Cacimba de histórias: narrativas de vida en comunidades quilombolas en recôncavo baiano
DOI:
https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1191Keywords:
Contadores de Histórias, Contos de Tradição Oral, Narrativas de vida, Mestres da Tradição OralAbstract
The reflections presented here are part of a project, developed as a network and entitled "Well of stories: lives and knowledge of traditional storytellers belonging to towns in the interior of Bahia". The current research is based on investigating exchanges between traditional and academic knowledge related to performance and repertoires of oral traditions and popular culture belonging to male and female Masters of Oral Tradition, i.e. the subjects who took part in this study. The methodological approach used in the current research includes the following steps: a) performing a bibliographic study of the most relevant works by authors who discuss the formation of storytellers and the valorization of oral narratives; b) identifying the Masters of Oral Tradition, through the interactions and experiences carried out by two of the team's researchers, students born and resident in quilombolas communities where the research took place; c) conducting narrative interviews recorded on video; d) transcribing the tales that were collected. The results, narratives and ongoing reflections make us identify an ancestral bridge that exists between different contexts and Afro-diasporic territories highly rich in oral tradition, as is the case of the quilombola communities researched. Both in Acupe and on Ilha de Maré, the need to preserve the oral tradition repertoires of their Masters is visible, at the risk of losing this knowledge. At the same time, this repertoire is recognized by members of the community and is seen as a strengthening and building element of their history, culture and social and ancestral identity.
Downloads
References
ACEVEDO Marin, Rosa e CASTRO, Edna. No caminho das pedras do abacatal: experiência social de grupos negros no Pará. 2 ed. Belém: NAEA/UFPA, 2004.
BACHELARD, Gaston. A poética do devaneio. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
BARBOSA, Joaquim Onésimo Ferreira. Narrativas orais: performance e memória. Manaus: UFAM, 2011.
BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. Magia e Técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.
_____________Experiência e Pobreza. In: Obras Escolhidas I. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo, SP: Ed. Brasiliense, 2012.
BISPO, Nêgo. Vida, memória e aprendizado quilombola. 2023. Disponível em: https://youtu.be/gLo9ZNdgJxw?si=ZHrNASO2Dz3pnIuL. Acesso em: 10/02/2024.
BISPO, Nêgo. Trajetórias. 2024. Disponível em: https://youtu.be/Tqt9BnrolFg?si=0lPK7vG6Hwh6kU06. Acesso em: 10/02/2024.
CONNELLY, Michael; CLANDININ, Jean, Pesquisa Narrativa: Experiências e História na Pesquisa Qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2011.
FIAZ, Domingos. Acupe Minha Terra – 2ª edição – Santo Amaro da Purificação – Bahia, 2012.
HAMP TÉ B , A. A tradição viva. In: História Geral da África, I: metodologia e pré-história da África. 2.ed. Brasília, DF: UNESCO, 2010.
JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin W. Entrevista Narrativa. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Tradução: Pedrinho Guareschi. 10. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
MOURA, J. F.; NACARATO, A. M. A entrevista narrativa: dispositivo de produção e análise de dados sobre trajetórias de professoras. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 24, n. 1, p. 15-30.jan./abr. 2017.
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História: revista do programa de Estudos Pós-Graduados de História, v.10, 1993, p. 7-28.
POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Revista Estudos Históricos, v. 5, n. 10, p. 200-212, 1992. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://www.pgedf.ufpr.br/memoria%20e%20identidadesocial%20A%20capraro%202.pdf. Acesso em: 05/02/ 2024
SANTOS, Elisabeth Lopes dos; BAPTISTA, Laércia Pereira; BARBOSA, Ana Rita de C. S.; SANTOS, Luciene Souza. Tradição oral e cultura popular a partir de contadores de histórias: iniciando o processo de escuta na comunidade quilombola da Ilha de Maré. In: LOPES, Rosemary (org). Múltiplas dimensões do debate educacional: relações com a interseccionalidade. Salvador: Secretaria de educação do Estado da Bahia: Grupo de Estudos, Pesquisas e Experimentações Educacionais – GEPEE – Instituto Anísio Teixeira, 2023, pp. 119-130.
TEDESCO, João Carlos. Nas cercanias da memória: temporalidade, experiência e narração. Caxias do Sul: EDUCS, 2004.
WALSH, Catherine. Pensamiento crítico y matriz (de) colonial. Reflexiones latinoamericanas. Quito: Ediciones Abya-yala, 2005. p 13-35.
WEILL, Simone. A Condição Operária e outros Estudos sobre a Opressão. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.