LETTERS AS A TRAINING DEVICE:

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n22.p897-916

Keywords:

Letters., Research (auto)biographical., Music interns., Pandemic.

Abstract

This article presents the results of a research on letters written by trainees of the Degree Course in Music regarding their experiences, during the COVID-19 pandemic, in the year 2021, in elementary schools. As a central idea of the research, I take the letters as teaching training devices. Therefore the general objective of this research is to understand the process of construction of teaching experiences of music interns through letters as a training device. And as specific objectives I sought to understand the rescue of subjectivity in the writing of letters; access the sensitive through the writings present in the letters; understand the construction and reconstruction of teaching practices from reflexivity; In addition to knowing the connection process between students and trainee teachers in the virtual world. The letters worked as a training device and made it possible to access the sensitive through writing, value and mean what they think and take from and for their performance. The construction of teaching of music interns is linked to education as a meeting and the relationship of teaching and learning of music. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tamar Genz Gaulke, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professora da Escola de Música da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Doutora em Música pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Música (Grumus). Coordena projetos de Iniciação Científica e Extensão na UFRN relacionados à pesquisa (auto)biográfica e à educação musical. É orientadora do Programa de Residência Pedagógica Núcleo Música da UFRN.  

References

ABREU, Delmary Vasconcelos de. Narrativas de profissionalização: um olhar para as relações entre pessoas – professores de música e o coletivo das escolas de educação básica. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 19., 2010, Goiânia. Anais... Goiânia: ABEM, 2010. 1 CD-ROM, p.1326-1334.

ABREU, Delmary Vasconcelos de. Tornar-se professore de música na educação básica: Um estudo a partir de narrativas de professores. Tese (Doutorado em Música). Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2011.

ASIHVIF. Carta da ASIHVIF, Nossa Carta. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, Salvador, v. 01, n. 01, p. 177-179, jan./abr. 2016.

AZEVEDO, Maria Cristina de Carvalho Cascelli de; HENTSCHKE, Liane. Aprender a ensinar: os saberes docentes na construção da prática de ensino dos estagiários de música In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 15., 2005, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ANPPOM, 2005. 1 CD-ROM, p.973-981.

BARROS, Mateus Henrique. Educação musical, tecnologias e pandemia: reflexões e sugestões para o ensino remoto emergencial de música. OuvirOUver, 16(1), p. 292-304, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.14393/OUV-v16n1a2020-55878 Acessado em: junho 2021.

BARZANO, Marco Antonio Leandro. Cartas autobiográficas de formação e profissão: experiências de um professor-pesquisador extensionista de Educação Ambiental. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 2, p. 375-390, maio/ago. 2020. 378

BASABE, Laura; COLS, Estela. La enseñanza. In: COLS, Estela; BASABE, Laura; FEENEY, Silvina. El saber didáctico. Buenos Aires: Paidós, 2010. p. 125-161.

BOLZAN, D.P.V.; ISAIA, Silvia. Aprendizagem docente na educação superior: construções e tessituras no processo de formação da professoralidade. Educação, Porto Alegre, RS, v. 1, 2006, p. 489-501.

CALI, Davide; BLOCH, Serge. Fico à espera... São Paulo: Cosac & Naify, 2007.

SANTOS, Vivian Carla Calixto dos. Fazeres autobiográficos e cartas pessoais. IN: CAMARGO Maria., org.; SANTOS, Vivian., collab. Leitura e escrita como espaços autobiográficos de formação [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. 140 p. ISBN 978-85-7983-126-3. Available from SciELO Books .

CERESER, Cristina Mie Ito. A formação de professores de música sob a ótica dos alunos de licenciatura: um survey nas universidades do Rio Grande do Sul. . In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 12., 2003, Florianópolis. Anais... Florianópolis: ABEM, 2003. 1 CD-ROM.

DELORY-MOMBERGER, Christine. A condição biográfica – Ensaios sobre a narrativa de si na modernidade avançada. Tradução de Carlos Galvão Braga, Maria da Conceição Passeggi, Nelson Patriota. Natal: EDUFRN, 2012.

DOMINICÉ, Pierre. A biografia educativa: instrumento de investigação para a educação de adultos. In: NÓVOA, Antonio; FINGER, Mathias. (Org.). O método (auto)biográfico e formação. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010, p. 143-154.
GARCIA, Tinia Cristina Meira; MORAIS, Ione Rodrigues Diniz; ZAROS, Lilian Giotto; REGO, Maria Carmem Freire Diogenes. Ensino remoto emergencial orientações básicas para elaboração do plano de aula. [recurso eletrónico] -Natal: SEDIS/UFRN, 18 p.: il., 2020.

GAULKE, Tamar Genz. Aprendizagem da docência: um estudo a partir de narrativas de professores de música da educação básica. Dissertação (Mestrado em Música) – Porto Alegre, UFRGS, 2013.

GAULKE, Tamar Genz. O desenvolvimento profissional de professores de música da educação básica: um estudo a partir de narrativas autobiográficas. Revista da ABEM, v. 27, n. 42, p. 131- 148, jan./jun. 2019.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, Jan.Fev.Mar.Abr. 2002.

