interview with a young Pedagogy student about the challenges of the first year. In addition to the approximations in the use of narratives for the field of youth studies and (auto)biographical research, the specificities of the ways of conceiving self-narratives in studies with young people are highlighted. For (auto)biographical research, the aim was not the production of narratives by young people as data; instead, we see those narratives as an enabler of spaces of reflexivity, which can produce both processes of self-formation and knowledge for research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosemeire Reis, Universidade Federal de Alagoas

Bolsista Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Ciência e Tecnologia (CNPq). Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP), com estágio de doutorado na França pela Universidade Sorbonne Paris Nord - (CAPES-COFECUB). Professora da Universidade Federal de Alagoas. Coordena o grupo de pesquisa “Juventudes Culturas e Formação” (GPEJUV-UFAL). Integra a Rede Internacional de Relação com o Saber (RIRSA); o Grupo de Interesse Científico (GIS) – Le Sujet dans la Cité e o Laboratoire EXPERICE – Campus Condorcet - Université Sorbonne Paris Nord.

References

ABRAMO, H. W. Condição juvenil no Brasil contemporâneo. In: ABRAMO, H. W; BRANCO, P. P. M. Retratos da juventude brasileira: análises de uma pesquisa nacional. São Paulo: Ed. Fundação Perseu Abramo, 2008. p. 37-71.

BUENO, B. O;SOUSA, C. P; CHAMLIAN, H. C; CATANI D. Histórias de vida e autobiografias na formação de professores e profissão docente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 385-410, 2006.Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28017. Acesso em: 07 dez. 2023.

CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

COULON, A. O ofício de estudante: a entrada na vida universitária. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 4, p. 1239-1250, 2017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/141109/136196. Acesso em: 07 dez. 2023.

DAYRELL, J. A escola faz juventudes?. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1105-1128, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/RTJFy53z5LHTJjFSzq5rCPH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 07 dez. 2023.

DAYRELL, J. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 24, p. 40-52, 2003. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/rbedu/n24/n24a04.pdf. Acesso em: 07 dez. 2023.

DELORY-MOMBERGER, C. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 51, p. 523-740, 2012. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/rbedu/n24/n24a04.pdf. Acesso em: 07 dez. 2023.

DELORY-MOMBERGER, C. As histórias de vida: da invenção de si ao projeto de formação. Natal: Ed. UFRN; Porto Alegre: Ed. PUCS; Salvador: Ed. UNEB, 2014a.

DELORY-MOMBERGER, C. De la recherche biographique en éducation: fondements, méthodes, pratiques. Paris: Téraèdre, 2014b.

DELORY-MOMBERGER, C. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 133–147, 2016. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/2526. Acesso em: 07 dez. 2023.

DELORY-MOMBERGER, C. (ed.). Vocabulaire des Histoires de Vie et de la recherche biographique. Toulouse: Érès, 2019.

DELORY-MOMBERGER, C.; KONDRATIUK, C. A Narrativa como Experiência e como Saber. Revista Internacional Educon, São Cristóvão, v. 2, n. 3, p. 1-3, 2021. Disponível em: https://grupoeducon.com/revista/index.php/revista/article/view/1738. Acesso em: 07 dez. 2023.

DELORY-MOMBERGER, C. Le pouvoir formatif et performatif du récit dans la recherche biographique en éducation: entretien avec Christine Delory-Momberger, réalisé par Valérie Melin. Debates em Educação, Maceió, v. 14, n. 35, p. 17-29, 2022. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14043. Acesso em: 07 dez. 2023.

DOMINICÉ, P. L´histoire de vie comme processus de formation. Paris: Harmattan, 2000.

FEIXA, C. De jóvenes, bandas y tribos: antropología de la juventud. Barcelona: Editorial Ariel, S. A., 1999.

FEIXA, C. La imaginación autobiográfica: las historias de vida como herramienta de investigación. Barcelona: Gedisa, 2018b.

FERRAROTTI, F. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: Ed. UFRN; São Paulo, Paulus, 2010. p. 17-34.

FERRAROTTI, F. História e histórias de vida. O método biográfico nas ciências sociais. Natal: EDUFRN 2014.

JOSSO, M-C. Caminhar para si. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2010.

JOSSO, M-C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. Entrevista narrativa. In: GASKEL, George; BAUER, Martin (Ed.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Um manual prático. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. p. 90-113.

MARGULIS, M.; URRESTI, M. “La juventud es más que una palabra”. In: MARGULIS, M. (org.). La juventud es Más Que una Palabra. Buenos Aires: Biblos, 2008. p. 13-30.

NÓVOA, A.; FINGER, M. (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: Ed. UFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

OLIVEIRA, V. H. N. et al. Culturas juvenis e temas sensíveis ao contemporâneo: uma entrevista com Carles Feixa Pampols. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 70, p. 311-325, 2018. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/er/v34n70/0104-4060-er-34-70-311.pdf. Acesso em: 07 dez. 2023.

OLIVEIRA, L. S de; REIS, R. Relatos de vida nas pesquisas de Machado Pais e de Carles

Feixa: contribuições para os estudos com as juventudes. X Semana Internacional de Pedagogia. Centro de Educação, Maceió, Alagoas, p. 1-12, 2022. Disponível em: https://doity.com.br/anais/ix-semana-internacional-de-pedagogia/trabalho/265008. Acesso em: 01 dez. 2023.

