Cacimba de histórias: narrativas de vida en comunidades quilombolas en recôncavo baiano

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1191

Keywords:

Contadores de Histórias, Contos de Tradição Oral, Narrativas de vida, Mestres da Tradição Oral

Abstract

The reflections presented here are part of a project, developed as a network and entitled "Well of stories: lives and knowledge of traditional storytellers belonging to towns in the interior of Bahia". The current research is based on investigating exchanges between traditional and academic knowledge related to performance and repertoires of oral traditions and popular culture belonging to male and female Masters of Oral Tradition, i.e. the subjects who took part in this study. The methodological approach used in the current research includes the following steps: a) performing a bibliographic study of the most relevant works by authors who discuss the formation of storytellers and the valorization of oral narratives; b) identifying the Masters of Oral Tradition, through the interactions and experiences carried out by two of the team's researchers,  students born and resident in quilombolas communities where the research took place; c) conducting narrative interviews recorded on video; d) transcribing the tales that were collected. The results, narratives and ongoing reflections make us identify an ancestral bridge that exists between different contexts and Afro-diasporic territories highly rich in oral tradition, as is the case of the quilombola communities researched. Both in Acupe and on Ilha de Maré, the need to preserve the oral tradition repertoires of their Masters is visible, at the risk of losing this knowledge. At the same time, this repertoire is recognized by members of the community and is seen as a strengthening and building element of their history, culture and social and ancestral identity.

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Author Biographies

Ana Rita de Cássia Santos Barbosa, UNILAB

Doutora em Educação e Mestre em Psicologia pela Università degli Studi di Padova. Licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Professora Adjunta do Instituto de Humanidades e Letras da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB). Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Linguagem e Sociedade (GEPILIS/UNILAB), do Grupo de Estudos e Pesquisas em Poéticas Orais (UEFS); do Grupo de Estudos, Pesquisas e Experimentações Educacionais - GEPEE (IAT/SEC).

Carla Verônica Albuquerque Almeida, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Professora Adjunta da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB) e professora credenciada do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens: Contextos Lusófonos Brasil-África (UNILAB). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Católica do Salvador (UCSAL), Pós doutoranda (UCSAL), Doutora em Educação - Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Mestre em Família na Sociedade Contemporânea (UCSAL). Especialista em Metodologia e Docência do Ensino Superior (UNEB). Pesquisadora dos Grupos: Família, (auto)biografia e poética da (UCSal), Psicanálise e Representações Sociais - Geppe-rs (UNEB) e Grupo de Pesquisa em Educação Afrocentrada (Grupeafro/Unilab). Integrante do Núcleo de Estudos Africanos, Afro-brasileiros e Indígenas (NEAABI/Unilab).

Elisabeth Lopes dos Santos, UNILAB

Graduanda em Pedagogia pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB); foi bolsista do projeto de pesquisa: Cacimba de Histórias: Encontros e Intercâmbios com os saberes dos contadores de histórias tradicionais de cidades do interior da Bahia (PIBIC/FAPESB); integrante do Djumbai-Grupo de Pesquisa em Artes e Patrimônio cultural africanos e afrodiaspóricos; integrante do grupo de pesquisa GEPILIS - Grupo de Estudo, Extensão e Pesquisa Interdisciplinares em Linguagem e Sociedade; integrante do grupo de pesquisa: Educação e Descolonização do currículo Escolar: Estudo sobre Processos Educacionais nos Países Africanos de Língua Portuguesa (PALOP) e no Recôncavo da Bahia, todos pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira.

Mayara Dias Gonçalves, UNILAB

Licencianda em Pedagogia pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB); É bolsista de iniciação científica PIBIC/FAPESB desde outubro de 2023. É integrante do Grupo de Estudo, Extensão e Pesquisa Interdisciplinares em Linguagem e Sociedade (GEPILIS /UNILAB)

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Published

2024-12-24

How to Cite

BARBOSA, A. R. de C. S.; ALMEIDA, C. V. A.; SANTOS, E. L. dos; GONÇALVES, M. D. Cacimba de histórias: narrativas de vida en comunidades quilombolas en recôncavo baiano. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 9, n. 24, p. e1191, 2024. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1191. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/20046. Acesso em: 15 jan. 2025.

Issue

Section

Dossiê Narrativas, Oralidades e Contação de Histórias