Revisiting the past to reflect on the present: the marks left by those who teach
DOI:
https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1115Keywords:
Writing from memory, Outstanding teachers, Teaching profession, Teacher training processesAbstract
In this article, I recover some memories related to my school and academic trajectory and my remarkable teachers. By bringing them to light, I make the effort to point out my educators’ didactic styles, the lessons they have left and, thus, I order events that I believe to be the structure of the ways how I have constituted my own identity as a teacher. The exercise that is done in the this text is based on the understanding that a great part of what teachers know about education, school and teaching come from their own life experience and school history, since long before they have been established in a classroom as teachers, they had been immersed in this space for many years as students, in a way that is not unusual that when they start teaching they reaffirm certainties that were constituted back then to solve problems experienced during their careers (TARDIF, 1991, 2000). Marie-Christine Josso’s (2004) and Maurice Tardif’s (2000) notes allow us to observe the power of what we have lived as students over the ways how we build our practices when we become teachers. Therefore, if such experiences compose a structure that resists education and teaching courses, recovering and understanding them may help us to have more control over our occupation.
Downloads
References
AZANHA, José Mário Pires. Uma reflexão sobre a didática. In: MOLINA, Olga. (org.) 3º Seminário A didática em questão. v. 1 São Paulo: FEUSP, 1985. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5689508/mod_resource/content/2/AZANHA%2C%20J.M.P.%20Uma%20reflex%C3%A3o%20sobre%20a%20did%C3%A1tica.pdf Acesso em: 5 abr. 2023.
BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: BOURDIEU, Pierre. Razões Práticas: sobre a teoria da ação. 11ª Ed. Campinas: Papirus, 2011, p. 74-82.
BOURDIEU, Pierre. Sistemas de ensino e sistemas de pensamento. In: BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2013, p. 203-230.
CATANI, Denice Barbara. Práticas de formação e ofício docente. In: CATANI, Denice Barbara; BUENO, Belmira Oliveira; SOUSA, Cynthia Pereira de (Orgs.). Vida e ofício dos professores: formação contínua, autobiografia e pesquisa em colaboração. São Paulo: Escrituras, 1998, p. 21-29.
CATANI, Denice Barbara. A Didática como Iniciação: uma alternativa no processo de formação de professores. In: CASTRO, A. D.; CARVALHO, A. M. P. (Orsg.). Ensinar a Ensinar: Didática na escola fundamental e média. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2001, p. 53-72.
CATANI, Denice Barbara; BUENO, Belmira Oliveira; SOUSA, Cynthia Pereira de; SOUZA, M. Cecília C. C. História, memória e autobiografia na pesquisa educacional e na formação. In: CATANI, Denice Barbara; BUENO, Belmira Oliveira; SOUSA, Cynthia Pereira de; SOUZA, M. Cecília C. C (Orgs). Docência memória e gênero. 4ª. Ed. São Paulo: Escrituras, 2003, p. 13-46.
DEMARTINI, Zeila de Brito Fabri. Fotos, memória, identidade: revisitando a infância. In: Mota, Aldenira; PACHECO, Dirceu Castilho (orgs.). Escolas em imagens. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2005.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico. In: Revista Brasileira de História da Educação, n°1, jan/jul 2001.
NOBLIT, George W. Poder e desvelo na sala de aula. Traduzido por Belmira Oliveira Bueno. Rev. Fac. Educ. [online]. 1995, vol.21, n.2, pp.119-137. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rfe/article/view/33570/36308. Acesso em: 5 abr. 2023.
POLLAK, Michael. Memória, esquecimento e silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 2, n. 3, 1989, p. 3-15. Disponível em: https://www.uel.br/cch/cdph/arqtxt/Memoria_esquecimento_silencio.pdf. Acesso em: 15 mar. 2023.
RÓNAI, Paulo: Três motivos em Grande Sertão: veredas. In: ROSA, João Guimarães. Grande Sertão: veredas. 21ª Ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015, p. 13-17.
ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. 21ª Ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.
SOUZA, Elizeu Clementino de; (Auto)biografia, histórias de vida e práticas de formação. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). Tempos, Narrativas e Ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDPUCRS; Salvador: EDUNEB, 2006. Disponível em: https://books.scielo.org/id/f5jk5/pdf/nascimento-9788523209186-04.pdf. Acesso em: 15 mar. 2023.
TARDIF, Maurice ; LESSARD, Claude; LAHAYE, Louise. Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. Teoria e Educação; Porto Alegre, 1991, n. 4, p. 215-233. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4118869/mod_resource/content/1/TARDIF%2C%20Maurice%20et%20al.%20Os%20professores%20face%20ao%20saber%20-%20esbo%C3%A7o%20de%20uma%20problem%C3%A1tica%20do%20saber%20docente.pdf. Acesso em: 15 mar. 2023.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários – Elementos para uma epistemologia da prática profissionais dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação; Jan/Fev/Mar/Abr, 2000, n. 13, p. 05-23. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=s1413-24782000000100002&script=sci_abstract. Acesso em: 15 mar. 2023.
TUROW, Scott. O primeiro ano – como se faz um advogado. 4ª Ed. Rio de Janeiro: Record, 1994.
SILVA, Juliana de Souza. De como a universidade ensina mais do que afirma ensinar: o livro O primeiro ano – como se faz um advogado, de Scott Turow. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 28, n. 4, out./dez., 2021. Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18294/9978. Acesso em: 30 mar. 2023.