PAIS, J.M. Culturas juvenis. Imprensa Nacional Casa da Moeda, Análise Social, 2.ed. Lisboa, 2003.

PAIS, J. M. Ganchos, Tachos e Biscates: jovens, trabalho e futuro. Porto: Ambar, 2001.

PAIS, J. M.; LACERDA, M. P. C. de; OLIVEIRA, V. H. N. Juventudes contemporâneas, cotidiano e inquietações de pesquisadores em Educação – uma entrevista com José Machado Pais. Educar em Revista, Curitiba, n. 64, p. 301-313, 2017. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/er/n64/0104-4060-er-64-00301.pdf. Acesso em: 05 dez. 2023.

PAIS, J. M. Travesías e intersecciones metodológicas: jóvenes y vida cotidiana. Entrevistado: M. Germán. [S. n.], Manizales, v. 17, n. 1, p. 405-418, 2019. Disponível em: https://revistaumanizales.cinde.org.co/Archivos/Cuarta_seccion/Travesias_e_intersecciones_Jose_Machado_Pais.pdf. Acesso em: 06 dez. 2023.

PINEAU, G. Emergência de um paradigma antropoformador de pesquisa-ação-formação transdisciplinar. Sáude e Sociedade (volumen.14, n.13), set., dez., 2005, p.102-110. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4062/406263734006.pdf. Acesso em: 04 dez. 2023.

PASSEGGI, M. C. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 67-86, 2016. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/roteiro/v41n1/2177-6059-roteiro-41-1-00067.pdf. Acesso em: 01 dez. 2023.

PASSEGGI, M. C. Reflexividade narrativa e poder auto(trans)formador. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, p. 1-21, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/apraxis/v17n44/2178-2679-apraxis-17-44-93.pdf. Acesso em: 02 dez. 2023.

PASSEGGI, M. C. Reflexividad narrativa: 'vida, experiencia vivida y ciencia'. Márgenes, Belo Horizonte, v. 1, p. 91-109, 2020. Disponível em: Acesso em:

REIS, R.; ALVES, C. A. Pesquisa biográfica em educação e juventude: entrevista com Christine Delory-Momberger e Valérie Melin. Dossiê: “Educação e juventudes: contribuições da pesquisa biográfica na sociedade contemporânea”. Debates em Educação, Maceió, v. 10, n. 20, p. 1-19, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.8018. Acesso em: 02 dez. 2023.

REIS, R. Diálogos entre Questões de Pesquisa que Orientam a Teoria da Relação com o Saber de Bernard Charlot e a Pesquisa Biográfica em Educação de Christine Delory-Momberger. Revista Internacional Educon, São Cristóvão, v. 2, n. 3, p. 1-18, 2021. Disponível em: https://grupoeducon.com/revista/index.php/revista/article/view/1733. Acesso em: 03 dez. 2023.

REIS, R. Estudos com jovens estudantes e pesquisa biográfica. In: PASSEGGI, M. C. et al. Infâncias, juventudes, universos (auto)biográficos e narrativas. Curitiba: CRV, 2020. p. 81-94

REIS, R. Juventudes, vida universitária e relação com o saber: contribuições das narrativas de si. Debates em Educação, Maceió, v. 14, n. 35, p. 30-57, 2022. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13774. Acesso em: 05 dez. 2023.

REIS, R. Pesquisa Biográfica e heterobiografização: fonte de aprendizagens para o/a pesquisador/a. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 33, n. 2, p. 295-309, 2020. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/19748. Acesso em: 06 dez. 2024.

REIS, R. Automedialidade e ressonância para a formação de si de jovens na universidade: ateliê com blogs reflexivos. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 8, n. 23, p. 1-19, 2023. Disponível em: https://itacarezinho.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/17260. Acesso em: 07 dez. 2023.

RICOEUR, P. Tempo e narrativa 1: a intriga e a narrativa histórica. São Paulo: Martins Fontes, 1983.

SCHÜTZ, A. Fenomenologia e Relações sociais. Rio de Janeiro: Zahar, 1979. (Organização e introdução de Helmut R. Wagner).

SCHÜTZE, F. Pesquisa biográfica e entrevista narrativa. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicole. Metodologias da pesquisa qualitativa em educação. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. p. 210-222.

SOUZA, E. C. Campos y territorios de la indagación (auto)biográfica en Brasil: redes de investigación y educación rural. Revista Mexicana de Investigación Educativa, Ciudad de México, v. 62, p. 787-808, 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14031461007. Acesso em: 07 dez. 2023.

SOUZA, E. C. de. O conhecimento de si: estágio e narrativa de formação e professores. Rio de Janeiro: DP& Salvador: Ed. UNEB, 2006.

SOUZA, E. C.; MEIRELES, M. M. Olhar, escutar e sentir: modos de pesquisar-narrar em educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 15, n. 39, p. 282-303, 2018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8018. Acesso em: 03 dez. 2023.

TINTO, V. Through the Eyes of Students. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, Amityville, p. 1-16, 2017. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1521025115621917. Acesso em: 08 dez. 2023.

Published

2024-06-28

How to Cite

REIS, R. Self-narratives in (auto) biographical research with youth. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 9, n. 24, p. e1161, 2024. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1161. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/20510. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Insubordinações da pesquisa (auto)biográfica