Accessibility for the oral deaf: a literature review from a deaf perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1205

Keywords:

Oral deaf, Deaf identity, Communication accessibility

Abstract

This is followed by a literature review as an initial criterion for a master's thesis, using as a method the systematic review with the objective of investigating studies on communication accessibility for deaf students spoken in basic education and higher education since 2000, based on the Accessibility Law No. 10.098/2000. The research in the databases SciELO Brasil, Periódicos Capes and Oasis.br resulted in 44 papers. After inclusion/exclusion criteria, 11 studies were selected. The analysis revealed that the educational system and legislation often refer only to a single deaf subject, the user of Brazilian Sign Language (LIBRAS), ignoring the pluralities of identities in deafness. It is concluded that, of the selected studies, only one dissertation addresses accessibility for oral deaf students, highlighting the need to expand knowledge in this area and develop effective strategies, as well as to use (auto)biography as a method for understanding social phenomena.

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Author Biographies

Elisangela Rodrigues Vargas, Universidade Federal do Pampa

Mestranda em Ensino pelo PPGE (UNIPAMPA). Membra do Grupo de Estudos e Pesquisa em Inclusão e Diversidade na Educação Básica e no Ensino Superior (UNIPAMPA).

Francéli Brizolla, Universidade Federal do Pampa

Doutora em Educação no Programa de Pós Graduação em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS-RS).Também atuei como Coordenadora do NInA - Núcleo de Inclusão e Acessibilidade da UNIPAMPA e participei da gestão da Universidade como Pró-Reitora Adjunta de Graduação (2013-2015).  Líder do Grupo INCLUSIVE - Grupo de Estudos e Pesquisa em Inclusão e Diversidade na Educação Básica e no Ensino Superior.

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Published

2024-12-28

How to Cite

VARGAS, E. R.; BRIZOLLA, F. Accessibility for the oral deaf: a literature review from a deaf perspective. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 9, n. 24, p. e1205, 2024. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1205. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/19970. Acesso em: 15 jan. 2025.