Variations on the same theme: school, memory and teachers

Authors

  • Débora Mazza Unicamp

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1114

Keywords:

(Self) biographical narrative, Memory, School, Teacher's work

Abstract

The article aims to analyze feelings and memories experienced in the schooling process, highlighting episodes and interventions of teachers who affected me. To this end, I dowed with a set of authors who understand the school as a social institution and relational public space that brings together teachers, students, employees and community around nucleating activities of Formation, very peculiar, in the field of symbolic goods. Supported in documentary sources of a varied nature and in the sensitive spaces of memory, the work discusses the inaugural acts of the school as a state agency and territory of meetings and formation of different and unequal. It suggests that shared experiences, built narratives, schooling activities and future opportunities collectively agreed at school, support themselves in the mediation of the teacher's work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENJAMIN, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Summus, 1984.
BERGMAN, Ingmar (direção e roteiro). Fanny e Alexander. Suécia, França e Alemanha, 188 min., 1982.
BOURDIEU, Pierre (coord.) A miséria do mundo. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.
BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. FERREIRA, Marieta de M. & AMADO, Janaína (org.). Usos & abusos da história oral. 8a. ed., Rio de Janeiro: FGV, 2006, p. 183- 191.
BRAGA, Rubem. Bilhete a um candidato & outras crônicas sobre política brasileira. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei n.º 4024, Dez /1961. Brasília: DF, 1961.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei n.º 9394, Dez/1996. Brasília: DF, 1996.
CANDIDO, Antonio. A estrutura da escola. In: PEREIRA, Luiz & FORACCHI, Marialice M. Educação e sociedade: leituras de sociologia da educação. 6ª. Ed, São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1973, p. 107- 128.
CANDIDO, Antonio. Iniciação à literatura brasileira. 7ª ed., Rio de Janeiro: Ouro sobre o Azul, 2015.
CARRASCOZA, João A. Menina escrevendo com pai. São Paulo: Alfaguara, 2017.
CATANI, Denice B.; BUENO, Belmira A. O. & SOUSA, Cynthia P. de. “O amor dos começos”: por uma história das relações com a escola. In Cadernos de Pesquisa, no. 111, p. 151- 171, Dez/2000.
CATANI, Denice B. & AMPARO, Patrícia A. A mudança dos meios e modos de ensino. In: A Terra é redonda, 06/09/2022. Disponível em: https://aterraeredonda.com.br/a-mudanca-dos-meios-e-modos-de-ler/. Acesso em: 01/02/2023.
SANTIAGO, Homero S. e SILVEIRA, Paulo H. F. Percursos de Marilena Chauí: filosofia, política e educação. In: Educação e Pesquisa. São Paulo, vol. 4, no. 1, p. 259- 277, Jan/Mar, 2016.
COMPAGNON, Antoine. A era das cartas. Belo Horizonte: UFMG, 2019.
ERNAUX, Annie. O lugar. São Paulo: Fósforo, 2021.
FEDERICI, Silvia. O ponto zero da revolução. Trabalho doméstico, reprodução e luta feminista. São Paulo: Elefante, 2019.
FELINTO, Marilene. Inventar um povo. Folha de S. Paulo. Ilustrada ilustríssima, 18/12/2022, p.C 3.
FERNANDES, Florestan. Folclore e mudança social na cidade de São Paulo. 2ª. ed. Petrópolis: Vozes, 1979.
FERRANTE, Elena. As margens e o ditado. Sobre os prazeres de ler e escrever. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2023.
FREIRE, Paulo & SHOR, Ira. Medo e Ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
GALILEU, Galilei. A teoria da gravitação universal. In MOLEDO, Leonardo e MAGNANI, Esteban. Dez teorias que comoveram o mundo. Campinas: UNICAMP, 2009, p. 39- 64.
GOULD, Stephen J. O sorriso do flamingo. Reflexões sobre história natural. São Paulo: Martins Fontes, 1990.
IANNI, Octavio. Programa de Curso- HS- 050- Teoria Sociológica. Departamento de Sociologia: IFCH/UNICAMP, 1º. Sem/1992.
JANNUZZI, Gilberta S. de M. Confronto pedagógico: Paulo Freire e Mobral. São Paulo: Cortez e Moraes, 1979.
LARROSA, Jorge B. La experiência de la lectura. Estudios sobre Literatura y formación. Barcelona: Laertes, 1996.
LARROSA, Jorge B. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. In: Revista Brasileira de Educação. no. 19, p. 20-28, Jan/Abr, 2002.
LEFORT, Claude. As formas da História. Ensaios de antropologia política. São Paulo: Brasiliense, 1979.
LIMA, Branca A. Caminho Suave. São Paulo: Edipro, 133ª. ed., 2022.
MARQUES, Ana M. O livro das semelhanças. Poemas. 5ª. impr. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
MONTAIGNE, Michel de. A educação das crianças. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
NUNES, Alicia. Útero. Revista Desvario, 18 de outubro de 2021. Disponível em: https://medium.com/desvario/toda-mulher-sangra-31ca7b03f5a0. Acesso em: 05/03/2023.
POPPER, K. A lógica da pesquisa cientifica. São Paulo: Cultrix/USP, 1975
SARRAUTE, Nathalie. Tropismes. Campinas: Komedi, 2009.
SABINO, Fernando. A última flor do Lácio. MASSI, Augusto (org.). Os sabiás da crônica. Antologia. Belo Horizonte: Autêntica, 2021, p. 153- 156.
SILVA, Tomaz T. Identidades terminais. As transformações na política da pedagogia e na pedagogia da política. Petrópolis: Vozes, 1996.
WINNICOTT, D. W. O ambiente e os processos de maturação. Estudos sobre a teoria do desenvolvimento emocional. Porto Alegre: Artmed, 1983.
WINNICOTT, D. W. Explorações psicanalíticas. Porto Alegre: Artmed, 1994.

Published

2023-06-05

How to Cite

MAZZA, D. Variations on the same theme: school, memory and teachers. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 8, n. 23, p. e1114, 2023. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1114. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16829. Acesso em: 23 nov. 2024.