“ONE MOST MODEST AND HIDDEN ADMIRER": letters from Liddy Mignone to Mário de Andrade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n22.p692-707

Keywords:

Writing yourself. Epistolary writing. Liddy Chiaffarelli Mignone. Mário de Andrade. Correspondence.

Abstract

The aim of this article is to analyze how the music educator and singer Liddy Chiaffarelli Mignone reveals aspects of self-writng, in letters written during thr year 1937 to Mário de Andrade, manifesting a woman who puts herself in the background before the men with whom she live together. The set is archived at the Institute of Brazilian Studies at the University of São Paulo and this work uses the clipping containing 1 letters from an epistolary exchange between 1937 and 1945. The documentary clipping met the criterion that in 1937, the singer’s personal wrinting demonstrates professional activities, revealing a lot about how Liddy shows herself to her friend and takes a position in relation to the performance of Mário de Andrade, Francisco Mignone and Antônio de Sá Pereira during the Congress.  Nacional Sung Language, organized by the Departament of Cultures of São Paulo. For analysis, I resorted mainly to the authors Ginzburg (1989) hooks (2018), Sirinelli (1986) Gomes (2004), Bastos, Cunha e Mignot (2002). It is noteworthy that it is not enough for women to enter the world of work to achieve female emancipation. Awareness and demand for change are emperative to reverse the social position of women in Brazilian society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Inês de Almeida Rocha, UNIRIO/CPII

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professora titular do Departamento de Educação Musical do Colégio Pedro II. Professora colaboradora permanente do Programa de Pós-Graduação em Música (PPGM) da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio), líder do Grupo de Pesquisa Práticas Ensino Aprendizagem e Música (Gepeamus).

References

BARBATO JUNIOR, Roberto. Missionários de uma utopia nacional-popular: intelectuais e o Departamento de Cultura de São Paulo. São Paulo: Annablume; Fapesp, 2004
BASTOS, Maria Helena Camara; Maria Teresa Santos CUNHA; Ana Chrystina Venâncio, MIGNOT. Laços de papel. In: BASTOS, Maria Helena Camara; Maria Teresa Santos CUNHA; Ana Chrystina Venâncio, MIGNOT. Destino das letras: história, educação e escrita epistolar. Passo Fundo: UPF, 2002. p. 5-9.
GOMES, Ângela de Castro. Escrita de si, escrita da História: a título de prólogo. Escrita de Si, Escrita da História. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004. p. 7-24.
hooks, bell. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2018.
LEVY, Giovanni. Usos da biografia. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína (coordenadoras). Usos e abusos da História Oral. 8ª. Ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006. p. 167-182.
LYONS, Martyn. Os novos leitores do século XIX: mulheres, crianças, operários. In: CAVALLO, Guglielmo: CHARTIER, Roger. História da leitura no mundo ocidental. São Paulo: Ática, 1999. v. 2. p. 165-198.
MIGNONE, Liddy Chiaffarelli; FERNANDEZ, Marina. Iniciação Musical: treinos de ouvido, ritmo e leitura. Rio de Janeiro: Edições Tupy, 1947.
MIGNONE, Liddy Chiaffarelli. Guia para o professor de recreação musical. São Paulo: Ricordi Brasileira, 1961.
MONTEIRO, Luciano. O Congresso da Língua Nacional Cantada de 1937: um objeto controverso para a historiografia da Linguística. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE HISTÓRIA DA CIÊNCIA DA TECNOLOGIA. 7, 22, Rio de Janeiro. ANAIS ... 2020. Disponível em: https://www.17snhct.sbhc.org.br/resources/anais/11/snhct2020/1597253743_ARQUIVO_44d8d3c7bd9bfb33cd222e2b4b6e8409.pdf.
MORAES, Marcos Antonio de (org.). Correspondência Mário de Andrade & Manuel Bandeira. 2. ed. São Paulo: Instituto de Estudos Brasileiros/ Universidade de São Paulo, 2001. (Coleção Correspondência Mário de Andrade; 1).
ROCHA, Inês de Almeida. Canções de amigo: redes de sociabilidades na correspondência de Liddy Chiaffarelli Mignone para Mário de Andrade. Rio de Janeiro: Quartet: FAPERJ, 2012.
SALINAS, Pedro. El defensor. Introducción de Juan Marichal. Madrid: Alianza Editorial, 1983.

Published

2022-12-23

How to Cite

DE ALMEIDA ROCHA, I. “ONE MOST MODEST AND HIDDEN ADMIRER": letters from Liddy Mignone to Mário de Andrade. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 7, n. 22, p. 692–707, 2022. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n22.p692-707. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15310. Acesso em: 8 jul. 2024.