Revisiting the past to reflect on the present: the marks left by those who teach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1115

Keywords:

Writing from memory, Outstanding teachers, Teaching profession, Teacher training processes

Abstract

In this article, I recover some memories related to my school and academic trajectory and my remarkable teachers. By bringing them to light, I make the effort to point out my educators’ didactic styles, the lessons they have left and, thus, I order events that I believe to be the structure of the ways how I have constituted my own identity as a teacher. The exercise that is done in the this text is based on the understanding that a great part of what teachers know about education, school and teaching come from their own life experience and school history, since long before they have been established in a classroom as teachers, they had been immersed in this space for many years as students, in a way that is not unusual that when they start teaching they reaffirm certainties that were constituted back then to solve problems experienced during their careers (TARDIF, 1991, 2000). Marie-Christine Josso’s (2004) and Maurice Tardif’s (2000) notes allow us to observe the power of what we have lived as students over the ways how we build our practices when we become teachers. Therefore, if such experiences compose a structure that resists education and teaching courses, recovering and understanding them may help us to have more control over our occupation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliana de Souza Silva, Universidade de São Paulo

Doutora (2017) e mestre (2012) em educação na linha de pesquisa "Didática, teorias de ensino e práticas escolares" pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE/USP). Graduada em Pedagogia (2007) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), campus de Rio Claro/SP. Entre 2018 e 2021 foi professora contratada do Departamento de Metodologia do Ensino e Educação Comparada (EDM) da Faculdade de Educação da USP lecionando as disciplina de Brinquedos e Brincadeiras na Educação Infantil; Educação Infantil e Projetos de Estágio na Educação Infantil. Atualmente, é docente contratada da Faculdade de Educação da USP onde leciona a disciplina de Didática no Departamento de Metodologia do Ensino e Educação Comparada (EDM). É docente do Programa de Pós-Graduação da FE/USP na linha de pesquisas "Formação, currículo e práticas pedagógicas". É também docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Ibirapuera (UNIB). Foi docente-orientadora do programa de Residência Pedagógica, financiado pela CAPES, na Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL).Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Didática, atuando principalmente nos seguintes temas: representações docentes, valores excelência docente, práticas dos professores universitários, cultura universitária e avaliação e ensino superior.

References

AZANHA, José Mário Pires. Uma reflexão sobre a didática. In: MOLINA, Olga. (org.) 3º Seminário A didática em questão. v. 1 São Paulo: FEUSP, 1985. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5689508/mod_resource/content/2/AZANHA%2C%20J.M.P.%20Uma%20reflex%C3%A3o%20sobre%20a%20did%C3%A1tica.pdf Acesso em: 5 abr. 2023.

BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: BOURDIEU, Pierre. Razões Práticas: sobre a teoria da ação. 11ª Ed. Campinas: Papirus, 2011, p. 74-82.

BOURDIEU, Pierre. Sistemas de ensino e sistemas de pensamento. In: BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2013, p. 203-230.

CATANI, Denice Barbara. Práticas de formação e ofício docente. In: CATANI, Denice Barbara; BUENO, Belmira Oliveira; SOUSA, Cynthia Pereira de (Orgs.). Vida e ofício dos professores: formação contínua, autobiografia e pesquisa em colaboração. São Paulo: Escrituras, 1998, p. 21-29.

CATANI, Denice Barbara. A Didática como Iniciação: uma alternativa no processo de formação de professores. In: CASTRO, A. D.; CARVALHO, A. M. P. (Orsg.). Ensinar a Ensinar: Didática na escola fundamental e média. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2001, p. 53-72.

CATANI, Denice Barbara; BUENO, Belmira Oliveira; SOUSA, Cynthia Pereira de; SOUZA, M. Cecília C. C. História, memória e autobiografia na pesquisa educacional e na formação. In: CATANI, Denice Barbara; BUENO, Belmira Oliveira; SOUSA, Cynthia Pereira de; SOUZA, M. Cecília C. C (Orgs). Docência memória e gênero. 4ª. Ed. São Paulo: Escrituras, 2003, p. 13-46.

DEMARTINI, Zeila de Brito Fabri. Fotos, memória, identidade: revisitando a infância. In: Mota, Aldenira; PACHECO, Dirceu Castilho (orgs.). Escolas em imagens. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2005.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico. In: Revista Brasileira de História da Educação, n°1, jan/jul 2001.

NOBLIT, George W. Poder e desvelo na sala de aula. Traduzido por Belmira Oliveira Bueno. Rev. Fac. Educ. [online]. 1995, vol.21, n.2, pp.119-137. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rfe/article/view/33570/36308. Acesso em: 5 abr. 2023.

POLLAK, Michael. Memória, esquecimento e silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 2, n. 3, 1989, p. 3-15. Disponível em: https://www.uel.br/cch/cdph/arqtxt/Memoria_esquecimento_silencio.pdf. Acesso em: 15 mar. 2023.

RÓNAI, Paulo: Três motivos em Grande Sertão: veredas. In: ROSA, João Guimarães. Grande Sertão: veredas. 21ª Ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015, p. 13-17.

ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. 21ª Ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.

SOUZA, Elizeu Clementino de; (Auto)biografia, histórias de vida e práticas de formação. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). Tempos, Narrativas e Ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDPUCRS; Salvador: EDUNEB, 2006. Disponível em: https://books.scielo.org/id/f5jk5/pdf/nascimento-9788523209186-04.pdf. Acesso em: 15 mar. 2023.

TARDIF, Maurice ; LESSARD, Claude; LAHAYE, Louise. Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. Teoria e Educação; Porto Alegre, 1991, n. 4, p. 215-233. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4118869/mod_resource/content/1/TARDIF%2C%20Maurice%20et%20al.%20Os%20professores%20face%20ao%20saber%20-%20esbo%C3%A7o%20de%20uma%20problem%C3%A1tica%20do%20saber%20docente.pdf. Acesso em: 15 mar. 2023.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários – Elementos para uma epistemologia da prática profissionais dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação; Jan/Fev/Mar/Abr, 2000, n. 13, p. 05-23. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=s1413-24782000000100002&script=sci_abstract. Acesso em: 15 mar. 2023.

TUROW, Scott. O primeiro ano – como se faz um advogado. 4ª Ed. Rio de Janeiro: Record, 1994.

SILVA, Juliana de Souza. De como a universidade ensina mais do que afirma ensinar: o livro O primeiro ano – como se faz um advogado, de Scott Turow. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 28, n. 4, out./dez., 2021. Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18294/9978. Acesso em: 30 mar. 2023.

Published

2023-06-09

How to Cite

SILVA, J. de S. Revisiting the past to reflect on the present: the marks left by those who teach. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 8, n. 23, p. e1115, 2023. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1115. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/17071. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)