LEANDRO, Everaldo Gomes; VASCONCELOS, Lívia de Oliveira. Uma carta para mim mesma três anos atrás: um olhar para o PNAIC a partir das narrativas de professoras. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 4, n. 11, p. 680-698, maio/ago. 2019.

LELIS, Isabel. Convergências e tensões nas pesquisas sobre aprendizagem da docência. In: DALBEN, Ângela. et al. (Org.). Coleção Didática e Prática de Ensino. Belo Horizonte, Autêntica, 2010.

LOURO, Ana Lúcia de Marques e. Cartas de licenciados em música: (re)contando o vivido para centrar a aula no aluno. Revista da ABEM, Porto Alegre, V. 20, 63-68, set. 2008.

MATEIRO, Teresa. Uma análise de projetos pedagógicos de licenciatura em música. Revista da ABEM, Porto Alegre, V. 22, 57-66, set. 2009.

MATEIRO, Teresa; CUNHA, Sandra Mara da. Escola para além do digital: reflexões sobre os estágios na formação docente em música. Revista da Abem, v. 29, p. 161-177, 2021.

MIZUKAMI, M. G. N. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L.S. Shulman. Revista do Centro de Educação da UFSM, v.29, n.2, 2004.

MONTENEGRO, Fernanda. Prefácio. In: ESTEVES, Luiz Carlos Gil et alii.. Estar no papel: cartas dos jovens do ensino médio. Brasília: UNESCO, INEP/MEC, 2005.

NÓVOA, António. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista de educación, Madrid, n. 350, 2009. Disponível em: <http://www.revistaeducacion.mec.es/re350/re350_09por.pdf>. Acesso em: 28 nov 2012.

NÓVOA, Antonio. Carta a um jovem investigador em educação. Investigar em Educação, Porto, Portugal, n. 3, p. 13-22, 2 ª série, 2015.

NÓVOA, Antonio. Escolas e Professores Proteger, Transformar, Valorizar. Salvador, 2022.

OZELAME, Greice Rabaiolli. Aprendizagem docente: o desenvolvimento profissional de professores de classes rurais multisseriadas. 2010. 133f. Dissertação (Mestrado), Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.

PAGLIARIN, L. L. P.; SILVA, I. M. M. A construção da aprendizagem da docência: Ouvindo licenciandas em estágio curricular supervisionado. Linhas Crí¬ticas, [S. l.], v. 25, p. e24016, 2019. DOI: 10.26512/lc.v25.2019.24016. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24016. Acesso em: 05 set. 2022.

PARKER, D. C. Teacher candidates’ literacy narratives: a professional writing practice towards induction. 2008. Disponível em: Acesso em: 10 jul. 2008.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Eliseu Clementino; VICENTINI, Paula Perin. Educação em Revista. Belo Horizonte v.27, n.01, p.369-386, abr. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000100017 Acesso em: 9 ago. 2022.

RIBEIRO, Neurilene Martins; SOUZA, Elizeu Clementino. As cartas e as histórias de vida: dilemas e aprendizagens da docência em língua portuguesa. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de. (org.). Narrativas: outros conhecimentos, outras formas de expressão. Petrópolis: DP et Alii, 2010. p. 79-95.

SCARAMBONE, Denise. Tornando-se professor de instrumento: Um Estudo de caso com estagiários do Curso de Licenciatura em Música da UnB. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 16., 2007, Campo Grande. Anais... Campo Grande: ABEM, 2007. 1 CD-ROM.

SOLIGO, Rosaura. Quem forma quem? - Instituição dos sujeitos. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, 2007

SOLIGO, Rosaura. Venho por meio desta... In: PRADO, Guilherme Val Toledo; SOLIGO, Rosaura. (orgs.). Porque escrever é fazer história. Campinas: Graf, 2005. p. 343-384.

SOLIGO, Rosaura. A experiência da escrita no espaço virtual: a voz, a vez, uma conquista talvez. 2015. 219f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, 2015a.

SOUZA, Elizeu Clementino. Escritas, narrativas e doenças crônicas: cartas e processos de biografização. In: MIGNOT, Ana Chrystina. (org.). A ilusão do leitor: cartas, imprensa e educação. Curitiba: CRV, 2018. p. 99-119.

VALENTE, J.A. O papel da interação e as diferentes abordagens pedagógicas de educação a distância. In: MILL, D.; PIMENTEL, N. (orgs.). Educação a distância: desafios contemporâneos. São Carlos: EdUFSCar, 2010, p. 25-42.

VALLE, Paulo Dalla; MARCOM, Jacinta Lucia Rizzi. Desafios da prática pedagógica e as competências para ensinar em tempos de pandemia. In: PALÚ, Janete; SCHÜTZ, Jenerton Arlan; MAYER Leandro. Desafios da Educação em Tempos de Pandemia. Cruz Alta - Brasil: Ilustração, 2020. p.139-154.

VIEIRA, Juliana; BRAGANÇA, Inês. Pesquisa formação narrativa (auto)biográfica e a escrita de cartas como modo de dizer-ser. Crítica Educativa, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 1–17, 2020. Disponível em: https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/486. Acesso em: 27 set. 2022.

Published

2022-12-23

How to Cite

GENZ GAULKE, T. LETTERS AS A TRAINING DEVICE: . Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 7, n. 22, p. 897–916, 2022. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n22.p897-916. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15314. Acesso em: 17 jul. 2024.